Kachel ventilator doet het niet meer

oldie45

Nieuw lid
wie kan mij uitleg geven hoe de kachelventilator van mijn felicia pick-up uit 1999 met dieselmotor uit te bouwen en ik denk dat de koolborstels versleten zijn .
op dit moment draait hij ook niet meer in alle standen. zie de bijgevoegde foto van de ventilator met de bovenkap er af.
al vast mijn dank
Tijs
DSC_5194.jpg
 

Ron_2

Senior Member
Als hij niet in alle standen draait doet hij het dus (in een bepaalde stand) wel, dan denk ik niet als eerste aan de koolborstels.
Bij een vorige auto, een Nissan, heb ik het meegemaakt dat het printplaatje wat de standen regelt defect was, er was een stukje print doorgebrand waardoor alleen de hoogste stand het nog deed, dat was nl. een directe verbinding buiten de weerstand om.
Of Skoda een soortgelijk systeem heeft weet ik niet.
 

The bone collector

Senior Member
Bij de Felicia diesel komt het inderdaad wel regelmatig voor dat de koolborstels een probleem vormen. Soms ligt het aan de veren, soms gewoon slecht contact. Maar het zou ook de weerstand kunnen zijn, dat kan je (geloof ik) in de stekker meten.
 

oldie45

Nieuw lid
de spanning heb ik gemeten en die is goed in alle standen. het probleem voor mij is om de ventilator er uit te halen om de koolborstels ( vonkte nogal tijdens het draaien) en ook zo te zien erg ver ingedrukt daarom denk ik dat de koolborstels versleten zijn .
nu moet hij uitgebouwd worden maar wel al van iemand advies gehad hoe ongeveer te handelen en dat ga ik ook proberen,
als er iemand is die precies weet hoe dit moet bij een diesel zou super welkom zijn.
Tijs DSC_5193.jpg DSC_5195.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Tis al een tijdje geleden, maar volgens mij kun je de stalen veerclips aan de aan de bovenkant loswippen, de mantels l+R verwijderen en dan de motor met de radiale fans eruit halen. Volgens mij ligt de motor in een rubber rand geklemd. (ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat het zo in elkaar zat)
 

Antera

Donateur
ik denk dat de schakelaar de weerstanden heeft dit omdat de ventilator alleen maar 2 draadjes heeft. Dit wil dus zeggen dat de weerstand ergens anders moet zitten.

de motor draait in 1 stand en dan is eht denk ik de hoogste omdat deze geen weerstand heeft zitten.


Als de koolborstels versleten zijn dan draait hij lijkt mij helemaal niet maar kan het onjuist hebben
 

oldie45

Nieuw lid
De motor is uitgebouwd en is gemakkelijk te doen aan de achterkant van het huis zitten aan beide kanten 2 moertjes met ring , sleutel 8 is goed.
Voor de passagierskant moet u de accu geheel los halen en zoveel mogelijk verplaatsen naar de buitenkant.
daarna kan men de motor met grondplaat er uit halen .
wel eerst de tyrip bij de motor losknippen.

wel dan mijn probleem van niet draaiee ligt aan een versleten collector en moet dus de motor vervangen worden.
allemaal bedankt voor de hulp en meedenken om dit klusje voor elkaar te krijgen.
had eerst ook nog gekeken voor nieuwe koolborstels maar dat was niet te vinden.
Tijs
 

oldie45

Nieuw lid
hier een paar foto's er bij . de weerstanden.jpg DSCN2883.jpg
de weerstanden zitten aan de bestuurderskant als de blower er uit is te zien.
het boutje is te zien op de andere foto en op de achterkant zit een moertje en een ringetje.
van de andere kachelventilator zit de weerstandbox links en in de behuizing.
Tijs
 
Bovenaan Onderaan