Is mijn Skoda getuned?

Pazo

Lid
Hallo mensen,

Ik ben sinds februari trotse eigenaar van een OC2 van november 2010. Het betreft een 1.2 TSI met DSG automaat, een Business Line met alles erop en eraan. Ben er enorm tevreden over.:jaja:

Maar ik begin steeds meer te twijfelen of mijn auto door de vorige eigenaar misschien is gechiptuned. Is dat te achterhalen zonder zo'n dure rollenbanktest te doen? Waarom ik dat denk is dat de auto ontzettend snel aanvoelt. De dealer wist het in ieder geval niet.

Het is 'maar' een 1.2 TSI met DSG. Volgens de specs 105PK en in 10,9 sec op de 100. Ter vergelijking: mijn ouders hebben net een nieuwe Jeti, een 1.4 TSI welk is gechiptuned naar 150PK: ze kunnen mij in een sprintje gewoon niet bijhouden. Ook in tussensprints op de snelweg redden ze het niet. Of zou dat komen doordat het een automaat is, en daardoor je geen tijd verliest bij het schakelen? Zij hebben handgeschakeld. In de sportstand is de auto gewoon zo ontzettend fel.

Zijn er meer mensen met deze ervaring, en misschien die ook een 1.2 TSI met DSG hebben? Of zit het gewoon tussen de oren?

Overigens, niet dat ik een rap-aanvoelende auto erg vind hoor ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er één en hiervoor ook gehad (resp Fabia en Yeti). Ik denk dat hij niet getuned is als ik het zo lees. Vaak is men verrast door het motortje omdat men bij 1.2 een op de "prehistorie" gebaseerd verkeerd beeld heeft.
In de sportstand lijkt het heel wat, maar in feite is het vnl een hoop gebrul zonder dat er al vrij snel niet echt meer iets gebeurt. Ik heb de DSG laten optimaliseren zodat hij in die sportstand iets sneller opschakelt en in D juist wat langer doortrekt (want daar gaat het juist te snel). De DSG geeft je idd een voordeel met sprintjes e.d. Het duidelijkst merk ik dat in de bergen waar je praktisch elke handgeschakelde auto tussen de elkaar kort opvolgende haarspeldbochten achter je laat. Simpelweg omdat die "domme" dsg gewoon vlot blijft doorschakelen, desnoods tot vlak voor de bocht en dat ook supersnel doet
 

Pazo

Lid
Haha, luchtweerstand van een zeecontainer!

Dan zal het dus wel tussen de oren zitten. Zal binnenkort nog eens wat testjes doen, en als ik nog steeds twijfel ga ik een stapje verder door te kijken of ik het kan laden uitmeten bij de garage i.o.d.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat kan ik beamen. Mijn Fabia is ook een stuk vlotter dan mijn yeti hiervoor met dezelfde motor en dsg, zowel zonder als met tuning. En ook substantieel minder toename van het verbruik bij wind tegen ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Toen wij onze O3 1.2 hebben besteld wou ik een testrit doen met de 1.2. De dealer had enkel een yeti ter beschikking. Een yeti is tergend traag tov een octavia ondanks dezelfde motor. Gewicht en stroomlijn zijn een dooddoener in de yeti. Octavia is hierdoor een stuk sneller.
 

B.Stuurder

Forumguru
De DSG helpt ook enorm. Ik heb een EDC (Renault) die minder snel en soepel is als een DSG, mijn 0-100 tijd is volgens opgave 12,1 seconden, maar bij het stoplicht laat ik veel auto's achter me zodra er geschakeld moet worden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik reed er gemiddeld 1 op 13,7 mee (vnl snelweg met 120/130). Dus dat viel nog best mee. Maar bij flink wind tegen zat ik meteen onder de 1 op 12.
 
pffff.. geef mij als leenauto dan maar een Citigo. Die deed 1 op 26 ofzo.
Vanuit noordwijk naar den haag en terug + Beetje stad.. ging iets van 3 liter in dacht ik... :)

Maar wil m niet ruilen voor mn O3 hoor..
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat de dealer niet de kennis en/of spullen heeft om uit te lezen of de auto gechipt is. Op basis van andere zaken, kun je ook een redelijke inschatting maken:
- veel auto's die vakkundig gechipt zijn én een DSG hebben, hebben ook de schakelpunten aan laten passen van de DSG, dat kun je dan zien omdat ie op net iets andere toerentallen schakelt (moet je dus vergelijken met een andere Octavia met identiek motorblok en DSG). Aangepaste schakelpunten betekent vrijwel zeker ook gechipt.
- andere simpele mogelijkheid: gewoon klokken hoelang je doet over een 0-100 sprint. Daarbij wel de echte 100 km/u (dus GPS-snelheid), op een rechte weg en een keer wind mee en een keer wind tegen.
 

Pazo

Lid
Zoo ik had een keer een 1.2 yeti mee als leenauto. Aléén stukkie heen en terug van rdam naar den haag; 1 op 11,4
Ik moet zeggen dat mijn Octavia ook niet echt zuinig rijdt hoor. Ligt natuurlijk deels aan de rechtervoet, maar eigenlijk proberen we netjes te rijden. Zit op ca 1:14.

- veel auto's die vakkundig gechipt zijn én een DSG hebben, hebben ook de schakelpunten aan laten passen van de DSG, dat kun je dan zien omdat ie op net iets andere toerentallen schakelt (moet je dus vergelijken met een andere Octavia met identiek motorblok en DSG). Aangepaste schakelpunten betekent vrijwel zeker ook gechipt.

Ik weet inderdaad niet hoe die schakelpunten zouden moeten zijn tov wat ze nu doen. In de D schakelt ie supersnel op (soms wel eens te snel naar mijn gevoel, vooral als je rustig rijdt), in de S trekt ie m door tot bijna in het rood voordat ie opschakelt.

- andere simpele mogelijkheid: gewoon klokken hoelang je doet over een 0-100 sprint. Daarbij wel de echte 100 km/u (dus GPS-snelheid), op een rechte weg en een keer wind mee en een keer wind tegen.
Dat wilde ik binnenkort inderdaad nog een keertje gaan doen. Dus zal ook wel deels uitsluitsel geven, ook al is het niet heel nauwkeurig. Maar als het steeds op ca 10-11 seconden zit is er dus niets mee gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet inderdaad niet hoe die schakelpunten zouden moeten zijn tov wat ze nu doen. In de D schakelt ie supersnel op (soms wel een te snel naar mijn gevoel, vooral als je rustig rijdt), in de S trekt ie m door tot bijna in het rood voordat ie opschakelt.

DSG is dus duidelijk niet aangepast; wel een aanradertje trouwens ;)
 

Cordoba

Forumguru
@Pazo Voor het aanpassen van die schakelpunten moet je kijken bij welk toerental ie opschakeld bij rustig gas geven (dus niet in de kick-down), dat kun je dan gewoon vergelijken. Volgens mij heeft @Rosinfield ook in het topic van zijn auto een verslag staan van de aanpassingen in de DSG (of was dat van de Yeti?).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij beide auto's is het gedaan. Het is vrij simpel na te gaan. Bij de standaard software moet je heel goed opletten bij wegrijden vanuit stilstand om iets van een 1e versnelling te zien. Na aanpassing is er duidelijk sprake van een 1e versnelling zoals ook bij het rijden met een handbak.
Verder zit je met de standaard software bij normaal rijden al rond 60 in de 7, terwijl met de aanpassing tegen de 80 naar 7 wordt opgeschakeld.
De s stand in de standaard configuratie leidt tot onnodig lang doortrekken in de toeren zonder dat er nog veel gebeurt.Alleen een hoop herrie. Na aanpassing valt hiermee prima te rijden. Er wordt wat later opgeschakeld dan in D , maar het blijft wel prettig
 
Bovenaan Onderaan