Kachel leren kennen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik moet mijn Fabia I 1.9 tdi nog een beetje leren kennen.
Is het normaal dat het erg lang duurt voordat de kachel warmte begint te geven? Pas na een kilometer of 10 begint het ergens op te lijken. Als de boel eenmaal goed op gang is gekomen doet ie het verder prima, en is ook goed te regelen. Maar met mijn VW Transporter had ik het na 2 km al lekker warm. En met de meeste vorige auto's ook.
 

joergarms

Senior Member
Das absoluut geen probleem. Een dieselmotor is vanzichzelf erg zwaar, qua constructie, al dat staal moet opgewarmd worden. Omdat de motor zo goed mogelijk moet draaien, wordt jouw koelssysteem gesloten, daardoor loopt er nog geen warme koelvloeistof in jouw verwarmingssysteem. Ik vind 10 km nog behoorlijk vlot, mijn broertjes Seat doet er nog langer over. Waarschijnlijk zie je jouw temp.meter op het dashboard al wel stijgen, maar das eigenlijk een beetje verradelijk, de bedrijfstemp van de motor wordt veel later pas bereikt. Daarom zijn korte stukken voor een motor en vooral een dieselmotor niet zo erg verstandig, de motor komt gewoon niet goed op temp.

Om een lang verhaal kort te houden, het is volstrekt normaal dat het een heel aantal km's duurt voordat je de verwarming echt kan benutten.
 

cvegreen

Forumguru
Bij mijn fabia gaat dit heel snel , heb nog nooit zo snel warmte gekregen in mijn wagen. In nog geen 5 kilometer staat mijn watertemperatuur op 90°C en blijft daar dan staan. Eens hij daar staat dan heeft hij lekker veel warmte af en sluit dat dan ook weer mooi af eens hij zijn 22°C heeft bereikt . Leuk zo'n half automatische verwarming. Vind dit tot nu toe het beste systeem dat ik al gehad heb. Vol automatisch vind ik zo drastisch , als de motor genoeg warmte heeft om de wagen op te warmen blaast die dan vollen bak . Vind dit hatelijk . Volledig manueel , daar moet je dan af en toe eens wat bijregelen , verder makkelijk te doen .
 

Gieliovd

Forumguru
Ik vindt het met de Fabia best lang duren voor het warm wordt in de cabine. Ik zit voor een rit van 40 km liever zonder jas meteen, en dan is het de eerste tijd goed koud.

Mijn vaders Toyota RAV4 is bijvoorbeeld bij het starten al bijna warm! Die blaast bijna direct warme lucht.
 

cvegreen

Forumguru
Ik vindt het met de Fabia best lang duren voor het warm wordt in de cabine. Ik zit voor een rit van 40 km liever zonder jas meteen, en dan is het de eerste tijd goed koud.

Mijn vaders Toyota RAV4 is bijvoorbeeld bij het starten al bijna warm! Die blaast bijna direct warme lucht.

Jij rijdt toch ook benzine , dat zou normaal toch eerder moeten gaan , die van mij is heel vlug warm. Die temperatuur van het water gaat heel snel en eens op 90°C gaat de verwarming open , dat is waar , maar die tijd dat hij nodig heeft om op 90°C te komen is toch wel heel snel bij mij .
 

joergarms

Senior Member
Gieliovd rijdt op lpg, dit systeem neemt ook weer warmte weg, en de kachel komt zegmaar altijd op de laatste plaats qua warmtevoorziening.
Dat een RAV4 snel warm is lijkt me logisch, heb je weleens gemerkt hoeveel toeren die dingen stationair draaien?? Echt niet normaal.

Mag over mijn Fabia ook niet klagen, die is meestal ook wel na een paar minuten lekker op temperatuur.
Maar wat ik al eerder schreef, de temp op je koelvloeistofmeter is niet de werkelijke motortemp.
 

Gieliovd

Forumguru
Gieliovd rijdt op lpg, dit systeem neemt ook weer warmte weg, en de kachel komt zegmaar altijd op de laatste plaats qua warmtevoorziening.
Dat een RAV4 snel warm is lijkt me logisch, heb je weleens gemerkt hoeveel toeren die dingen stationair draaien?? Echt niet normaal.

Mag over mijn Fabia ook niet klagen, die is meestal ook wel na een paar minuten lekker op temperatuur.
Maar wat ik al eerder schreef, de temp op je koelvloeistofmeter is niet de werkelijke motortemp.
Das stimmt, mensen denk niet dat als je temperatuurmetertje in het midden staat, dat je motor warm is.

Joah... LPG lijkt me niet echt een factor. Die doet het toch de eerste tijd niet :). Maar het zal ongetwijfeld schelen.

Een RAV4 veel toeren? Hoe kom je daarbij? Op de choke draait hij misschien 1300 toeren, daarna 800 of 900. Dat doet mijn Fabia ook hoor!

Eerst dat ik hem net had en ook toen ik veel problemen had met het motormanagement ging hij soms tekeer als een wilde. Dat ik hem net terug van de dealer had moest ik gewoon gas geven bij een stoplicht anders vloog die van 500 naar 1500 en alle gevolgen van dien. Hij is zelfs afgeslagen.

Maar nu ben ik zo blij! Geen lampjes meer en rustig motortje!!
 

joergarms

Senior Member
Misschien is jullie RAV4 beter geregeld, ik hoop het. Ik ken er 2, die draaien rond de 1700 rpm bij koude start................... Maar goed

LPG schakelt later in?? Dat hangt toch van jezelf af, is het niet zo dat zodra je boven een bepaald toerental komt, het systeem overschakelt? Dat hebben wij tenminste zelf gehad.
 

Gieliovd

Forumguru
Misschien is jullie RAV4 beter geregeld, ik hoop het. Ik ken er 2, die draaien rond de 1700 rpm bij koude start................... Maar goed

LPG schakelt later in?? Dat hangt toch van jezelf af, is het niet zo dat zodra je boven een bepaald toerental komt, het systeem overschakelt? Dat hebben wij tenminste zelf gehad.
Neuh, dat gaat schijnbaar op tijd of temperatuur ofzo. Ik denk tijd.

Ik heb over het algemeen altijd op een zelfde moment dat hij inschakeld. In Schagen vanaf het station bij het eerst stoplicht (motor is één keer uitgevallen bij inschakelen stationair) en van huis naar Alkmaar ergens halverwege de Oosterdijk.

Klik achterin de kofferbak, ledjes knipperen....

Laatst schreef iemand over schokkende LPG auto.. ik merk dat nu ook wel, op langere einden met een bepaald toerental, zoals 2100 toeren, voelde ik hem schudderen. Misschien het wegdek, maar ik voel het vaker een beetje.
 

joergarms

Senior Member
Een LPG installatie kan in hele extreme gevallen bevriezen. Wij hebben dat een keertje hoog in de bergen gehad, de verdamper was toen één klomp ijs geworden.
We hebben meerdere auto's op lpg gehad, 3 daarvan sprongen over op LPG nadat de 2500 rpm voor de eerste keer waren bereikt.
Maar goed, zoveel merken, zoveel types.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan