Jullie ervaringen met dubbeldin in Fabia I ?

SkodaKid

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik ben een beetje aan het orienteren voor een mooie dubbeldin navigatie/dvd/handsfree voor onze nieuwe Fabia 1.4 combi (2001).
Volgens mij past de originele Skoda hier niet in, maar elke standaard dubbeldin / 2-din wel.

Nou vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met een dubbeldin-systeem in een Fabia I.
Wellicht kunnen jullie aangeven welk apparaat jullie hebben, en hoe deze bevalt.

Bij voorbaat dank!

Bakkertje

Forumguru
Da's wel een heel open vraag :tongue:

Dingen waar je op kunt letten bij een dergelijk systeem:
- kaartmateriaal (hoe vaak wordt het geüpdate en wat kost een update)
- wel of geen afneembaar front (ik zou het wel doen..)

Persoonlijk heb ik ervaringen met de JVC KW-NX7000, de balngrijkste pro's en con's:
Pro:
- Beter geluid dan origineel
- DVD kijken onder het rijden (ook films vanaf USB speelt ie prima af, erg handig!)
- Uitbreidingsmogelijkheden (Tulp uit en ingangen voor alles wat je maar zou willen)
- Afneembaar front
- Integratie met stuurwielbediening

Cons:
- Verouderd kaart materiaal (wordt ook maar 1x in de 2 jaar zo'n beetje bijgewerkt)
- USB werkt vrij traag
- Geen integratie met maxidot (vond ik niet zo'n groot probleem eerlijk gezegd)
- Veel problemen gehad met de carkit (is een losse optie voor dat toestel)
- Afneembaar friont is vrij groot en zwaar (maar ja, da's altijd beter dan dat ze hem eruit slopen...)

SkodaKid

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie bakkertje!
Had dat maxidot even opgezocht, en ben er helemaal niet bekend mee... zit dat ook op de 2001 fabia dan?

Ga eens even kijken naar dat JVC-systeem waar je het over hebt, afneembaar front is idd geen slecht idee!

Bakkertje

Forumguru
Die JVC is al wat ouder hoor, die zou ik niet nemen als ik hem zelf zou kopen. (tenzij je hem voor weinig 2e hands kunt vinden natuurlijk..)
De laatste kaartupdate is bijvoorbeeld ook uit 2010..

Pioneer heeft een mooi toestel met kleiner afneembaar front bijvoorbeeld.
Maxidot is het schermpje wat je kunt hebben tussen de km en toerenteller, dat hebben niet alle auto's overigens.
Ik weet ook niet of je Fabia stuurwielbediening heeft, die kun je ook met de meesten toestellen aan de praat krijgen.

SkodaKid

Nieuw lid
Ik zag op het dashboard wel de buitentemperatuur, maar qua benzineverbruik o.i.d. (ik ga ervan uit dat je dat bedoeld) heb ik niets gezien. Zou ik overigens wel leuk vinden, is dat ook gemakkelijk in te bouwen mocht ik het niet hebben?
Ik zoek wel een tweedehandse hoor Bakkertje, heet blijft allemaal een beetje budget, ivm de komst van onze eerste kleine.

Cordoba

Forumguru
Maxidot is nog wat uitgebreider. Brandstofverbruik enz. kun je via het display zien waar ook de buitentemperatuur zit (als je tenminste een boordcomputer hebt), via de knopjes op de rechterhandle van het stuur (waar ook de ruitenwisserbediening zit) kun je die bedienen.

turboturbo

Forumguru
Maxidot is dacht ik pas beschikbaar vanaf bj 2003, en is niet standaard dacht ik maar een optie (mini-dot is het alternatief; zit inderdaad op het display van de klok)
Ik heb zelf niet gekozen voor een dubbel-din omdat ik bang ben voor diefstal gevoeligheid (ik woon en werk in Amsterdam) Nu is het weliswaar geen Columbus, maar toch.

En eigenlijk is mijn iPhone mijn muziek en navigatie apparaat, en die stop ik steeds in mijn zak / houd ik bij me. En mijn navigatie app op mijn iPhone krijgt regelmatig kaart-updates. Ik zou niet van een fabrikant van autoradio's afhankelijk willen zijn in de toekomst. Dus voor mij gewoon een simpele aftermarket enkel-din radio.

SkodaKid

Nieuw lid
Even ingezoomd op de foto's bij de advertentie, en zie wel het knopje aan de rechterflipper. Raad eens wat het eerste is dat ik ga doen als ik zaterdag de auto ga halen :D

turboturbo

Forumguru
Raad eens wat het eerste is dat ik ga doen als ik zaterdag de auto ga halen :D
Haha! Ik kwam er na de koop, tijdens het naar huis rijden pas achter dat de auto een boordcomputer heeft! Ik dacht: even dit knopje proberen :) En guess what? Aan de linkerflipper zit ook zo'n knopje. Dat probeerde ik ook eens. En toen bleek ik een auto met CruiseControl gekocht te hebben :tongue:

Patrick Faes

Nieuw lid
Ik heb momenteel een tweedehandse Skoda Fabia 1.4 uit 2004 op het oog. Ik heb reeds in een 1.2 van (ik denk) 2005 gereden en was zeer tevreden met die wagen.

Weet iemand of ik daar zonder meer een 2 Din-radio kan inbouwen? Een vriend van mij rijdt met een Honda en ik huiver van zijn verhaal over wat hij allemaal heeft moeten doen om het frontpaneel te vervangen, omdat hij anders gewoon geen eigen radio kon inbouwen.

Patrick Faes

Nieuw lid
Bedankt.
Op het internet vind ik zo van die 'inbouwkits' met o.m. sleutels, kabels en een 'inbouwpaneel'. Is dat dus overbodig? Past die radio er zo in?

Ronnie

Forumguru
Dubbeldin is dubbeldin, past zo zonder problemen. Let wel op dat de rand rechthoekig is, en niet afgerond zoals in de nieuwere type's auto.

Jansmaa

Nieuw lid
Heb sinds een maandje een 2-din systeem ingebouwd in mijn Fabia combi uit 2002. Ben over het systeem erg tevreden. Inbouwen was niet heel erg eenvoudig, heb het dashboardkastje moeten verwijderen om die gigantische kabelbende een beetje weg te kunnen werken. Je hebt voor een 2-din systeem wel een speciaal inbouwframe nodig wat zo rond de €50 kost. Wanneer je de fabrieks radio vervangt houd je wel een ruimte over in je middenconsole, ik ben nog steeds opzoek naar een goedkope oplossing hiervoor. Zal gauw wel een aantal foto's plaatsen.

Ronnie

Forumguru
@jansmaa: Je vroeg om enkele foto's ter verduidelijking van de speakers in mijn Fabia combi; Bij deze.....
De 2x50Watt versterker stuurt alleen de sub-woofers aan. Het totaal geeft een zeer goed geluid!
Afbeelding 029.jpg Afbeelding 028.jpg

Jansmaa

Nieuw lid
Kijk, dat noem ik nog eens verduidelijking! Zat al te klooien met die ligte ronding van het paneel, maar blijkbaar voldoet het verstevigen van het onderste gedeelte al. Thanks.

Bovenaan Onderaan