is H4 de juiste lamp voor dimlicht/grootlicht voor de Fabia II ?

hemi24

Forumguru
Hangt er vanaf welk type koplampen er op de desbetreffende Fabia zit: reflector, projector, of meesturend…

Het stomme is dat zelfs het boekje voor meerdere modellen is dus tja hoe kom je daarachter :( Heb je hier wat aan ?

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 8

Canon-Eye

Forumguru
Heb zelf in mijn F2c met projectorkoplampen* ook de RaceVision van Philips gehad, beviel erg goed. Als ik me goed herinner was dat ook H4, maar die auto heb ik al 6 jaar niet meer...

Moet hier wel iets over te vinden zijn: https://www.google.com/search?q=fab...droid-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Maar kijk wel even naar het type koplamp, die projectorlampen waren bij mijn 2011-model net nieuw. Daarvoor was er, meen ik, ook een ander type koplamp (met beduidend minder licht op de weg) in gebruik.

EdK

Forumguru
Als de lamp al stuk of uitgewisseld moet worden, waarom dan niet even één lamp er uithalen en kijken wat er in zit en dan nieuwe halen cq bestellen.
Sla je de kortste klap en ben je 100% zeker dat je de juiste besteld.....

Stuk zijn ze niet maar ik wil extra heldere zoals die H4 GT200's van Philips. Als deze passen dan wil ik deze bestellen en door mijn garage laten plaatsen.

Moet hier wel iets over te vinden zijn:
Helaas zegt het boekje niks over welke lampen er in moeten, ze verwijzen natuurlijk HAHA naar de Skoda Accesoires van een dealer. Ook tonen ze twee type lampen. Is er aan hierboven getoonde foto van mijn auto te zien welke het is ? Zie de betreffende bladzijde uit de handleiding van mijn auto:

Bijlagen

• 2024-07-19 13_50_48.jpg
    2024-07-19 13_50_48.jpg
    257,7 KB · Weergaven: 8

EdK

Forumguru
Volgens de foto zouden het projector lamp units zijn en volgens mij gaan daar H7 in !!??
Dus tsja even er één uithalen en je weet het zeker , of naar de dealer rijden en vragen wat er in zit !?
Die zal ook waarschijnlijk de lamp er uit halen om zeker te weten wat er in zit....

OK ik zal wel langs mijn garage rijden. Overigens: H7 heeft 1 enkele gloeidraad en volgens mij hebben die van mij er twee. (1 voor dim en 1 voor grootlicht)

EdK

Forumguru
H7 is enkele gloeidraad en 2 aansluitpennen op lamp
H4 is dubbele gloeidraad en 3 aansluitpennen op lamp

Pindasaus

Forumguru
Verwacht geen wonderen in lichtopbrengst. Het licht van een 'felle' lamp wordt beter gebundeld en verder gericht, maar de totale hoeveelheid licht verschilt nauwelijks, want die is vastgelegd op 1500 lumen +-10%.

https://www.mijngrossier.nl/waarom-de-kwaliteit-van-autolampen-zo-verschilt-de-testresultaten/ zei:
De toegestane lichtopbrengst van een H7 lamp is 1500 Lumen, met een maximale afwijking van 10 procent. Om de helderheid van deze H7 lamp te verbeteren, worden de gloeidraden iets korter en dunner gemaakt. Dit leidt tot een sterkere, gloeiende “hotspot” in de gloeidraad. Met andere woorden: het middelpunt van de gloeidraad wordt helderder en de reflector/ lens kan optimaal worden gebruikt.

[...]

Wanneer de gloeidraad van een halogeenlamp dunner en korter is, heeft hij over het algemeen een kortere levensduur.

Wat je de garage ook gelijk zou kunnen vragen, of ze ze de hoogte-afstelling even willen controleren. Dat is minstens zo belangrijk voor goed zicht.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
hoogte-afstelling even willen controleren
Zorg dan dat de kofferbak leeg is en de tank ook zo leeg mogelijk...
Mocht het eindresultaat met volle tank en/of bv. de fietsdrager dan licht verblindend zijn, dan is dit makkelijk te corrigeren met het instelwieltje. Maar als ze direct al aan de lage kant staan, dan kun je niet meer omhoog corrigeren.

Laatst bewerkt:
@Pindasaus Ik had bij mijn vorige auto ook "extra-bright" lampen van Philips en dat scheelde toch wel vond ik (elk klein beetje helpt natuurlijk). Er zit een knop in de auto voor 3 standen hoogte afstelling en die heb ik op 'zo ver mogelijk schijnen' gezet maar ik neem aan dat je DAT niet bedoelt.

Bovenaan Onderaan