Jong gebruikte auto

Goedemorgen,

Ben er inmiddels uit dat het geen nieuwe Octavia word maar een jong gebruikte. Nu heb ik 2 Octavia’s op het oog.

één van 29-09-2018 met 26.000 op de teller en één van 01-01-2019 met 49.000 op de steller, de prijs is nagenoeg hetzelfde net als de uitvoering en opties.

welke zouden jullie doen en waarom?

Bedankt voor de antwoorden zodat ik de juiste keuze kan maken.

Mvg

Elmar
 

Niek_J

Forumguru
Goedemorgen,

ligt er een beetje aan hoeveel kilometers je maakt. Anders altijd voor 2019 gaan i.v.m. latere verkoop.
 
Ik maak niet heel veel kilometers, maximaal €12.500 á 15.000 per jaar.

Het scheelt qua bouwjaar maar 4 maanden en qua kilometerstand scheelt het bijna de helft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die hogere km-stand in kortere tijd doet vermoeden dat er (veel) minder korte stukjes mee gereden zijn. In beginsel lijkt me dat beter voor de motor.
 

Bulletdodger

Senior Member
Goedemorgen,

ligt er een beetje aan hoeveel kilometers je maakt. Anders altijd voor 2019 gaan i.v.m. latere verkoop.

Ik zou dan auto gaan met de minste kilometers, jij doelt waarschijnlijk op het bouwjaar die nieuwer is ondanks dat het 4 maanden scheelt.
 

AndreM

Forumguru
Ik zou ook gaan voor de minste kilometers, zeker als er zo weinige verschil in leeftijd is.
Ik wist trouwens niet dat een auto op 1 januari op kenteken gezet kon worden.
De dealers zijn dan namelijk gesloten. :lezen:
 

Vinny

Forumguru
als je maar een kleine 15.000km/jaar doet zou ik toch voor de jongere gaan.

Je hebt ook 4 maand meer garantie op de nieuwere.

Als je later de wagen terug verkoopt zal de eerste inschrijving zijn waar de meeste naar kijken of die wagen dan 100.000km of 123.000km heeft zal het verschil niet maken.
 
De ene met de minste kilometers staat in mijn woonplaats. Daar ga ik als eerste heen en ga er een goede testrit in maken. Daarna toch ook naar de andere om een rit in te maken.

bedankt voor jullie meningen.
 

Okki

Donateur
Valt me op dat er een behoorlijk aanbod is van Octavia's uit 2018 met een km stand tussen de 25 en 30.000.
(waarbij de duurste 2x zoveel moet opbrengen dan de goedkoopste)
 

Duijzer

Donateur
Tja, het ligt er een beetje aan hoe lang je er mee wilt rijden. Als je er 4-5 jaar in wilt rijden scheelt het bouwjaar best wel in de uiteindelijke restwaarde. Natuurlijk is het 4 maanden, maar in de autohandel tellen maanden alleen als hij van dit jaar is. Of hij van 2018 of van 2019 is maakt over 3-4 jaar nog uit, maar als hij ouder wordt scheelt het ook niet veel meer omdat de restwaarde dan toch al lager is.

Datzelfde geldt voor kilometers. Bij heel jonge auto's maakt de kilometerstand uit, maar als ze een paar jaar oud zijn is de staat van onderhoud veel belangrijker. Nu is het bijna het dubbele, maar als hij over 10 jaar 200.000 of 220.000 gereden heeft maakt dat voor de restwaarde niet uit.

Ik zou bij beide auto's gaan kijken, met een heel lichte voorkeur voor de jongste. Maar ik zou vooral kijken naar hoe de auto eruit ziet, wat de historie is (schade's, spuitwerk, interieur) en welke uitvoering het is. En op basis daarvan m'n keuze maken, na uiteraard nog onderhandeld te hebben over de prijs.
 
Ik had inderdaad ook gezien dat het aanbod groot is. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een Octavia die al een face lift heeft gehad. Volgens mij zijn dat de modellen waarbij de koplampen gescheiden zijn doormidden van een verticale streepje kunststof.
 

Space_NL

Senior Member
Als je de auto zelf maar 2-3 jaar wil rijden de nieuwere. Als je er langer in gaat rijden maakt het weinig meer uit voor de restwaarde en moet je gewoon voor de leukste kleur gaan :-)
 

BigCheese

Forumguru
Ik zou voor de jongere gaan met iets meer kilometers. Mijn conclusie is dat daar langere ritten mee gemaakt zijn waardoor de motor beter op temperatuur is gekomen. De mijne is net drie jaar geworden en kocht ik enkele maanden geleden met 80.000 km op de teller. Dat zijn geen stadsritjes geweest.
 

leon-cupra

Forumguru
Omdat een wagen langere ritten gedaan heeft ,wilt het zeggen niet zeggen dat er daarom beter is mee om gegaan. De eigenaar kan bij koude motor ook vol tegen de limieten gereden hebben. Ook niet gezond voor de motor.
Ik zou gewoon voor de best onderhouden O3 gaan, nl diegene met de minste krasjes, minste borduurschade, het properste interieur, ... daaraan zou je kunnen zien of er naar een wagen is gekeken of niet.
 

hemi24

Forumguru
Altijd even gaan kijken, proefzitten én proefrijden...

Staan beide wagens bij dezelfde dealer?
Dat de vraagprijs hetzelfde is wil nog niet automatisch betekenen dat het toe te betalen bedrag ook hetzelfde zal uitpakken..!
 
Nee ze staan niet bij dezelfde dealer. De een staat in mijn woonplaats en de andere een stukje rijden. Maar de zwarte valt inmiddels af, dit bleek een schade auto te zijn.
 
Bovenaan Onderaan