Isofix Fabia I

Marijke81

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Wij rijden een Fabia I uit 2004. Deze heeft Isofix, maar de bevestingspunt van de gordel zit, in onze ogen, aan de verkeerde kant van de isofix wat het dus heel onhandig vastmaken maakt. We hebben dus links een bevestiging van de isofix, dan aan de rechterkant de bevestiging van de gordel en daarnaast weer een bevestiging van de isofix. De gordelbevestiging trekt dus steeds achter de stoel. Omdat we een autostoel hebben met een vanglichaam die we vastzetten met de gordel moeten we dit ook steeds doen. Is dit een bekend 'probleem'? Wij vinden het erg onlogisch. En bovendien onpraktisch en daardoor irritant. Heeft iemand tips?

turboturbo

Forumguru
Ik herken dat vervelende bevestigingspunt, dat zit idd telkens in de weg als ik de isofix stoel plaats. Die moffel ik dan meestal opzij en dan weg achter het stoeltje zelf...

Heb echter nog niet de ervaring die je noemt van de gordel, vervolgens. Ons stoeltje hoeft niet én met isofix én gordel vast.
Maar dat ligt misschien aan het soort stoeltje dat ik gebruik?

Canon-Eye

Forumguru
Heb echter nog niet de ervaring die je noemt van de gordel, vervolgens. Ons stoeltje hoeft niet én met isofix én gordel vast.
Maar dat ligt misschien aan het soort stoeltje dat ik gebruik?
Hangt van de klasse van het stoeltje af. Boven een zeker gewicht van het kind dient de isofix alleen nog om het stoeltje op zijn plaats te houden (ook als het niet bezet is), maar dient het geheel van kind+stoeltje nog eens met de reguliere 3-puntsgordel te worden gezekerd omdat het stoeltje op zich boven dat gewicht niet sterk genoeg is.
Die gordel moet dan wel via de voorgeschreven sparingen worden geleid, anders ontstaat er juist kans op letsel door de riem.

VWim

Forumguru
Kun je eens een foto posten van de situatie?? Ik heb namelijk zowel in de polo van mijn vrouw als in de Octavia geen enkel probleem met de gordel. Ook wij maken gebruik van een stoel met een vanglichaam.

Joske

Forumguru
Kun je eens een foto posten van de situatie?? Ik heb namelijk zowel in de polo van mijn vrouw als in de Octavia geen enkel probleem met de gordel. Ook wij maken gebruik van een stoel met een vanglichaam.
maar misschien met enkel vastzetten van het stoeltje met gordel? handeling die je dus maar 1 keer hoeft te doen, namelijk bij het plaatsen van de stoel.

Canon-Eye

Forumguru
maar misschien met enkel vastzetten van het stoeltje met gordel? handeling die je dus maar 1 keer hoeft te doen, namelijk bij het plaatsen van de stoel.
Bij zo'n stoeltje heb je meer vrijheid "in de breedte" om het stoeltje te plaatsen en kun je makkelijker rekening houden met de gordelvangers.
Als het stoeltje op de isofix beugels moet worden geplaatst is die bewegingsvrijheid er nauwelijks.

Ik heb links op de achterbank ook wel eens zitten klooien omdat één van de twee gordelvangers (voor linker- en middengordel zitten ze bijna tegen elkaar aan) achter het stoeltje gevouwen moest worden en ik de "verkeerde" moest gebruiken om het kind met stoeltje en al te zekeren.
Dat zou toch slimmer (simpler & cleverder) moeten kunnen... :jaja:

Marijke81

Nieuw lid
We hebben Kiddy Phoenix profix 2. Elke keer wanneer we de stoel gebruiken, dus altijd wanneer ons zoontje mee gaat, dan lopen we er tegen aan. Ik zal kijken of ik een foto kan maken en posten hier. Wanneer we de isofix niet zouden gebruiken kan het stoeltje iets verder naar de deur en heb je het probleem niet, maar ja, om nou bewust te kiezen geen isofix te gebruiken....Dan liever wat ergernis, maar wel veiliger.

VWim

Forumguru
Ik heb een guardianfix pro2, is vrijwel een identieke stoel. Vreemd dat er bij de polo geen probleem is.
Je kunt eens proberen of je de stoel wat naar links of rechts kunt plaatsen. De vangbekken van isofix (stoelzijde) zijn namelijk kleiner dan de isofixbeugels in de auto, je kunt daarom een paar centimeter schuiven.

Canon-Eye

Forumguru
De korte omschrijving van die Kiddy Phoenixfix Pro 2 op de site van de Consumentenbond luidt:
- Zitschaal met vangtafel.
- Geplaatst in rijrichting met autogordel en optioneel ook met Isofix.
- Zit- en slaapposities.

"Optioneel OOK met Isofix" - dit wijst er onmiskenbaar op dat de feitelijke veiligheidsborging van de gordel moet komen. Die isofix helpt je vooral als het stoeltje zonder kind in de auto blijft zitten - daarmee blijft het ook dan netjes op z'n plek. Het niet gebruiken van de isofix terwijl het kind wel aan boord is, heeft geen invloed op de veiligheid (mits de gordel correct is aangelegd/doorgevoerd).

Marijke81

Nieuw lid
Canon-Eye, je hebt gelijk dat de stoel ook veilig zonder isofix. Toch denk ik dat er stuk minder druk op de gordel, en dus ook op het kind, komt wanneer de stoel wel verankerd is via de isofix.
De stoel verschuiven wil niet, juist doordat die gordelbevestiging (hoe heet zo'n ding eigenlijk?!) dan in de weg zit.
Wij vroegen ons af of deze plek van de isofix wel normaal is. Aan de reacties te lezen is dat het wel voor deze auto.
Bedankt voor jullie reacties.

Canon-Eye

Forumguru
Toch denk ik dat er stuk minder druk op de gordel, en dus ook op het kind, komt wanneer de stoel wel verankerd is via de isofix.
Dat valt reuze mee, op voorwaarde dat de gordel goed strak wordt aangelegd, zonder "slack" (ruimte).

Die ruimte is namelijk funest ingeval van een plotselinge sterke vertraging: het lichaam (en eventueel het stoeltje) krijgt dan de kans om te gaan bewegen ten opzichte van het voertuig, waardoor de impact van de niet-meebewegende gordel c.q. vangtafel sterk toeneemt. Dan speelt ook het gewicht van het stoeltje een grotere rol dan wanneer alles stevig is gefixeerd in de normale positie.

Ik heb ooit demo's ladingzekering laten geven aan beroepschauffeurs, waarbij o.a. tweemaal sterk afgeremd werd met een niet-gezekerde pallet van ca. 200 kg. De eerste keer stond deze klem tegen een lege verhuisbox, die tegen het kopschot stond; hier gebeurde helemaal niets mee. De tweede keer stond die verhuisbox nog steeds tegen het kopschot, maar de pallet op zo'n 10 tot 15 cm afstand erachter. In dit geval ging de pallet dus schuiven en daarmee werd de verhuisdoor simpelweg verpletterd. Moraal: voorkom zoveel mogelijk dat de boel kan bewegen ten opzichte van het voertuig.

En trek zelf ook altijd even je gordel goed strak aan na het inklikken.
Dat kan je wat gebroken ribben of een sleutelbeenbreuk besparen... :jaja:

VWim

Forumguru
Je verklaring klopt niet helemaal @Canon-Eye. het punt van de Kiddy kinderstoel is namelijk dat hij wel geplaatst kan worden in een auto zonder Isofix. Daarmee ben je wat flexibeler dan met een normale stoel die alleen maar met isofix kan worden geplaatst. Opa en oma of een tante met een auto zonder isofix kan de kleine daarom ook meenemen. Het nadeel van plaatsing zonder isofix is echter dat je de stoel bijna niet zonder speling kan plaatsen. Dit zie je ook terug in de testresultaten. in geval van zowel de Phoenixfix pro2 als de Guardianfix pro2 is de veiligheid wat minder in het geval dat je de gordel gebruikt.
ANWB zegt hierover het volgende:
Heel veilig en licht zitje met vanglichaam voor kinderen tot ongeveer 4 jaar oud. Niet ieder kind accepteert
de aanwezigheid van een vanglichaam, dit voor de koop dan ook uitproberen. Het zitje kan aanvullend aan
de Isofix ankerpunten bevestigd worden in de daarvoor vrijgegeven auto’s. Het eindoordeel betreft aanvul-
lende montage met Isofix, bevestigd met alleen de autogordel scoort het zitje op veiligheid iets minder.

Canon-Eye

Forumguru
Het klopt dus feitelijk wel - ik geef aan dat het met die mindere veiligheid reuze meevalt (en dat is niet hetzelfde als "het maakt geen verschl"!) terwijl de ANWB rept van een "iets mindere score" op veiligheid indien het zitje niet aanvullend(!) aan de Isofix ankerpunten is bevestigd.
Dat is niet met elkaar in tegenspraak - eerder een kwestie van glas half vol of half leeg...

VWim

Forumguru
Ik begrijp je opmerking maar ben het niet met je eens.

De stoel kun je zonder isofix gewoon niet lekker fixeren. Het is wat mij betreft daarom ook geen oplossing om in een auto die is voorzien van isofix daar geen gebruik van te maken.

Glas half vol of half leeg, prima als er geen pak drinken meer in de koelkast staat. In dit geval is het glas echter zonder problemen vol te krijgen door Isofix te gebruiken. Dan kies ik liever voor het volle glas.

Canon-Eye

Forumguru
De stoel kun je zonder isofix gewoon niet lekker fixeren.
Hier verschillen we van mening: naar mijn ervaring met verschillende stoeltjes (die ik samen met kleinkinderen uit verschillende nesten "te leen" heb gehad) gaat het ook zonder isofix (dus met alleen de gordel) probleemloos.

Er was er eentje mét Isofix bij van zodanige constructie dat de gordelvanger de eerder genoemde wegmoffel-problemen vertoonde - en dan kies ik ervoor om het stoeltje net even anders te plaatsen en de Isofix te laten voor wat het is.
Scheelt een boel onnodig gedoe, met een rare slag in m'n rug half op m'n kop staan en toch nog een hand tekortkomen bij het installeren... :(

VWim

Forumguru
Dan kom jij hier even proberen hoe goed deze stoel te plaatsen is zonder Isofix. Mijn ervaring is dat deze stoel zich zonder Isofix niet goed laat fixeren. De ervaring van ANWB is overeenkomstig.

Jouw mening zonder de stoel ooit te hebben aangeraakt is anders.....

Hoe goed een ander merk en type stoel zich laat fixeren die is voorzien van beide mogelijkheden heb ik geen ervaringen mee. Ik heb slechts ervaring met Kiddy.

Canon-Eye

Forumguru
Lamaarzitte, 'k geloof 't zo wel.
Tenslotte heb ik weinig met die Kiddy te maken zolang die in mijn familie blijkbaar niet voorkomt (niet opgelet welke 4 verschillende types ik in m'n handen heb gehad).

Bovenaan Onderaan