Jazzy en zijn Superb II

Jazzy

Lid
Hallo,

Ik ben Jazzy, pas geregistreed en wil me even voorstellen. In 2000 heb ik een Fabia I als lease-auto gehad, een 1.9 SDI Elegance. Geweldige auto, vol met luxe en zeer goede kwaliteit. Daarna heb ik privé gereden, met name in 2 Vento's TDI met 90 pk.

Sinds 2 jaar lease ik weer, eerst een Octavia II Combi 1.9 TDI Elegance. Toen ik vorig jaar een nieuwe uit mocht zoeken had iik eigenlijk maar 1 auto op mijn shortlist staan: De Superb II en dat is hem ook geworden:

DSC02168.jpg

DSC02165.jpg

DSC02170.jpg

DSC02169.jpg

Het is een 1.9 TDI Greenline met Businessline pakket. Geweldige auto en alle luxe die ik wilde zit er in: regensensor, parkeersensoren, lichtsensor, climate control met 2 zones, etc.

Tegenvallers zijn de luidsprekers die bij stevige bassen gaan trillen, dat was in het begin niet maar na een tijdje kwam dat pas. Iets anders raars is dat de onderlaag van de vloermat helemaal verkruimeld was en daardoor op ging vouwen, dat verwacht je niet.

De Amundsen bevalt op zich wel goed. In eerste instantie kreeg ik er geen kaarten bij, maar de dealer heeft dat hersteld en toch de Benelux DVD nageleverd. Heel af en toe wil de navigatie niet opstarten en blijft hangen in het opstartscherm. De bediening is prima verder en de tuner is erg goed.

Gisteren sprak ik nog even een A6 rijder, hij stond naast mij geparkeerd en merkte zuur op dat de binnenruimte 'vergelijkbaar' was terwijl die niet eens in de buurt komt van een Superb. Dat soort gesprekken heb je veel met een Suberb, daar geniet ik ook wel een beetje van.

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum, Jazzy!

En een buitengewoon mooie wagen, die S2... wow. In het zwart ziet het er wel heel erg netjes uit. Van binnen natuurlijk ook een fantastische machine...

Kijk, dat over die speakers en die mat... dat zijn toch dooddoeners.. Zo'n mooie wagen en dan zit je je te irriteren aan trillende speakers. En geluid, dat is voor mij een zeer belangrijk iets! Ik had eens gaan praten met mijn dealer en ze toch eens vragen wat je nou eigenlijk mag verwachten.

Veel plezier verder! En lekker blijven genieten van je mooie wagen, en de vergelijking met een 3x duurdere slee ;)

Maarten

Forumguru
Nieuwe modbreak toegepast

Hallo en welkom op het forum!
Veel plezier met je nieuwe auto!
Heel mooi.

[MODERATORBREAK]Ook de foto's zijn erg mooi, maar wil je ons een plezier doen en ze als bijlage posten?
Ze zijn dan aan te klikken en in grote vorm te bekijken.
Zie hieronder het voorbeeld.
Dat scheelt een hoop ruimte op het forum.
Dank je wel.[/MODERATORBREAK]

Bijlagen

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    99 KB · Weergaven: 41

cvegreen

Forumguru
Welkom Jazzy hier op het forum en bedankt dat je mijn vraag meteen omgezet hebt in daden .
Het is en blijft een super mooie auto die S2 . Zwart staat hem ook prima , hoe zit het met de 1.9 TDI , is die niet wat under powerd voor zo'n ruime wagen ? Dat interieur valt me wel in de smaak moet ik zeggen , ziet er echt oer degelijk uit . Wel heel jammer van de matten en die speakers. Met name dat laatste had ik echt wel niet verwacht , mijn F1 had voor zo'n klein sprot super goede speakers en als ik het zo hier lees zijn onze geliefde octavia rijders ook super te spreken over hun standaard speakers , heel jammer en een grove fout van skoda om dan in hun vlaggeschip daar dan geen goede kwaliteit speakers in te bouwen .

Gieliovd

Forumguru
Ik denk dat een 1.9 TDI zich prima thuisvoelt in deze wagen. Dieseltjes zijn koppelkoningen Chris. Het zal bepaald geen Ferrari zijn maar daar gaat het niet iedereen om. Een 2.0 TDI met 170 PK zal het beter doen natuurlijk!

Nee, ik teken ervoor. Die 1.9 motor heeft zich wel bewezen.

cvegreen

Forumguru
Michiel , dat begrijp ik ook wel dat diesel motoren heel wat koppel hebben , maar pk's zijn ook wel belangrijk dacht ik .Maar ik zou gewoon al om de problemen met de turbo's van de 2.0 TDI ook voor de 1.9TDI gaan . Ik vroeg me dat af of het voor zo'n grote auto eigenlijk niet wat under powerd was . Mijn BX was een ongeblazen 1.9D met 68 pk en ik geraakte daar ook goed mee weg . Was natuurlijk geen snelheidswonder , maar kon goed mee met het verkeer . Mijn XM was een 2.1 ongeblazen diesel met 90 pk en die was ook zalig om mee te rijden . Reed toen ook moeiteloos 160 km/u , je had wel wat tijd nodig om aan die snelheid te komen , maar eens je er was was het rustig rijden .

Gieliovd

Forumguru
Gelukkig zijn de verschillen tussen turbo en atmosferische motoren enorm. Een turbomotor heeft een veel fijner karakter en een stuk meer vermogen.

Vandaar, die 1.9 gaat het prima doen, in mijn visie.

Mijn broer rijdt nu een 1600 benzine met 85KW vermogen en hiervoor reed hij een (ik geloof!) 1.7 turbodiesel met vergelijkbaar vermogen. Toch was die diesel veel sneller, voor zijn gevoel. Hij klaagt continu over die traagheid... Ik zei al tegen hem: het komt er heel anders uit!

Doe mij die diesel maar, als die belasting niet zo hoog was....

Jazzy

Lid
Bedankt allen, leuk om hier zo welkom te zijn.

De 1.9 TDI is sterk genoeg voor de Superb, het is natuurlijk geen snelheidsmonster maar hij heeft genoeg koppel om comfortabel te kunnen rijden. Ik had de zelfde motor in mijn O2 zitten maar merk dat ik in de S2 toch al rustiger rijd, komt misschien ook door de langere overbenging van de Greenline.

Wat ik zo hoor van de 1.6 TDI heb ik wel mijn twijfels of die ook zo lekker rijdt in de S2.

@moderator: Wat bedoel je met "scheelt veel ruimte op het forum"? De foto's staan extern gehost en kosten het forum geen bandbreedte zo. Of is het probleem dat de foto's te veel ruimte in beslag nemen op de monitor van de bezoekers?

Wil ze best anders posten hoor, maar snap niet goed wat je bedoelt.

Die 1.9 TDI is ruim voldoende voor normaal gebruik. Ik heb nu de laatste zeven jaar twee Renault Scenic's Diesel achter elkaar gereden; de laatste (inmiddels 182.000km) is een 1.5 DCI met nagenoeg hetzelfde koppel als deze 1.9 TDI. Ook via de Brennerpas met een 1300 kg zware caravan geen problemen. Mijn S2 Greenline Businessline (zwart met chroomlijsten rondom) is in bestelling; ik heb uitgebreid proefgereden met de Greenline en voor hetgeen ik de auto nodig heb is de motorisering ruim voldoende; wel heb ik het idee dat deze TDI ietwat bijteriger reageert t.o.v. de DCI. Natuurlijk is de 140 PK een stuk lekkerder om in te rijden, maar ja, deze kwam net boven het leasebudget en dan had je ook nog de "kale" uitvoering.
Nog enkele weken wachten.......

Inderdaad, alleen heb ik de chroomlijsten er nog bij. Ik had de foto's al in je revieuw van Autoweek gezien en vond het al direct een prachtwagen. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat mijn collega's liever een in een kale Passat, Mondeo of een V50 rijden, alleen voor de uitstraling. Ik heb veel negatieve en smalende reacties gehad op het feit dat ik een "Oostblok Ferrari" ging rijden. Een van die collega's had ik de link doorgestuurd van de Reviews in Autoweek. Hij heeft de auto inmiddels ook bij de dealer gezien en is in een keer helemaal "om". Het blijkt wel; allemaal vooroordelen. Tijdens het proefrijden met de Greenline viel het onze zoon op dat veel mensen naar de Superb keken..... Dat zegt meer dan genoeg, denk ik.

Bovenaan Onderaan