Kaartupdate op aparte SD kaart

MikeyMan

Senior Member
Hi,

Dacht ff een nieuw sd kaartje te kopen voor het updaten van de kaarten op de Amundsen in mijn Skoda Rapid.
Maar wat blijkt; dit is godsonmogelijk. Zelfs low level bit-for-bit kopie lukt niet om e.e.a. over te zetten.

Ik wil gewoon het originele kaartje origineel houden, en de nieuwe sd kaart voor de nieuwe kaart gebruiken.
Iemand intussen al enige manier gevonden om dit wel voor elkaar te krijgen?

Waarom doen ze zo moelijk met kaarten die notabene gratis te downloaden zijn???

EdK

Forumguru
Amazon een 32Gb bestellen voor weinig is een optie , genoeg aanbod !
Of je maakt afspraak met @Rainesh ( Den Haag) of @Antera ( Breda ) en je laat je Amundsen software matig aanpassen waarna je wel elk willekeurig SD kaartje kunt gebruiken.
Doe je laatste optie dan kun je meteen nog wat dingen laten activeren met VCDS , die er mogelijk zijn bij je wagen !
Voor lijstje kun je kijken op website van Antera !

MikeyMan

Senior Member
Je bedoelt een VAG kaartje van Amazon?

Ja dat zou nog een optie zijn, ware het niet dat ik net een prima Sandisk Extreme Pro van 32Gb gekocht heb.

Van de zotte toch dat ze het zo lastig maken.

VCDS is bij de Rapid nogal beperkt dacht ik, maar zou een optie kunnen zijn.

hemi24

Forumguru
Kwestie van eerst even nadenken en inlezen, alvorens iets te bestellen!
Nu zal zo’n SD-kaartje ook weinig meer kosten dan een goed kop koffie…

:koffie:

EdK

Forumguru
Van de zotte toch dat ze het zo lastig maken.
JA klopt , maar je kunt daar over door mopperen of verdere optie's bekijken !
Je sandisk kun je altijd nog gebruiken om muziek op te zetten en af te spelen in de auto....
Maar wil je perse de Sandisk voor kaarten gebruiken dan is het simpel, een afspraak maken met Rainesh of Antera......

MikeyMan

Senior Member
Kwestie van eerst even nadenken en inlezen, alvorens iets te bestellen!
Nu zal zo’n SD-kaartje ook weinig meer kosten dan een goed kop koffie…

:koffie:
Nadenken en inlezen? Voor het updaten van een navigatiesysteem waarvan de kaarten gewoon online staan? Kom op zeg... Dat zou gewoon zonder gezeur moeten werken.

Canon-Eye

Forumguru
Nadenken en inlezen? Voor het updaten van een navigatiesysteem waarvan de kaarten gewoon online staan? Kom op zeg... Dat zou gewoon zonder gezeur moeten werken.
Dat dééd het van huis uit ook, totdat:
1) de 3 jaar gratis Mapcare was verlopen die voor bepaalde bouwjaren gold;
2) de nieuwe kaarten te groot serden om zonder kunstgrepen op een 16Gb kaartje te passen.

Beide zijn heel simpel en tegen een heel beschaafde vergoeding op te lossen op de manier die @EdK al heeft aangegeven in post #2 en #5. Heb ik ook gedaan trouwens - kan het alleen maar aanbevelen.
Erover blijven mopperen gaat in elk geval niét helpen...

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye Map Care, met werking van een jaar of drie jaar, is een SEAT-verhaal. Bij alle Skoda’s en VW’s met een MIB navi zijn map updates altijd gratis geweest en gegarandeerd tot vijf jaar na het uit productie nemen van de navi. Bij een MIB2 is enkel de kaartgroote boven de omvang van het 16Gb kaartje gegroeid dat in 2015 standaard was.

Inmiddels kun je ofwel zoals jij gedaan hebt de auto bevrijden van de beveiliging of wel een kaartje kopen dat geen beveiliging heeft (zoals ik te koop heb).

@MikeyMan VAG wilde gewoon een eenmalige betaling voor de kaarten. Dat is via de verplichte aanschaf van de beveiligde SD-kaart geregeld.

Overigens begrijp ik niets van je redenering dat je “gewoon het originele kaartje origineel” wilt houden. Het gaat om digitaal vastgelegde info. Daar kun je een back up van maken, die eventueel terug te zetten is, of je kunt alle data wissen en er nieuwe op zetten. Digitaal bestaat het begrip “origineel houden” gewoon niet. Waarom zou je dat dan willen?

Van welk jaar is je Scala en hoe groot is het originele kaartje?

hemi24

Forumguru
Aangezien er CarPlay en AndroidAuto op zit, zal het geen Amundsen+ zin maar al een MIB systeem

MikeyMan

Senior Member
Wist eerlijk gezegd niet dat de rapid een facelift heeft gehad. Maar hij is van eind 2017. Met inderdaad CarPlay en en Android auto.

MikeyMan

Senior Member
@Rallye die eenmalige betaling is m.i. gedaan bij de aanschaf van het -vrij dure- navigatiesysteem.
Maargoed, hoe absurd ook, oplossen gaan we het niet.

Het originele kaartje in tact houden heeft meerdere redenen voor mij. Sd kaartjes blijven kwetsbaar, en zeker met dit gedonder levert een bricked kaartje gewoon gezeur op. Daarnaast heb ik zelf de tic dat ik zoveel mogelijk origineel wil houden. Das ook niet op te lossen vrees ik ;)

Kaartje is nu 16gb. Denk inderdaad maar over op een 32 gb kaart. Zal je ff berichten.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou dan inderdaad maar overstappen op een 32Gb kaartje.
Dan kun je het originele kaartje inlijsten en aan de muur hangen... ;)

EdK

Forumguru
Zou ik hem wel op LOCK zetten en vastlijmen om zeker te zijn dat hij orgineel blijft !
Maar je kwetsbaarheid van SD kaart waar je over spreekt ?? Ik heb er nog nooit iets van gemerkt !
En schrijf ook wat bende op en af vele kaartjes en nog nooit problemen gehad dat ik data verloor....
Maar zou gauw kaartje van @Rallye overnemen zodat je de aankomende periode zonder problemen weer kunt updaten ...

CharlesTucker

Forumguru
SD kaartjes slijten, een heel klein beetje door lezen, voornamelijk door schrijfoperaties, en helemaal niet door ze ergens neer te leggen.

Normaalgesproken geen enkel probleem, maar als je een SD kaartje gebruikt voor opslag van data die continue gewijzigd wordt kan het hard gaan. Zelf mee te maken gehad in een home automation systeem, gebaseerd op een Raspberry Pi (Home Assistant). Dat systeem schrijft continue allerlei gebeurtenissen naar een database. uitgebreide logging. Op deze manier heb ik wel een paar kaartjes versleten. Er wordt ook op de gebruikersfora aangeraden om zo snel mogelijk na installatie dat aan te passen, data niet wegschrijven, of naar een NAS of zo. Sinds ik dat doe blijft alles netjes werken, geen problemen meer met het kaartje.

Verder sluit bijvoorbeeld een bedrijf als SanDisk dit soort toepassingen uit van de garantie, evenals bijvoorbeeld gebruik in dashcams. Daar hebben ze natuurlijk een reden voor. Voor zeer fanatieke fotografen wordt ook wel eens aangeraden om na 2 tot 3 jaar je kaartje eens te vervangen. Hier wat meer informatie over de werking van die kaartjes.

Maar dit alles is natuurlijk voor de toepassing waar het hier over gaat totaal niet van toepassing, je hebt het dan echt over duizenden keren schrijven of tienduizenden keren lezen voordat de problemen ontstaan. Voor het kaartje in dit topic hoef je je geen zorgen te maken over de kwetsbaarheid.

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik al zo'n 13 jaar hetzelfde 16Gb kaartje in inmiddels mijn derde DSLR-camera. Daar zijn inmiddels in totaal al dik 30.000 RAW-opnamen à gemiddeld zo'n 26 Mb op weggeschreven en weer vanaf gewist. Nooit problemen, doet het nog steeds prima...

octavia99

Senior Member
Even zoeken op youtube naar mr-fix.
Daar staat precies uitgelegd hoe je zelf android auto en alle merken sd kaarten kunt vrijgeven.

Tees

Donateur
Ik gebruik al zo'n 13 jaar hetzelfde 16Gb kaartje in inmiddels mijn derde DSLR-camera. Daar zijn inmiddels in totaal al dik 30.000 RAW-opnamen à gemiddeld zo'n 26 Mb op weggeschreven en weer vanaf gewist. Nooit problemen, doet het nog steeds prima...
Dat is niet zo gek veel, dan is elke positie gemiddeld genomen een kleine 48 keer beschreven. Dat red zo'n kaartje wel hoor. En het gaat bovendien om het aantal I/O acties, en dat is bij grote bestanden beperkt, maar bij logging heel hoog.

Het gaat dus idd serieus werken bij zoiets als een Raspberry Pi. Ik heb om die reden een RAMdisk in mn RPI gemaakt voor de logging, die eens per 24u wordt weggeschreven naar de SD-kaart.

Voor TS: accepteren en verder gaan! De oplossing is al geboden :jaja:

Bovenaan Onderaan