Japanese Power
Donateur
En dan is het weer tijd voor een ander topic. Het zal niet zo'n heel groot eigen auto topic worden aangezien het hier de auto van de vrouw betreft. Eind vorig jaar met de steeds verder stijgende benzineprijzen en de Enyaq voor de deur kwam het idee bovendrijven voor een kleine EV voor de vrouw.
Het jaarlijkse kostenplaatje van de Yaris eens op een rijtje gezet en vervolgens gaan kijken wat er in de markt verkrijgbaar was aan kleine 2e-hands EV's. Dat waren (binnen het gestelde budget) opvallend veel Zoe's, wat oudere Leafs en best nog wat wat Smarts. Maar goed, het duurste onderdeel van een EV is toch wel de accu en als je privé een dikke reparatie of vervanging voor je kiezen krijgt door de accu is je voordeel ook gelijk weg. Veel Zoe's die ik tegenkwam zagen er best leuk uit, maar als je dan gaat rekenen komen er best wat kosten voor de huuraccu bij...
Toen ik echter de zoekopdracht gaf voor private lease voor gebruikte kleine EV's kwam ik bij YourLease terecht. Zij hadden een import e-UP staan, nieuw op kenteken, dus SEPP-proof, wel vrij basic uitgevoerd. Een aanvraag gedaan maar bovenop de leaseprijs van 10K p/j kwamen best nog serieus wat extra kosten. Daar ben ik dus vrij snel afgehaakt.
Op 1 januari dit jaar werd ik getriggerd door deze vraag van Marc in een CitiGo-topic. Direct een PB eruit gedaan en de dagen erop eigenlijk al veel besproken. We hebben beiden contact opgenomen met Skoda voor een overnamevoorstel. Dit pakte positief uit, ook omdat ik het contract van 15K op jaarbasis naar 10K heb laten omzetten en omdat we de resterende 43 maanden de maandelijkse SEPP retour krijgen van de overheid. En de laadpaal was toch al onderweg voor ons huis. Dus resumé zijn we een heel stuk voordeliger uit de komende 43 maanden, gaat de Yaris de deur uit en gaat dat geld in het potje zonnepanelen.
En over 43 maanden zien we wel verder, wordt het een overname, een andere contract of toch gewoon weer een ICE, geen idee. Is voorlopig nog heel ver weg. Ik ben nooit een voorstander van private lease geweest maar deze kans kon ik niet laten lopen. Scheelt serieus geld uiteindelijk.
Het is dus een Skoda CitiGo E iV uit september 2020 geworden. Het is de 83PK Style uitvoering, stoer interieur met subtiele groene accentjes in de bekleding, kleur zwart metallic, Lane Assist, electrische ramen en spiegels, automaat (logisch: EV), leuke 16" LM-velgen, schromen instaplijsten, privacy glass vanaf de B-style, exterieur-pakket Deep Black, Comfort-pakket (o.a. stoelverwarming en PDC) en luxe kentekenplaten. Al met al leuk samengesteld.
Zaterdag 22-01 even wezen kennismaken, kijken en rijden in Apeldoorn. Dat was snel bekeken. De papierwinkel was wat meer werk.
Afgelopen zaterdag 19-02 hebben we (in de Kodiaq van een maat van me) de CitiGo opgehaald. De volle accu gaf bij vertrek een range > 200KM aan. De hele rit van 130 KM afstand tussen de 100-130 km/h gehangen (1 keer de 132 aangetikt op de GPS) want daar ligt de begrenzing van deze auto. Bij aankomst stond er nog 55 KM range op. Maar goed, ik heb hem ook lekker op z'n staart getrapt.
Eerste indruk: soepel en licht autootje, accelereert verrassend snel (sneller dan ik van de eerste rit dacht te herinneren) maar ook het versnellen van 100 naar 130 gaat verbluffend rap en soepel. De zit is best goed voor zo'n klein gebakje. Heb me geen moment onprettig gevoeld onderweg. Instrumentarium is duidelijk, bediening via de app heb ik geprobeerd maar ga ik niet gebruiken. We houden de telefoon in de middenconsole op de Brodit-houder en gaan vooralsnog geen gebruik maken van de mount op het dashboard. Deze heb ik er voor nu ook even afgelaten. Ook voor het zicht. is gewoon niet fraai zo'n mount bovenop je dashboard.
Vandaag geen tijd had (beetje baggerweer) om nog even lekker te gaan toeren. Betere foto's en ervaringen volgen later
Het jaarlijkse kostenplaatje van de Yaris eens op een rijtje gezet en vervolgens gaan kijken wat er in de markt verkrijgbaar was aan kleine 2e-hands EV's. Dat waren (binnen het gestelde budget) opvallend veel Zoe's, wat oudere Leafs en best nog wat wat Smarts. Maar goed, het duurste onderdeel van een EV is toch wel de accu en als je privé een dikke reparatie of vervanging voor je kiezen krijgt door de accu is je voordeel ook gelijk weg. Veel Zoe's die ik tegenkwam zagen er best leuk uit, maar als je dan gaat rekenen komen er best wat kosten voor de huuraccu bij...
Toen ik echter de zoekopdracht gaf voor private lease voor gebruikte kleine EV's kwam ik bij YourLease terecht. Zij hadden een import e-UP staan, nieuw op kenteken, dus SEPP-proof, wel vrij basic uitgevoerd. Een aanvraag gedaan maar bovenop de leaseprijs van 10K p/j kwamen best nog serieus wat extra kosten. Daar ben ik dus vrij snel afgehaakt.
Op 1 januari dit jaar werd ik getriggerd door deze vraag van Marc in een CitiGo-topic. Direct een PB eruit gedaan en de dagen erop eigenlijk al veel besproken. We hebben beiden contact opgenomen met Skoda voor een overnamevoorstel. Dit pakte positief uit, ook omdat ik het contract van 15K op jaarbasis naar 10K heb laten omzetten en omdat we de resterende 43 maanden de maandelijkse SEPP retour krijgen van de overheid. En de laadpaal was toch al onderweg voor ons huis. Dus resumé zijn we een heel stuk voordeliger uit de komende 43 maanden, gaat de Yaris de deur uit en gaat dat geld in het potje zonnepanelen.
En over 43 maanden zien we wel verder, wordt het een overname, een andere contract of toch gewoon weer een ICE, geen idee. Is voorlopig nog heel ver weg. Ik ben nooit een voorstander van private lease geweest maar deze kans kon ik niet laten lopen. Scheelt serieus geld uiteindelijk.
Het is dus een Skoda CitiGo E iV uit september 2020 geworden. Het is de 83PK Style uitvoering, stoer interieur met subtiele groene accentjes in de bekleding, kleur zwart metallic, Lane Assist, electrische ramen en spiegels, automaat (logisch: EV), leuke 16" LM-velgen, schromen instaplijsten, privacy glass vanaf de B-style, exterieur-pakket Deep Black, Comfort-pakket (o.a. stoelverwarming en PDC) en luxe kentekenplaten. Al met al leuk samengesteld.
Zaterdag 22-01 even wezen kennismaken, kijken en rijden in Apeldoorn. Dat was snel bekeken. De papierwinkel was wat meer werk.
Afgelopen zaterdag 19-02 hebben we (in de Kodiaq van een maat van me) de CitiGo opgehaald. De volle accu gaf bij vertrek een range > 200KM aan. De hele rit van 130 KM afstand tussen de 100-130 km/h gehangen (1 keer de 132 aangetikt op de GPS) want daar ligt de begrenzing van deze auto. Bij aankomst stond er nog 55 KM range op. Maar goed, ik heb hem ook lekker op z'n staart getrapt.
Eerste indruk: soepel en licht autootje, accelereert verrassend snel (sneller dan ik van de eerste rit dacht te herinneren) maar ook het versnellen van 100 naar 130 gaat verbluffend rap en soepel. De zit is best goed voor zo'n klein gebakje. Heb me geen moment onprettig gevoeld onderweg. Instrumentarium is duidelijk, bediening via de app heb ik geprobeerd maar ga ik niet gebruiken. We houden de telefoon in de middenconsole op de Brodit-houder en gaan vooralsnog geen gebruik maken van de mount op het dashboard. Deze heb ik er voor nu ook even afgelaten. Ook voor het zicht. is gewoon niet fraai zo'n mount bovenop je dashboard.
Vandaag geen tijd had (beetje baggerweer) om nog even lekker te gaan toeren. Betere foto's en ervaringen volgen later
Laatst bewerkt: