K-70 werd gewoon slecht verkocht: het was de eerste VW met:
- voorwiel aandrijving
- vloeistof gekoelde motor
Was in feite het eerste model dat compleet los stond van de Kever (bus, Karmann Ghia, 1500/1600, 411 en 412 waren eigenlijk allemaal voortborduursels op de kever).
Dat die eerste Passat in een beetje duurdere uitvoering, een luxe auto was, was eigenlijk ook wel zichtbaar in de geschiedenis van het exemplaar van mijn vader: de eerste eigenaar was de loco-burgemeester van 's Gravenhage, en die had een kleine aanrijding gehad: grill, voorbumper, motorkap en voorschermen moesten vernieuwd worden. Dat was reden om de auto (1 jaar oud) te verkopen, mijn vader heeft 'm bij de schadehersteller in de schade gezien, en heeft 'm gekocht nadat de schade hersteld was.
Overigens het minder werk voor de werkplaats zou best kunnen kloppen: veel auto's uit die tijd, en ook de oudere VW's hadden elke 5000 km een beurt nodig, bij de introductie van voorwielaandrijving en vloeistof gekoelde motoren ging het service interval van 5000 naar 7500 km.