isofix bijrijderstoel fabriekaf?

herbiek

Senior Member
Ik bestel binnenkort een O2 Combi ambiente.

Wie weet of de isofix aansluiting die als optie op de bijrijderstoel te bestellen is, fabriek af wordt gemonteerd of ook achteraf als accessoire bij de dealer gemonteerd kan worden? :confused:

ad5000

Actief lid
Kan volgens mij alleen af fabriek gemonteerd worden, ziet er alleen erg lullig uit als je het mij vraagt.

BTW vergeet niet het "plus pakket" te bestellen op de Ambiente (16 inch lichtmetaal, jumbo box, leren stuur, pook en handremgreep voor 295,-).

herbiek

Senior Member
hoi ad,

Dank je voor je antwoord, hoe bedoel je dat het er lullig uitziet? Op de achterbank zijn die isofix aansluiting netjes achter ritsjes weggewerkt. Is dat niet zo bij de voorstoel?

JettaFreak

Actief lid
lijkt me wel. ik heb hem destijds ook willen bestellen, maar de isofix voor kan niet worden geleverd icm sportstoelenpakket.

Groet,

JettaFreak

herbiek

Senior Member
Ad... dat ambiente plus pakket heb ik al opgenomen in mijn lijstje opties :-) Erg leuke aanvulling voor weinig geld.

ad5000

Actief lid
hoi ad,

Dank je voor je antwoord, hoe bedoel je dat het er lullig uitziet? Op de achterbank zijn die isofix aansluiting netjes achter ritsjes weggewerkt. Is dat niet zo bij de voorstoel?

Ehh nee, deze zijn zeer aanwezig en dus zichtbaar, vandaar mijn opmerking lullig. Handig lijkt het me overigens weer wel, maar ik heb ze niet genomen omdat ik van mening ben dat een kind op de achterbank thuis hoort.

Goed overigens dat je het pluspakket genomen hebt!

Wat ik me afvroeg: Wat houdt isofix voorbereiding precies in?
Kan je in een BE af fabriek meteen een isofix stoeltje aansluiten?

Ik heb het eigenlijk niet gevraagd bij de dealer maar ben nu een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe stoel voor de kleine dame.

Die begint uit haar babystoel te groeien en bij de nieuwe auto kan dan meteen een mooie nieuwe stoel.

ad5000

Actief lid
Het isofix systeem op de rechter voorstoel is niets meer (of minder) dan twee stalen beugels die aan het stoelframe zijn verankerd. Het enige 'probleem' is dat deze duidelijk zichtbaar (en voor sommige voelbaar) op de zitting van de stoel zijn aangebracht.

Ik heb het gezien in een auto die bij S-Point in A-Dam stond en vond het verschrikkelijk lelijk die onbewerkte stalen beugels te zien zitten.

Voor de achterbank zijn ze netjes weggewerkt en bereikbaar via twee kleine ritsjes. Achja, zoals ik al eerder heb gezegd, de veiligste plaats voor kinderen is achterin dus daar geen die van mij ook zitten. Wel in Isofix zitjes straks.

Dus als ik het goed begrijp: af fabriek kun je (achterin) zo een isofix autostoel bevestigen door het ritsje te openen en de stoel vast te maken?

MacManiac78

Forumguru
ASN (Airbag Service Nederland) raad het plaatsen van een kinderstoel op de voorstoel absoluut AF, omdat airbags door storingen nog wel eens SPONTAAN willen klappen. (OOK als deze middels de sleutel OF middels CanBus UITgezet zijn!)

andrehj

Forumguru
ASN moet onderscheid maken tussen een stoeltje in de rijrichting (kan prima i.c.m. een airbag) en een stoeltje (zoals een maxi-cosi voor een baby) waarin het kind naar achter kijkt. Die laatste categorie moet je idd niet plaatsen als er een airbag zit, maar voor de eerstgenoemde is het geen probleem.

Ik heb dan weer juist niet voor isofix gekozen omdat de basis (waar de stoel op komt te staan) behoorlijk duur zijn n weer niet passen op d volgende stoel. Dan maar in de gordel wat tegenwoordig ook stevig genoeg is.

Rallye

Forumguru
Ik ben zeer tevreden over onze Cybex Solution X-fix. De prijs, via Amazon.de, viel erg mee en hij kwam goed uit de test van de Auto Motor uns Sport.

TL@

Forumguru
Ik heb dan weer juist niet voor isofix gekozen omdat de basis (waar de stoel op komt te staan) behoorlijk duur zijn n weer niet passen op d volgende stoel. Dan maar in de gordel wat tegenwoordig ook stevig genoeg is.

Het verschil in veiligheid tussen wel en niet isofix is zo groot dat die paar euro's daar toch echt niet tegen op wegen. Ik had (mijn dochter is nu al 5) in beide auto's een isofix base (Maxi-cosi) daarna in beide auto's een isofix autostoel en nu in beide auto's een isofix verhoger met rugleuning. Op je kinderen hun gezondheid staat toch echt geen prijs vind ik. (en daar profiteren de fabrikanten van die stoeltjes natuurlijk dubbel en dik van)

In de gordels is ook prima veilig. Als hij goed vast zit en je probeert de stoel te bewegen dan gaan de auto mee...

Bakkertje

Forumguru
Bij ons staat er een peuterstoel o pde middelste zitplek achterin de auto en die krijg ik met de gordel niet lekker vast . De vergrendeling van de gordel werkt op die plek net effe minder lekker dan op de twee buitensteplekken. Het gevolg is dat de gordel afrolt en de stoel dus voor je gevoel los staat.

Elders is al een keer geopperd om het met een spanband vast te zetten wat ik ook nog voornemens ben te gaan doen (als extra zeg maar), maar dan moet ik daar eerst even tijd voor vinden..

MarcoO2

Forumguru
ASN moet onderscheid maken tussen een stoeltje in de rijrichting (kan prima i.c.m. een airbag) en een stoeltje (zoals een maxi-cosi voor een baby) waarin het kind naar achter kijkt. Die laatste categorie moet je idd niet plaatsen als er een airbag zit, maar voor de eerstgenoemde is het geen probleem.
Gisteravond reed ik op de A12 bij Utrecht en haalde daar een politiebus in van de VOA (Verkeers Ongevallen Analyse), die samen op reed met een motoragent. Tot mijn grote verbazing werd ik bij het eerstvolgende benzinestation van weg geplukt. Ik dacht nog, die 5 km te hard... daar gaan ze toch niet moeilijk over doen? Bleek dat de bestuurder van die VOA-bus alleen even kwam checken of ik mijn airbag had uitgeschakeld. Hij had gezien dat mijn kleine mannetje in de maxi-cosi voorin zat (op de familyfix, overigens ;)), en hij gaf aan dat hij zó vaak gezien had wat er gebeurt als de airbag niet uitgeschakeld is, dat hij daar tegenwoordig altijd op controleert. Erg netjes, moet ik zeggen!

Bovenaan Onderaan