Kabels er trekhaak

Goedemorgen.

Lang geleden dat ik hier geweest ben.
Maar komende week word ik de nieuwe eigenaar van een O2 Combi 1.9 tdi uit 2007

Ik wil graag een trekhaak (laten) monteren.
Nu heb ik een tweedehandsje gezien maar deze heeft onder een 1.6 benzine uit 2006 gezeten.

Zijn alle de aansluitkabels allemaal hetzelfde of zit er verschil in de verschillende motoren?

Gr.

Deimos-phobos

Oh zie dat de spellingscontrole kabelset in de topic titel heeft gewijzigd
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
2006 en 2007 zal geen problemen opleveren. Hou wel rekening met aansluitingen voor uitschakeling van de parkeersensoren, indien deze aanwezig zijn.
 

Spierings

Forumguru
Haal gewoon een nieuwe trekhaak en kabelset, gebruikt zal je ook ook 100-150 betalen en nieuw zal je online het dubbele kwijt zijn alleen dan hoef je niet te puzzelen en hopen dat de kabelset goed is (aangezien ze bij het demonteren altijd wel iets kapot knippen)

Let wel op dat je een voertuig specifieke kabelset hebt. Canbus set met originele connectoren..

Wat je nu minder betaald zal je straks extra aan de garage betalen voor de inbouw...
 

andrehj

Forumguru
Ik kan @Spierings enkel gelijk geven: Het ijzer kun je wellicht tweedehands halen (maar wie weet hoe hard die tweedehands bouten zijn mishandeld?), maar betaal dan niet meer dan 50 euro, want voor zo'n 100 euro heb je al een nieuwe.
Maar de kabelset: Hier zitten ook onderdelen bij waarmee je heel specifiek een CAN-aftakking moet maken en stekkertjes en kabeltjes voor achterin je zekeringkast. Het zou wel heel erg netjes zijn als iemand al die delen weer uit de connectoren onder het dashboard heeft gehaald. Dus gewoon een nieuwe kabelset van een bekend merk kopen, dan weet je tenminste zeker dat alles compleet is.

Over het zelf installeren: Voor de trekhaak stelt dat niet zoveel voor. Als je een fatsoenlijke krik, een paar assteunen en een momentsleutel hebt, kom je met een paar rechterhanden, wat inzicht en geen haast al een heel eind.

Het inbouwen van de kabelset is veel lastiger, omdat je met de kabels helemaal via de dorpel naar voren moet. Hiervoor moet je best veel interieurdelen loshalen. Bovendien moet je extra stekkerplaatsen in de zekeringkast maken, en dan nog de CAN-aftakking in de stekkers van de module onder je dashboard maken. Daarna uiteraard alles nog even netjes coderen met VCDS of VCP.
Dit is echt geen klusje wat je even in een verloren uurtje doet. Vier jaar geleden ben ik er volgens mij een heel weekend mee zoet geweest (maar dat kwam ook omdat ik mijn eigen kabelboom moest maken).
 

Spierings

Forumguru
150 is genoeg geld, maar beter besteed aan een nieuwe trekhaak dan aan uurloon..

Mijn kabelset heb ik bij de Skoda gehaald. Was voor mijn auto even duur of zelfs goedkoper als online. Trekhaak van een degelijk merk wel online besteld..

Heb wel korting bij de Skoda moet ik vermelden... Voordeel is wel dat het zeker de juiste is en vrijwel plugin ....
 

Frankw

Lid
toevallig ook bezig om een trekhaak onder onze Octavia II SW pre-facelift te zetten. Het werk zelf ben ik niet zo bang voor, de kabelset aansluiten is ook, als je de handleiding maar volgt, geen moeilijk werk. Wel veel werk maar een weekendje vrij plannen en dan gaat het wel lukken. Zal daarna wel weer even langs @Antera moeten om een en ander in te lezen maar dat is hem wel toevertrouwd.

De enige vraag waar ik mee blijf zitten is of een trekhaak met vaste kogel een belemmering voor de PDC gaat zijn. Bij voorkeur koop ik, gezien het prijsverschil, een trekhaak met vaste kogel maar als deze gezien wordt door de PDC is dat niet handig.
Navraag bij diverse leveranciers heeft nog geen uitsluitsel gegeven, dus mijn vraag; Heeft iemand hier ervaring mee?
 

andrehj

Forumguru
Nee, dat is geen probleem. Is ook eenvoudig zelf te testen (en gaat veel sneller en betrouwbaarder als navragen):
  • Auto op contact (motor uit)
  • Achteruit inschakelen
  • Kofferbak open
  • Kruip zelf in de kofferbak.
  • Hou iets van staal van ongeveer dezelfde grootte (opscheplepel aan een stokje of zo) als de trekhaak op de plek van de trekhaak en luister of je piepers afgaan.
  • Door je testobject heen en weer te bewegen kun je testen hoeveel marge je hebt.
 

Frankw

Lid
Dat is best een slimme manier.. :thumbsup:

Wat zal de afstand tussen trekhaak en bumper ongeveer zijn?
Hoogte zit zo tussen de 35 en 42 cm dus die is bekend..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik hfeb ervaring met vaste trekhaken op mijn voorgaande O2C (pfl) én mijn huidige F2C in combinatie met PDC: geen enkel probleem.
In beide gevallen nieuw zo geleverd, dus ik weet niet of er nog "afstelwerkzaamheden" met VCDS of zoiets aan te pas gekomen zijn. Maar dat het mogelijk is staat vast.
 

Frankw

Lid
Uiteindelijk toch voor een afneembare trekhaak gegaan gezien het kleine prijsverschil. Het is een hele klus maar hij hangt eronder. Het meeste werk gaat zitten in het demonteren van de bumper en de binnenbekleding van de kofferbak, monteren van de trekhaak zelf is vergeleken daarmee een makkie.

Maar na een dagje werken hing hij eronder en de volgende dag de kabelboom gemonteerd. Dat was nog een 3 uurtjes werk maar heb dan ook rustig aan gedaan en alles eerst 3 maal gecontroleerd voor montage. De kabelboom is prima zelf te monteren, het is eigenlijk maar 3 kabels aftakken en 3 zekeringen bijplaatsen. Goed lezen en kind kan de was doen... Na installatie doen alle basisfuncties het incl. uitschakeling pdc. Wil je mistlamp uitschakeling en lampcontrole dan moet je de trekhaak wel aanmelden, dat heeft geen haast dus komt nog wel een keer... In een weekendje toch aardig wat euris bespaard en is ook leuk om te doen.

Ter info; Kabelboom en trekhaak beide van het merk auto-hak


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan