Is mijn O2 ABT-gechiptuned?

TRP

Nieuw lid
Hallo allemaal!

Wij hebben een tweedehands Octavia 2 Combi 1.9 TDI gekocht, met achterop de kofferbak het logo van chiptuner ABT. Echter, de handelaar repte met geen woord over chiptuning noch is er iets in de bijgeleverde onderhoudshistorie over terug te vinden (en evenmin onder de motorkap).

Aangezien ik een complete leek ben op dit gebied is mijn vraag:
Hoe kan ik zien of onze Octavia gechiptuned is? Het ABT-logo kan er natuurlijk ook gewoon opgeplakt zijn voor de sier/lol.

De auto bevalt overigens prima. We zijn erg blij met onze Skoda!
 

Bakkertje

Forumguru
Het is te controleren met VAG-com. De site van Gerrit Speek http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html legt je uit hoe, hieronder de beschrijving:

Check op tuning door ABT
Chiptuning van TDI's van VAG (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen) is geen nieuws natuurlijk. Dat is zo populair geworden dat het VAG concern dat zelf ook aanbiedt. Een tuning voor/door VAG wordt meestal uitgevoerd door de Duitse firma ABT, soms door OCT, SKN of JD.
Het is eenvoudig te controleren of de tuning in jouw auto door ABT is uitgevoerd:
(nee, met onderstaande controle is tuning van OCT, SKN of JD, niet zichtbaar te maken)
  • start VAG-COM en ga naar [01-Engine],
  • kijk bij 'Component', de laatste vier (4) posities (= de datastand van de software) moet beginnen met een 'A'.
  • let op: anno zomer 2008 zijn er genoeg door ABT getunde auto's bekend, waar deze 'A' niet meer te zien is.
 

sitechris

Donateur
In je onderhoudsboekje moet een stempeltje staan dat de auto door Abt getuned is. Zo kun je het dus controleren.
 

___JC___

Forumguru
ff een sprintje trekken tegen een standaard 1.9 of standaard 2.0 zegt ook veel. Rij je de 1.9 eruit of hou je de 2.0 bij dan is ie getuned.
 
Probeer het bij de merkdealer. Het kan naar voren komen indien je de auto aan de stekker hangt. Of vraag het na daar waar de auto in onderhoud is geweest, misschien weten die het.
 
Hallo allemaal!

Wij hebben een tweedehands Octavia 2 Combi 1.9 TDI gekocht, met achterop de kofferbak het logo van chiptuner ABT. Echter, de handelaar repte met geen woord over chiptuning noch is er iets in de bijgeleverde onderhoudshistorie over terug te vinden (en evenmin onder de motorkap).

Aangezien ik een complete leek ben op dit gebied is mijn vraag:
Hoe kan ik zien of onze Octavia gechiptuned is? Het ABT-logo kan er natuurlijk ook gewoon opgeplakt zijn voor de sier/lol.

De auto bevalt overigens prima. We zijn erg blij met onze Skoda!

Als aanvulling op de beschrijving ban Bakkertje...

Herkennen of hij door ABT getuned is.
Namelijk uit laten lezen en in het regelappataatnummer staat dan....


Voorbeeld: 03G ABT 023 .. als dit er staat is hij Door ABT getuned.
 

TRP

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor de replies.
Het ziet er dus naar uit dat we moeten wachten tot de Octavia zijn volgende beurt gaat krijgen.

Verder kan ik melden dat-ie trekt als een gek, maar dat kan normaal zijn voor een 1.9 TDI. Hiervoor hadden we een Ford Focus 1.8 TDDI met 90 pk, slechts 15 pk minder dan een standaard 1.9 TDI. Maar de Octavia trekt de Focus er finaal uit, dat staat vast.
 

___JC___

Forumguru
Als je niet kan wachten en opeens sprintjes gaat trekken met ander Octavia's wel eerst even vragen of ze gechipt zijn he. Ik heb dr namelijk geen Abt logo op zitten maar dat is ie dus wel.
:grin:

Ow en een TDCI VOELT zowiezo een stuk trager aan dan een pompverstuiver zoals in de Octavia. Ik zeg niet dat je het mis hebt maar een pompverstuiver voelt nu eenmaal sneller aan dan ie in werkelijkheid is.
 

Bakkertje

Forumguru
Verder kan ik melden dat-ie trekt als een gek, maar dat kan normaal zijn voor een 1.9 TDI. Hiervoor hadden we een Ford Focus 1.8 TDDI met 90 pk, slechts 15 pk minder dan een standaard 1.9 TDI. Maar de Octavia trekt de Focus er finaal uit, dat staat vast.

Wel lachen, ik vroeg na mijn proefrit in een 1.9 tdi golf variant aan de dealer of die gechipt was. Ik reed toen zelf in een 2007 Focus TDCI (90 pk weliswaar). Die pompverstuivers lopen gewoon erg goed. Die golf was overigens niet gechipt.
 
Als het goed is staat in het onderhoudsboekje (bij mij tenminste een O2 van 2007) een groot vlak met codes.
Code QG1 wil zeggen dat ie gechipt is, maar dat kan ook de code zijn voor een gechipte 2.0tdi, dat weet ik niet.
 

elcocheSKODA

Actief lid
Code QG1 wil zeggen dat ie gechipt is, maar dat kan ook de code zijn voor een gechipte 2.0tdi, dat weet ik niet.


FOUT: QG1 betekent Variabel service-interval (long life olie).
QG0 en QG2 vaste service interval.
Zie bladzijde 6 en 7 van Skoda Octavia Serviceplan.
 
Die is bij mij onderstreept omdat dat de chiptuning zou zijn.
Dan heeft de verkoper het mis................
 
Ik heb vandaag net mijn auto opgehaald in duitsland :489:en zit het instructie boekje door te lezen en dat zou de verkoper ook eens moeten doen. Hier staat duidelijk vermeld wat Qg0/1/2 betekent.
 
Ik lees dat boekje niet,
Met het ophalen van de auto waren ze hem ook al "vergeten" te chippen en duurde alles dus 1,5 week langer :(
Maar toen het uiteindelijk zo ver was heeft hij zelfs die code nog omcirkelt en gezegd dat het de code was van de tuning.
Zit hij er inderdaad effe naast :D
Ik heb er trouwens wel alle papieren bij, en hij gaat van 0-100 in iets minder dan 8.5 seconden. (op de teller 100km/h)
Gechipt is ie dus zeker wel
 

TRP

Nieuw lid
Ik lees dat boekje niet,
Met het ophalen van de auto waren ze hem ook al "vergeten" te chippen en duurde alles dus 1,5 week langer :(
Maar toen het uiteindelijk zo ver was heeft hij zelfs die code nog omcirkelt en gezegd dat het de code was van de tuning.
Zit hij er inderdaad effe naast :D
Ik heb er trouwens wel alle papieren bij, en hij gaat van 0-100 in iets minder dan 8.5 seconden. (op de teller 100km/h)
Gechipt is ie dus zeker wel

Hoe ver laat je hem dan doortrekken per versnelling? Tot welk toerental? Dan zal ik het ook eens gaan proberen.
 

___JC___

Forumguru
Hoe ver laat je hem dan doortrekken per versnelling? Tot welk toerental? Dan zal ik het ook eens gaan proberen.

Dat kan nog weleens tegenvallen want een gechipte 1.9 doet daar nog wel wat langer over dan een gechipte 2.0. Scheelt opeens weer 40pk dan he.
 
Hoe ver laat je hem dan doortrekken per versnelling? Tot welk toerental? Dan zal ik het ook eens gaan proberen.


Ik heb een DSG (automaat) die gaat dus gewoon tot het rood en daarna pas schakelen.
Maar als ik zelf schakel, dan doe ik dat rond de 3600/3700 rpm.
Daarboven is het echt wel over met de pret
 
Bovenaan Onderaan