Kabelboom onder bestuurdersstoel

turboturbo

Forumguru
Vandaag tijdens het auto stofzuigen viel me op dat er onder de stoel een kabel(boom) zit. Wat kan de functie zijn van een kabelboom op die plek (ik zag ook een stekker) onderaan de zetel? Het zit alleen onder de bestuurder stoel. De bijrijder stoel heeft dit niet.

De stoel heeft geen (zij-)airbag voorzover ik weet en ook geen stoelverwarming. Wat kan de reden zijn dat er dan toch een kabel ligt (aangesloten is)?

Cordoba

Forumguru
Kan ook voor stoelverwarming, of electrische stoelverstelling zijn, of misschien heeft de 1e eigenaar een vinkje gezet bij 'schietstoel' ;)

Als ik het goed heb, hebben de verschillende stekkers van een stoel ook een eigen kleur voor elke functie, ik dacht dat de kleuren geel, zwart en groen zijn, waarbij zwart volgens mij voor de airbag is, maar ik zou echt moeten gokken of geel voor de verstelling of voor de zeterverwarming is.

turboturbo

Forumguru
Kan de stekker zijn van de veiligheidsriem waarschuwing
Die zit inderdaad wel op de auto (helaas :thumbsdown:.. 'ping.... ping...';))

Dus dat zal het antwoord dan wel zijn? Ik had er zelf niet aan gedacht omdat ik dacht dat er een draadje zou lopen bij de gordelvanger. Het is nogal een dikke kabelboom nl. die onderaan in de zetel verdwijnt :sterretjes:
Of de airbagsensor
Wat doet die precies? Zit zoiets in de stoel? En alleen in de bestuurder stoel?

turboturbo

Forumguru
Kan ook voor stoelverwarming, of electrische stoelverstelling zijn,
Zit er allemaal niet op....
Maar loont het de moeite om de kleur(en) van de stekker eens te bekijken?

Zou ook wel leuk zijn als er een stoel met stoelverwarming op zit, en ik hoef dat *alleen* maar even aan te sluiten op het dashboard door zo'n knop met wieltje te monteren in een van de blindplaatjes. Maar dat zal wel niet kunnen. :pardon:

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Dat het er niet opzit, sluit niet uit dat een vorige eigenaar het niet via een aanpassing heeft (geprobeerd) aan te leggen. Misschien dat er ooit een elektrisch verstelbare stoel in heeft gezeten, of misschien leren stoelen (en daar zit wel vaak stoelverwarming in).

ertromp

Forumguru
Die zit inderdaad wel op de auto (helaas :thumbsdown:.. 'ping.... ping...';))

Dus dat zal het antwoord dan wel zijn? Ik had er zelf niet aan gedacht omdat ik dacht dat er een draadje zou lopen bij de gordelvanger. Het is nogal een dikke kabelboom nl. die onderaan in de zetel verdwijnt :sterretjes:

Wat doet die precies? Zit zoiets in de stoel? En alleen in de bestuurder stoel?
Maak eens een foto
Die kabel van de gordel signalering kan onder de stoel gestekkerd worden inderdaad
En die sensor van de airbag zit in de stoel en detecteert een bestuurder

Cordoba

Forumguru
@ertromp Is het dan geen multistekker, voor signalering en evt. activering van de stoelairbag indien nodig? (en mogelijk ook nog voor de gordelspanner?)

Peter: de stekker zit nogal aan de voorzijde onder de zitting?

turboturbo

Forumguru
Ja de stekker zit helemaal vooraan. Als je iets te ver grijpt naar de hendel om de stoel te verrijden, dan voel je 'm al.

Zal morgen eens een foto maken.

Als het voor een airbag sensor is (om de airbag in het stuur te activeren?), waarom zat dit dan bijv niet op mijn Fabia? Waarom heeft het systeem nodig te detecteren of er een bestuurder op de stoel aanwezig is? Lijkt me nogal wiedes dat er iemand zit als de auto bereden wordt en in geval van aanrijding de airbag geactiveerd moet worden.

Sorry als ik domme vragen stel, maar ik volg de logica even niet :)

Cordoba

Forumguru
Sommige stoelen hebben een airbag in de zijkant van de voorstoel, dat had je Fabia niet. Die van mij ook niet, maar de vervangende stoel (uit een 2005 Ibiza) die ik nu heb, heeft die airbag wel, maar ik heb geen stekker om onderin de stoel te pluggen (de betreffende module in mijn Fabia zal er niet geschikt voor zijn).

Wat de sensor voor de bestuurder betreft: dat idee had ik ook. Aan de andere kant, volgens mij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen links en rechts gestuurde auto's qua stoelen, en waarschijnlijk ook voor de activering van de airbags niet, dus is het tegelijk ook de manier om te bepalen welke airbags geactiveerd moeten worden.

Edit: Ik was al even aan het kijken of ik foto's had van de stekker onder mijn huidige stoelen, maar heb niets kunnen vinden. :(

De plek van de stekker, lijkt de juiste plek voor het rijtje van 3 stekkers.

ertromp

Forumguru
@ertromp Is het dan geen multistekker, voor signalering en evt. activering van de stoelairbag indien nodig? (en mogelijk ook nog voor de gordelspanner?)

Peter: de stekker zit nogal aan de voorzijde onder de zitting?
Nee ik verwacht geen Multi stekker.
Het is of een stekker airbagsensor stoelairbag waarvan ik verwacht dat deze geel is. Geen idee trouwens of de O1 met stoelairbags geleverd is hoor
Of het is een zwarte stekker met hooguit 2 a 3 pootjes voor de gordelsignalering

eriktv

Forumguru
(helaas :thumbsdown:.. 'ping.... ping...';))

Bij mij twee stekkertjes: één voor de zij-airbag en één voor de pingping. Draag altijd netjes mijn gordel, maar doe hem vaak pas om tijdens het wegrijden :bloos:. Heb een bloedhekel aan piepjes die mij vertellen wat ik moet doen, dus het pingpingstekkertje hangt nu los onder de stoel :D.

turboturbo

Forumguru
dus het pingpingstekkertje hangt nu los onder de stoel :D.
Mag ik je alvast hartelijk danken voor deze tip! :geek: :thumbsup:

Hoe herken je de stekker van de airbag (die je immers niet onterecht losgehaald wil hebben) tov die van de gordel vanger verklikker?

ertromp

Forumguru
Dus wat ik al vermoede een airbagstekker en gordelstekker.
Grote kans dat de stekker voor airbagsensor geel is

turboturbo

Forumguru
Dankzij de foto van @eriktv kon ik de gordelvanger-verklikker stekker identificeren. Deze heb ik nu losgekoppeld en ben eindelijk verlost van het 'ding....ding....ding.....ding.....ding'

Verder zag ik geen stekkers of aansluitingen, dus ook geen airbag stekker. Wel is er plaats voor meerdere stekkers, maar die plekken zijn dus 'leeg' bij de uitvoering van mijn Octavia.

image.jpeg

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik krijg sinds ik stekker los heb liggen sporadisch de melding 'airbag tensioner not active'....

Kan dit te maken hebben met de losliggende stekker?

eriktv

Forumguru
Zal er toch een link tussen die twee zitten? Dat airbag alleen ploft als de gordel om ís (en er dus iemand zit)? In dat geval plug ik hem snel weer in :D

Lijkt me sterk eerlijk gezegd, maar kan je melding anders al helemaal niet plaatsen (anders dan toevallige samenloop)

Bovenaan Onderaan