Isofix in categorie 2/3 geen optie?

rutgerm

Senior Member
Ik zit erover te denken om een Categorie 2-3 Isofix kinderstoel te kopen, maar ik twijfel een beetje aan de info in het boekje. Moet ik nu dus gewoon een niet-Isofix geschikte stoel kopen? Het lijkt er sterk op dat Isofix helemaal niet werkt in deze categorie. Iemand ervaring?

isofix.jpg

MarcoO2

Forumguru
Heb je al een stoeltje op het oog? Zo ja, dan kijk je toch gewoon bij de specificaties welke bevestigingsmethode dat stoeltje heeft?

Captain Hook

Forumguru

Petrolhead

Forumguru
Hier tweemaal Romer Kidfix (gr 2-3) in een O2.
Zou niet anders meer willen dan isofix, heerlijk die stoelen die zonder gordel gewoon op hun plek blijven staan! :-)

Captain Hook

Forumguru
Nogmaals, er is VERSCHIL tussen ISOFIX (categorie 0 + 1) en ISOFIT.
De standaard klemmen in een auto voor Isofix zijn berekend op de kinetische energie die kan vrijkomen bij een snelle vertraging (noodstop, ongeluk, etc.), gelet op de massa van de betreffende stoel + gewichtsklasse van het kind.
Bij categorie 2-3 is de stoel EN het kind groter/zwaarder, vandaar ISOFIT.

For Group 2/3 seats there is a system called ISOFIT which anchors the seat to the vehicle so it cannot slide around when not in use. In the case of Isofit, the child is held into the seat using the vehicle's existing seat belt system, not the safety seat's straps.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isofix

Canon-Eye

Forumguru
Maar de werking is hetzelfde toch? Alleen de gewichtsklasse anders.
Niet helemaal - de gewone 3-puntsgordel moet netjes door de daarvoor bestemde gleuven van het zitje worden geleid zodat het kind daarmee op de juiste manier in positie wordt gehouden. Het kind zit dus niet aan het stoeltje vast, maar kan er toch niet uit vliegen.

Bij de lichtere klasse heeft het zitje "eigen" geïntegreerde gordels, meestal ook 3-punts maar dan andersom: over beide schouders, samenkomend d.m.v. een 3-voudige gesp met een band die middenonder (tussen de beentjes) vast zit.

(Recent opgedane kennis dankzij het vervoeren van logerende kleinkinderen... :D)

VWim

Forumguru
De meeste gordels voor groep 1 zijn niet 3-punts, maar 5-punts. Ofwel boven de schouder, op heuphoogte, en tussen de benen. Doe de eerste 2 zowel links als rechts en je komt op 5 punten.

Ik heb zelf een stoel met vanglichaam voor de kleine, het vanglichaam wordt ook op zijn plaats gehouden door de standaard gordel van de auto. In feite dus ook IsoFIT.

MarcoO2

Forumguru
Helder! Maar dat staat nog los van de werking van ISOFIX/ ISOFIT, want dat heeft toch niets met de (werking van) de gordels te maken/ Of werkt ISOFIT nou juist met de gordel en niet met de beugels waar ISOFIX mee werkt?

Misschien moet ik gewoon even linkjes lezen, haha!

VWim

Forumguru
IsoFIX en IsoFIT zijn beide bedoeld om de stoel op zijn plaats te houden.
Bij de meeste IsoFIX stoelen heeft de stoel eigen gordels waarmee de kleine wordt vastgezet. De IsoFIX beugels in de auto zullen er dan voor zorgen dat de stoel EN de kleine op hun plaats worden gehouden.

Vanaf groep 2 stoelen is die kleine te zwaar om de krachten op te vangen door de IsoFIX beugels. Om dat op te lossen wordt de stoel nog steeds bevestigd aan deze beugels. De kleine wordt dan echter vastgezet met de reguliere 3puntsgordel in de auto. De 3puntsgordel zal er voor zorgen dat de kleine op de plek blijft zitten waar jij hem of haar heb neergezet.

MarcoO2

Forumguru
Duidelijk verhaal, dank je! Vooralsnog ben ik nog niet aan deze categorie toe, maar voor je het weet groeit'ie uit zijn huidige stoeltje.

Canon-Eye

Forumguru
Duidelijk verhaal, dank je! Vooralsnog ben ik nog niet aan deze categorie toe, maar voor je het weet groeit'ie uit zijn huidige stoeltje.
Sterker nog - voor je 't weet moet jij aan hem vragen "euh, mag ik vanavond zelf m'n auto lenen?" :D

't Gaat zó snel... voor je 't weet duwt hij jou in je karretje!

Bovenaan Onderaan