Kachel verstopt??

ambiente

Nieuw lid
Octavia 1 16/8v bj 2002 G3 240 dkm gereden en rijdt als een zonnetje..Heb het volgende probleem. Vanmorgen buiten tempratuur -5grd laat de auto stationeer draaien, auto komt vlot (normaal) op bedrijfstemp 90grd alles fuctioneerd termostaat gaat open (deze is 3dkm geleden vernieuwd samen met de distributie ketting) alle slangen zijn warm (heet) naar de verdamper,oliekoeler, aanvoerslang kachel, maar nu!! de retour slang van de kachel, en de kachel zijn koud!! ga rijden en hij wordt heel langzaam lauwwarm moest even wachten voor de spoorwegovergang en de kachel blaast dan KOUWDE!!!!! lucht is hier sprake van een verstopte kachel?? wie heeft hier ervaring mee of herkend dit fenomeen zo ja wat is oplossing, nieuwe kachel?? en wat kost deze, en is het zelf goed te doen??
groet Ambiente.
 

Ronnie

Forumguru
Als je het mij vraagt heb je waarschijnlijk lucht in het systeem, of je koelvloeistof is niet op peil....Ontluchten: motor op bedrijfstemperatuur laten komen met de dop van het reservoir eraf,airco uit, kachel op z'n heetst, laten lopen tot de fan aanslaat, dop erop, en dan moet het goed zijn.
Kachel verstopt komt haast niet meer voor, en vervangen wordt je beslist niet vrolijk van.
 

Bos

Nieuw lid
Is het probleem inmiddels al opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Tijdens het file rijden met inmiddels warme motor word de kachel weer koud. Octavia 1, 1.6 bj 2001 op G3. Bij mij is plm. 5 mnd gelden de waterpomp vervangen door de garage. Motor temperatuur staat overigens als een huis op 90°C.

Ben erg benieuwd wat de oplossing is.
 

ambiente

Nieuw lid
Is het probleem inmiddels al opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Tijdens het file rijden met inmiddels warme motor word de kachel weer koud. Octavia 1, 1.6 bj 2001 op G3. Bij mij is plm. 5 mnd gelden de waterpomp vervangen door de garage. Motor temperatuur staat overigens als een huis op 90°C.

Ben erg benieuwd wat de oplossing is.

Heb per abuis vermeld dat de thermostaat was vernieuwd bij vervanging van de distriebutieriem, maar dit moet zijn de waterpomp! De thermostaat(huis) is gisteren gekontroleerd en goed bevonden? Heb nu a.s maandag 12/01 afspraak met de eigen garage voor controle van het koelsysteem incl de kachel doorstroming en kachel klep(pen) even afwachten dus. Bericht zo spoedig mogelijk over het resultaat. groet Kasper
 

Ronnie

Forumguru
Tja... waarschijnlijk waterpomp defect.
Ik ben dit fenomeen al eens eerder tegengekomen, bij ons op het werk rijden een aantal busjes zoals Iveco, Fiat, Citroen. (VW T5 geen last)ook bij deze busjes werkt bij een stationaire warme motor de kachel bijna niet. Ik kon me herinneren dat Mercedes benz in de 190 serie en 124 modelserie in de accubak een electrische water(hulp)pomp hadden gemonteerd. Nadat ik deze ook in de busjes had gemonteerd was het probleem opgelost.Mijn conclusie is dan ook dat de opvoerdruk van de waterpomp bij stat. draaien te weinig is. Pompje bijplaatsen en probleem opgelost!
 

Bos

Nieuw lid
De reden dat bij mij de waterpomp medio 2008 is vervangen is dat tijdens een grote beurt was geconstateerd dat de waterpomp-as incl. poulie-schijf het pomphuis inschoof. De poulie-schijf was inmiddels behoorlijk op het pomphuis ingesleten.
Ik maak mij enigzins zorgen of er binnen in het pomphuis hierdoor ook nog schade is ontstaan, waardoor, na montage van een nieuw pompdeel, de pompopbrengst niet meer hetzelfde is als voorheen.
Bij mij komt het er ruwweg op neer dat ik boven de 2000-2500 toeren wel verwarming heb, en eronder niet.
Groet Bos
 

purk

Senior Member
denk toch echt weer de waterpomp, kan gebeuren he' en dan zal het garantie zijn denk ik zo.
 

ambiente

Nieuw lid
Heb per abuis vermeld dat de thermostaat was vernieuwd bij vervanging van de distriebutieriem, maar dit moet zijn de waterpomp! De thermostaat(huis) is gisteren gekontroleerd en goed bevonden? Heb nu a.s maandag 12/01 afspraak met de eigen garage voor controle van het koelsysteem incl de kachel doorstroming en kachel klep(pen) even afwachten dus. Bericht zo spoedig mogelijk over het resultaat. groet Kasper

Hai mannen, nou de octavia is gerepareerd en wat was het euvel ??
een verspochte vacuümslang?? en een verstopte kachel !! de kachel is met waterkracht (brandslang) door gespoten omdat op leidingwater niet genoeg druk zat, het duurde even en toen spoot het water er door.
koelvloeistof erop even laten lopen hij wordt weer heerlijk warm.
 

purk

Senior Member
dat vind ik nou echt jammer, ik zou er een zeef onder gehouden hebben omdat ik graag de oorzaak zou willen weten.
 
Misschien heeft de vorige eigenaar er wel een pilletje ingegooid voor eventuele lekkage's en heeft dat spul een verstopping veroorzaakt. Je weet het nooit.:-)
 

Bos

Nieuw lid
Goed nieuws! Mijn kachel wordt nog steeds niet warm bij een laagtoerige motor. Wie weet heb ik hetzelfde euvel.
Heb je het door de garage uit laten voeren of is dit eventueel zelf te doen? Ik neem aan dat de kachelradiator er niet uit hoeft, maar vanuit de motorruimte "doorgespoeld" word?
 

ambiente

Nieuw lid
Goed nieuws! Mijn kachel wordt nog steeds niet warm bij een laagtoerige motor. Wie weet heb ik hetzelfde euvel.
Heb je het door de garage uit laten voeren of is dit eventueel zelf te doen? Ik neem aan dat de kachelradiator er niet uit hoeft, maar vanuit de motorruimte "doorgespoeld" word?
De kachelradiateur hoeft er inderdaad niet uit! Er gaat vanaf de thermostaat een slang naar de kachelradiateur en weer één retour. deze twee slangen loskoppelen en de kachelradiateur met (met leidingwater) door spoelen, is deze doorgespoeld dan met lucht het resterende water er uit blazen,slangen weer aansluiten koelvloeistof bij vullen motor stationeer laten draaien, systeem ontlucht zichzelf, en nogmaals koelvloeistof niveau kontroleren. groet Kasper
 
Bovenaan Onderaan