Is jullie kilometerteller ook zo accuraat?

ppaddo

Lid
Sinds ik in mijn Octavia rij krijg ik net iets te vaak ongewenste fanmail met snelheidsbelasting uit Leeuwarden. Daarbij is het steeds een prent voor (gecorrigeerd) 54 kilometer in de bebouwde kom of 104 waar je 100 mag. 1 a 2 kilometer te hard om niet bekeurd te worden dus Op de snelweg rij ik eigenlijk altijd 10 kilometer harder op de teller dan toegestaan. Daar had ik met mijn Leon dus nooit problemen mee.

Ik had ondertussen al gemerkt dat er tussen de snelheid in je MFD en de analoge teller al een verschil van 1 a 2 kilometer/uur zat, maar blijkbaar klopt die analoge klok dus ook nog een stukje beter dan in mijn vorige Seat Leon. Beide auto's staan op 17 inch.

Is dit bij jullie een bekend "euvel" van de Octavia waar je dus echt rekening mee moet houden, of heb ik toevallig een extreem goed afgestelde kilometerteller?
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring is dat 135 km/h op de GPS in Frankrijk daadwerkelijk 130 km/h op de teller is. Rijdt een keertje met navigatie, dan zie je het meteen.
 

Figaro75

Senior Member
50 GPS = 54-55 op de teller
70 GPS = 75-76 op de teller
80 GPS = 86 op de teller
100 GPS = 108 op de teller
120 GPS = 129-130 op de teller

Rij dus eigenlijk altijd op de GPS (VDO Dayton dus met automatische calibratie en puls)
 

Ericw

Forumguru
130km/h op de teller is bij mijn Superb 125 op de GPS, oppasssen dus.
Deze teller is nauwkeuriger dan ik van m'n Passat gewend was. :(
 

Bakkertje

Forumguru
Als er rekening is gehouden met de omtrek van je banden moet ie 17 inch weinig uitmaken.
Nog een aardige tip voor de werkelijke snelheid, even de gemiddelde snelheid van je dagstand in de boordcomputer resetten en wachten tot de snelheid gemeten is, dat is je werkelijke snelheid..
 
Ik heb standaard een kmteller op de navi van Kenwood. Die zie je altijd naast je normale teller.
100 km op de teller/MFA is 94 op de satelliet
 

hemi24

Forumguru
Wel eens de Tomtom ernaast gehad en dan vind ik de nauwkeurigheid nogal tegenvallen (eveneens op 17")...
Voor 120 werkelijke km's moet je bijna 127 op de teller hebben.

Ik heb een 206-je gehad die nauwkeuriger was: 183 op de teller en 179 km/h op de lasergun van ome agent (motormuis)... :icon_smile_dead:
 

ppaddo

Lid
Ik ben dus blijkbaar niet de enige die dit gemerkt heeft. Wel opvallend dat die snelheden zo goed kloppen. Meestal houden de fabrikanten een wat ruimere marge aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
even de gemiddelde snelheid van je dagstand in de boordcomputer resetten en wachten tot de snelheid gemeten is, dat is je werkelijke snelheid...

Vind ik de permanente indicatie op m'n tomtom toch een stuk makkelijker - daar kun je de cruisecontrol vrij strak mee afregelen op bv. 85 / 105 /125: binnen de bekeurbaarheidsnorm optimaal opschieten. [Tt accepteert tot 5 km boven wat (hij denkt dat de) locale limiet is, anders begint hij te waarschuwen.]
 

Cordoba

Forumguru
Ergens halverwege jaren 90 is de nauwkeurigheid van de tellers, doelbewust wat groter geworden, doordat fabrikanten (te) veel klachten kregen van hun klanten. Een mooi voorbeeld is mijn laatste Seat Ibiza uit '91: 167 op de teller, leverde ná correctie een bekeuring op voor 165 km/u (was 170 op de teller van de Mercedes van de KLPD)
 
2.0 tdi bj 2005 met 17" pegasus en 225/45/17 geeft bij 53 op teller 50 km /u
104 is 100km/u op navi
en 137 is 130km/u
en boven 220. 225 geen idee, had mijn ogen ergens anders voor nodig, maar gaf 215 km/u op navi over enkele kilometers(tja de autobahn was heel erg leeg het laatste stuk (A 31)

welke banden maat heb je eronder?
 

Bakkertje

Forumguru
Vind ik de permanente indicatie op m'n tomtom toch een stuk makkelijker - daar kun je de cruisecontrol vrij strak mee afregelen op bv. 85 / 105 /125: binnen de bekeurbaarheidsnorm optimaal opschieten. [Tt accepteert tot 5 km boven wat (hij denkt dat de) locale limiet is, anders begint hij te waarschuwen.]

Er zijn ook mensen zonder TT ..
 

Rallye

Forumguru
160 op de teller is bij mij 154 op de TomTom.

@Cordoba: jij had 167 op de teller en kreeg een boete voor 165 na correctie (5km)? Dan reed je dus 170 terwijl je teller 167 aangaf. Lijkt mij de verkeerde kant van nauwkeurig.... Had je echt geen 177 op de teller? Of een rare wielen?
 

MarcoO2

Forumguru
Ongetwijfeld - maar niet zo heel veel meer, schat ik (vooral als je TT als soortnaam voor satnav beschouwt en niet zozeer als merk)
Toch wel, al zijn het maar al die mensen die een ingebouwde navigatie hebben (die overigens helaas geen gps-snelheid weergeeft). Ik moet voor mijn nieuwe auto dus even van iemand een TT lenen om de toleranties te bepalen. Bij mijn vorige auto (met 16" velgen) kon ik altijd met 87/ 110/ 130 door de trajectcontroles. Met m'n nieuwe met 17"-velgen durf ik dat pas aan na een check; al zou de velgmaat in principe niet uit mogen maken.
 

Cyrus

Actief lid
Tot 80 km/u is bij mijn auto de afwijking zo'n 4-5 km/u meer op de teller, daarboven is het zo'n 7km/u meer op de teller, vergeleken met GPS. Dat was een "losse" Navigon, mijn ingebouwde navi geeft geen GPS snelheid.

Je dient overigens wel over wat langere periode (minimaal 1 minuut) met constante snelheid te rijden, wil je GPS een betrouwbare indicatie van de snelheid geven.

@Marco: velgmaat zal weinig uitmaken denk ik. Maar je hebt nu een FL en de vorige was een pre-FL met een ander instrumentarium. Daar zou wel een verschil kunnen optreden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je dient overigens wel over wat langere periode (minimaal 1 minuut) met constante snelheid te rijden, wil je GPS een betrouwbare indicatie van de snelheid geven.
Ik heb dat wel vaker gehoord, maar voor wat betreft mijn simpele Tomton (One XL, zonder traffic-HD of andere snufjes en inmiddels minstens een jaar of 4 in gebruik) herken ik dit totaal niet.
Als ik bv. al eens in een file sta aan te schuiven, dan zie ik vrijwel onmiddellijk respons: van 0 naar 3 naar 5 naar 7 en weer naar 0, en deze aangegeven snelheden komen gevoelsmatig zeer wel overeen met de ongeveer stapvoetse wijze waarop de geleiderail langsschuift.
En als ik bv. 123 (echt) rij en ik druk 1x op het "sneller" knopje, dan zie (en voel) ik zo goed als meteen de weergegeven snelheid naar 124/125 gaan - en dat gaat synchroon met de indicatie van het actuele verbruik: die zakt weer terug zodra de nieuwe constante is bereikt. En de hele operatie duurt echt niet langer dan een seconde of 5 tot 10 maximaal, tenzij bij stevige tegenwind: dan misschien iets meer. Maar dat ligt dan aan de auto, niet aan de snelheidsweergave.
Mogelijk reageert een ander merk satnav minder snel, maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.
 
Bovenaan Onderaan