Juiste manier om Octavia IV op te krikken voor bandenwissel

madpilot

Senior Member
Nu de winter achter ons lijkt te liggen wil ik graag de bandenwissel gaan doen. Ik heb een goede krik gekocht maar nu wil ik even zeker weten dat ik geen zaken ga slopen. De handleiding die bij de auto zit toont alleen de plek waar je boordkrikje geplaatst kan worden, dat lijkt me niet zo'n goede plek. Heb een andere handleiding gevonden en daarin staat een betere aanwijzing. Voor de zekerheid: achterkant opkrikken kan op de rood omcirkelde plaats en vóór moet je blijkbaar de (verstevigde) felsnaad gebruiken? Wat is hierbij beter, een plat rubber, een rubber met een kleine groef of eentje met een grote groef? Die laatste (grijze) lijkt wel mooi te passen. Er is op internet weinig te vinden over de IV (of het ligt aan mijn zoekskills ;)) dus hopelijk kan iemand hier me even helpen :)

Bijlagen

• 20250321_122518.jpg
    20250321_122518.jpg
    549,5 KB · Weergaven: 47
  • 20250321_122645.jpg
    20250321_122645.jpg
    509,2 KB · Weergaven: 42
  • 20250321_123620.jpg
    20250321_123620.jpg
    774,9 KB · Weergaven: 40
  • 20250321_124410.jpg
    20250321_124410.jpg
    908,4 KB · Weergaven: 37
  • Screenshot_20250320_231748_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250320_231748_M365 Copilot.jpg
    133,3 KB · Weergaven: 39
  • Screenshot_20250320_231821_M365 Copilot.jpg
    Screenshot_20250320_231821_M365 Copilot.jpg
    202,2 KB · Weergaven: 42

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Er staan toch inkepingen in je dorpel? Een driehoek op te kop. Alleen kwestie van in versnelling zetten als je achter krikt, en handrem als je voor krikt.

EdK

Forumguru
Volgens mij staan de juiste punten gewoon in de manual ( papier/elektronisch )
En dus op dorpel bij de driehoekjes.
En rubber ertussen, als ik je zo hoor dan geef je daar zelf al antwoord op

madpilot

Senior Member
@GeeVeeDeeVee Ik wil niet dat gammele standaardkrikje gebruiken. Verder is het zo dat er wel een verschil is tussen een O3 en een O4 qua plaatsen van een krik, dus die link die net geplaatst is durf ik niet op te vertrouwen.
@EdK die punten in de manual zijn voor het boordkrikje:

Screenshot_20250319_194128_DuckDuckGo.jpg Zoals je ziet zijn de krikpunten voor o.a. een hefbrug anders.

Laat ik de vraag anders stellen: kan ik met mijn krik de auto opkrikken op de plaatsen die je ook voor een hefbrug kan gebruiken. M.n. die voorste felsnaad wil ik niet slopen.
Krik in kwestie: https://www.datona.nl/garagekrik-laag-model-2-5-ton

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil niet dat gammele standaardkrikje gebruiken
Denk je dat de auto het verschil voelt tussen opgetild worden met een zware garagekrik of met "het gammele boordkrikje"? :nono:
Zo lang je ondersteunt op de aangegeven plekken (driehoekjes in de dorpel) is er niets aan de hand. Een tussenlaag van rubber*) met een groef waar de felsrand in past is prima; het boordkrikje zal mogelijk ook om die felsrand heen vallen inplaats van daaraan op te tillen.

*) toen ik nog zomer/winter wisselde, had ik zo'n rubber ding niet bij de hand - zelf iets in elkaar geschroefd van 3 stukjes 18mm plaatmateriaal, dat werkte ook prima om de felsrand vrij te houden.

madpilot

Senior Member
Gaat niet om of de auto dat voelt, gaat erom dat ik niet wil dat de auto van de krik l*zert met alle mogelijke schade van dien. Daarom werk ik liever met een wat zwaardere krik die niet zomaar omvalt. Zelf doen is leuk maar als er wat gebeurt had je van de schade wss 10 jaar de banden door een garage kunnen laten wisselen. Net zoals een deuk in je dorpel krikken of een felsnaad slopen, dat gebeurt vaak genoeg getuige de diverse topics die ik her en der kon vinden.

Canon-Eye

Forumguru
Daar doelde ik niet op. Welke krik je gebruikt maakt verder niet uit, doe waar je je goed bij voelt. Maar bij een eventuele wwielwissel langs de kant van de weg heb je doorgaans weinig keus - en dan werkt het ook.

Wat ik wél bedoelde aan te geven is dat opkrikken onder de aangegeven punten (met welke krik dan ook) altijd OK is als je zorgt dat de feitelijke ondersteuning aldaar direct aan weerszijden van de felsrand "pakt". Die felsrand zal overigens niet onmiddelijk platvouwen mocht de auto daar wel een keer op rusten (het is immers meestal dubbeldik metaal), maar ondersteuningspads met een groef werken altijd net iets safer.

madpilot

Senior Member
Ok, maar bij de O4 moet je de boordkrik nou juist niet op de felsrand zetten maar op de strook ervóór. Het contactvlak van de boordkrik is verder kleiner dan de meeste van die rubbers die je voor zo'n garagekrik kan kopen. Je hebt dan kans dat je druk uitoefent op een plek die niet verstevigd is.
Het is niet mijn bedoeling moeilijk te doen, ik wil gewoon even zeker weten dat ik niets ga slopen. Dank iig zover voor alle reacties.

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
@EdK die punten in de manual zijn voor het boordkrikje:
Jij kunt met die pad met gleuf ook een krik op dat punt gewoon de krik gebruiken
En dat boordkrikje is op zich niets mis mee hoor, al me wagens krik ik ermee op en nog nooit problemen ermee gehad.....
Tuurlijk is een hydrolische krik makkelijker maar een heftruck lepel gaat helemaal perfect hoor....

Canon-Eye

Forumguru
Het contactvlak van de boordkrik is verder kleiner dan de meeste van die rubbers die je voor zo'n garagekrik kan kopen.
Een groter contactvlak betekent automatisch een lager gewicht per vierkante cm. Zolang het door de fabrikant aangegeven contactvlak(je) zich boven zo'n pad bevindt, liefst niet al te ver van het midden daarvan, KAN hiermee simpelweg niks misgaan.
#koudwatervrees ;)

PizzaPieter

Donateur
Niet dat ik het wekelijks doe (junior tegenwoordig bijna dagelijks), maar ik heb niet anders dan zo 'klein' krikje en dat werkt prima.

Er blijven 3 vd 4 wielen aan de grond en als je de 2 wielen blokkeert die aan de grond blijven, gaat die auto nergens heen, is mijn idee. Zelfs niet op een aflopende oprit.

Maar....vooral en bovenal....doe vooral waar je je zelf goed bij voelt

Laatst bewerkt:

madpilot

Senior Member
Gelukt. Uiteindelijk toch gekozen voor de felsrand, zowel vóór als achter. Deze is achter het driehoekje duidelijk versterkt. Noem me eigenwijs maar de dorpel vóór de felsrand is maar voor de helft versterkt dus daar durfde ik geen kracht op uit te oefenen (het ronde rubber komt buiten dat versterkte deel uit).

Nog even m'n gear. De dopsleutel is van Hazet; de buitenrand draait niet mee zodat het wielboutgat niet beschadigt. Verder uiteraard een momentsleutel. Daarnaast de slagmoersleutel van de Lidl. De 400 Nm die ie zou moeten leveren geloof ik niet, de slotbouten kreeg ik er niet mee los. Die zaten echter echt niet met 400+ Nm vast. Magoed voor de overige bouten prima.

Het setje wat er nu onder zit is splinternieuw (komt van Pon, opgekocht door iemand en op MP gezet). Meteen mooie ventieldopjes van ome Ali erop. Wielboutdopjes komen er over 100 km weer op als ik de bouten nog een keer heb nagetrokken. Ik kan er weer even tegenaan ;)

P.S. Dat "pincet" voor het verwijderen van de wielboutdopjes miste in m'n boordgereedschap. Handig als je langs de kant van de weg staat... Voor 5,99 hele set gekocht op Amazon.

Bijlagen

• 20250322_100213.jpg
    20250322_100213.jpg
    944,6 KB · Weergaven: 41
  • 20250322_102650.jpg
    20250322_102650.jpg
    553,9 KB · Weergaven: 39
  • 20250322_105654.jpg
    20250322_105654.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 40
  • 20250322_103606.jpg
    20250322_103606.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 39
  • Screenshot_20250322_121536_Amazon Shopping.jpg
    Screenshot_20250322_121536_Amazon Shopping.jpg
    259,7 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
@madpilot daarom heb ik toch maar gekozen voor de elektrische slagmoersleutel van Lidl. Daarmee gaan de bouten moeiteloos los. Ook als ze daarvóór door de garage zijn vastgezet.
Ziet er goed uit zo toch? Sommige rubberpads hebben een te diepe inkeping, waardoor de dorpel kan worden indrukt en beschadigd. Overigens gaat het met een ijshockey puck ook prima.

Tees

Donateur
Ik heb die slagmoersleutel van de Lidl van 400 Nm ook even gehad (tweedehands). 1x gebruikt en toen geconstateerd dat ie nauwelijks 150 Nm levert. Met m'n wringijzer kreeg ik véél meer voor elkaar. Dus snel weer terug op Marktplaats gegooid (en zelfs nog een kleine winst gemaakt). Er is ook een accuvariant die 1000 Nm zou leveren. Dat zou nog wat kunnen zijn.

Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
500 nm staat op hun website. Geen idee of het klopt, maar alles gaat moeiteloos los. Een druk op de knop en de moer is er helemaal af.
Voor die € 50 wilde ik de gok wel nemen.
Voorheen gebruikte ik ook een wringijzer. Dat krijgt idd alles los. Vastdraaien doe ik ook met die Parkside, daarna met de momentsleutel natrekken. Ook zoiets. Hoe nauwkeurig is die momentsleutel van de Aldi? Ziet er exact uit als op de foto van TS.

Bovenaan Onderaan