kabelboom trekhaak O2

bos-eh

Nieuw lid
Hallo,

heeft iemand ervaring met een universele aansluiting van zijn trekhaakstekkerdoos?
of is een kabel naar de zekeringkast noodzakelijk?

het gaar om een 13-polige aansluiting met mistlamp uitschakeling en achteruitrijsensor.
 

Ronnie

Forumguru
Hallo,

heeft iemand ervaring met een universele aansluiting van zijn trekhaakstekkerdoos?
of is een kabel naar de zekeringkast noodzakelijk?

het gaar om een 13-polige aansluiting met mistlamp uitschakeling en achteruitrijsensor.
Constante plus 12V kun je ook bij het stopcontact in de kofferbak aftappen (20A) Heb je meer nodig zou ik een 2.5mm2 rode draad naar voren trekken en apart (30A) afzekeren met een zweefzekering.
PDC op de caravan of op de auto?
 

bos-eh

Nieuw lid
ik zal mijn vraag wat verduidelijken, kan ik een 13-polige stekkerdoos voeden vanaf de achterlichtunits, of moet dat persé vanaf de zogenoemde canbus komen?

een universeelsetje kost namelijk €15,- een originele €160,-

maar durf de gok niet zomaar te nemen
 

Ronnie

Forumguru
ik zal mijn vraag wat verduidelijken, kan ik een 13-polige stekkerdoos voeden vanaf de achterlichtunits, of moet dat persé vanaf de zogenoemde canbus komen?

een universeelsetje kost namelijk €15,- een originele €160,-

maar durf de gok niet zomaar te nemen
Wanneer je de verlichting zomaar van de achterlichten pakt zal CAN-BUS protesteren via EPC storing. Origineel lijkt mij in dit geval beter, je moet de haak ook in het systeem "aanmelden" middels VAG-Com.
 
ik zou kiezen voor de orginele kabelset, het kost wat, maar dan heb je ook wat. Bij mijn vorige auto had ik die ook gekocht, in de handleiding staat dan precies wat je waar moet aansluiten. Bij een universele heb je dat niet. Ik had de trekhaak overigens niet aangemeld in de boordcomputer en het werkte tech.
 

hemi24

Forumguru
Kan beamen wat bas zegt: mijn vorige hoefde ook niet aangemeld te worden.

Er zijn twee soorten: een lezende en een schrijvende can-bus.
Beide werken hetzelfde, met dien verstande dat de laatste aangemeld moet worden, zodat deze zaken gaat registreren/doorgeven aan de wagenelektronica, zoals o.a. lampcontrole en automatische uitschakeling van de parkeersensoren...

De alleen lezende versie is (meestal) uitgerust met een zoemer die begint te piepen als er een lamp van de aanhanger stuk is.
De schrijvende versie geeft al deze informatie door aan de canbus van de auto.

Even goed informeren dus en rekening houden met de aanwezigheid van de parkeersensoren...

Doodsimpel doorverbinden/aftappen van de achterlichten is in alle gevallen uit den boze!!!
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Er is bij mij door het bedrijf waar ik de auto gekocht heb een Thule ondergezet waarvan (omdat ik toen nog geen vagcom had) door de dealer de parkeersensoren bij het achteruitrijden gedeactiveerd worden.

Het gekke is dat als ik in module 69 kijk hij de trekhaak niet kan vinden...
Neem aan dat hij hem toch moet herkennen om de parkeersensoren uit te schakelen?

Iemand een idee?
 

hemi24

Forumguru
MarijntjeTDI, is er een kabelset gemoteerd welke communiceerd met de canbus, of eentje die alleen de signalen leest?
De laatste zul je niet vinden, lijkt me.
 

reeseend

Forumguru
En daarom mocht de skoda dealer de trekhaak monteren en de boordcomputer aanpassen:smirk:. Moest wel in 3keer gebeuren want het was toch iets lastiger (onbekend) dan gedacht. Ohh ja ik heb niet de standaardprijs betaald want dat is een hoop knaken:grin:
 

bos-eh

Nieuw lid
kan iemand mij vertellen waar de canbus zit in de O2? is dat bij de zekeringkast links onder het dashboard?
of moet de bekabeling door het voorschot heen naar het motorcompartiment?
 
Voor aansluiting van standaard toeters en bellen op een auto op de CAN-Bus zitten er op diverse plaatsen connectoren waarop je de toeters en bellen kan aansluiten. In de meeste gevallen ziet de CAN-Bus dan vanzelf welk onderdeel je aangesloten hebt en wat daarmee gedaan kan worden. Simpeler kan het eigenlijk niet.

Je moet de CAN-Bus zien als een soort van ringleiding waarop je op veel punten van kunt aftakken.
 

hemi24

Forumguru
Kabelboom gaat aan de bestuurderskant van achteren over de dorpel en komt bij de ontgrendeling van de motorkap omhoog richting zekeringkast...

Even zoeken bij bijv. Brink, Westfalia of ECS en je komt vanzelf een PDF-je tegen...
 

bos-eh

Nieuw lid
Hemi24 en Bakkertje, top deze info, daar kan ik wat mee! nu even vooraf overleggen of de dealer die mijn leaseauto heeft geleverd de setup wil configureren in ruil voor 3 jaar onderhoud!

Bedankt!
 
Bovenaan Onderaan