Isofix - kinderstoeltjes

Boet

Actief lid
Goeiemiddag:)

Nieuwsgierig als ik (soms) ben, vielen me voor de zoveelste keer de labeltjes 'Isofix' op de twee buitenste achterstoelen in mijn Roomster op. Nu begreep ik dat je een kinderstoeltje met Isofix letterlijk aan de stoel vast kunt 'klikken'.

Dus achter de labeltjes eens mijn vinger in de stoel gestoken:). Ik kom eigenlijk niets tegen daar...

Hoe werkt dat exact? Wordt de stoel met een soort haak vastgezet? Ik kwam nl. wel een horizontale buis tegen achter het Isofix-labeltje..

Dank voor het meedenken!

isofix zitje heeft een soort klauw die hierom klikt, stoeltje zit dan rotsvast. Kan enkel weer gelost worden door de veiligheidspalletjes in te drukken.
Omdat deze rechtstreeks aan de wagen vastzitten wordt het systeem als veiliger beschouwd, systemen met gordel zijn weliswaar ook veilig maar hebben ruimte om "fouten" te maken en worden dan ook soms fout geinstalleerd. Kortom het is allemaal iets makkelijker gemaakt (maar ook iets duurder meestal).

Chatslet

Forumguru
Een kinderstoeltje dat alleen met een gordel gaat kun je overigens met een ook perfect vast zetten aan de isofix ogen met bijvoorbeeld een spanband. Het maximum aan te sjorren gewicht van de goedkopere spanbanden begint een keer bij 500 kg en loopt met duurdere op tot 2500 kg dus dat zit zeker wel stevig vast.

Rallye

Forumguru
Gezien het feit dat je al voor 130 euro een goed geteste isofix-stoel hebt zou ik gewoon zo één kopen.

MarcoO2

Forumguru
't Lijkt mij niet heel praktisch en ook niet persé veilig om met een spanband te werken. Sowieso weet je pas na de crash of'tie goed bevestigd zat, en daarnaast ben je iedere keer als je het stoeltje eruit haalt aan 't tobben.

Geef mij maar echte, geteste veiligheid, en dus een Isofix-stoeltje (op een Familyfix platform, maar dat terzijde). Makkelijk en het veiligst!

Boet

Actief lid
Dank voor de info mannen!

@Bakkertje;die site had ik ook bekeken, maar kon met dat uitneembare paneel er geen chocola van maken:). 't Is dus simpelweg een soort klauwtje wat om die horizontale buis heengaat. Niet dat de stoel dan aan de auto vastzit, want de stoel is uitneembaar;).

Bakkertje

Forumguru
Als je geen isofix stoelen gebruikt kun je de stoel iets meer naar links of recht zetten.
Onze peuterstoel (die met eigen gordels) staat in het midden en persoonlijk vind ik at die niet echt lekker staat. In het midden heb je ook geen isofix ;)

MacManiac78

Forumguru
Mag ik de tip geven voor de Cybex Pallas 2 Fix (of zonder isofix) Cybex Pallas 2.
Dit is een group I t/m III stoel en heeft geen gordeltjes maar een vang kussentje waardoor interne onthoofding bij een aanrijding vermeden kan worden.

Bovenaan Onderaan