Kachelweerstand opnieuw doorgebrand

Srananmang

Senior Member
Hallo,

Heeft iemand vaker meegemaakt dat de kachelweerstand heel snel stuk gaat?

Heb net een week geleden vervangen en nu weer kapot, dit kan niet kloppen.

In deze week is er 1 dag een elektrische koelbox op 12v geweest, alleen tijdens rijden aan) en 1x navigatie en +/- 5x telefoonoplader en dat was het.

Heb de kachel niet constant in hoogste stand en zet het uit als ik de auto uitzet, zodat het niet bij het starten gelijk aangaat.

Misschien heeft onderstaande met bovenstaande te maken?
Heel erg zelden, in 1 week 2x gebeurt, geeft de auto tijdens het rijden aan (melding display, geluidje en binnenverlichting) dat rechtervoorportier open is. Duurt 5 seconden en gaat daarna weg. Dit gebeurd tijdens het rijden, beide keren snelweg met cruisecontrol aan 100kmh, deed voordat het gebeurde niks bijzonders met de auto en zette ook niks aan of uit.
Als iemand dit herkend als wat anders ben ik daar ook benieuwd naar.

Alvast bedankt.


Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Meestal als de kachelweerstand meerdere keren doorbrand, loopt de kachelmotor te zwaar. Er zijn hier mensen die van mening zijn dat je altijd de motor moet vervangen als je de weerstand vervangt, daar ben ik t niet mee eens, maar 2x achter elkaar is wel een teken.
 

Ligflits

Senior Member
Toch even afvragen waarom de weerstand doorbrand en niet de zekering. Die zou de weerstand en de motor moeten beschermen. Als de weerstand 2 keer door smelt, dan is zeker de motor de eerste verdachte.
Of zit er misschien een te grote zekering in? (check boekje voor de juiste waarde)
 

Tees

Donateur
Die schakelweerstand is een bekend probleem bij deze generatie VAGs (F1 en F2 hebben er geregeld last van). Hij zit in de luchtstroom gemonteerd voor koeling, maar als de motor te zwaar draait koelt de luchtstroom niet voldoende, en brandt de weerstand sneller door dan de bedoeling is. Zou niet zozeer te maken moeten hebben met de afzekering, die is er voor om extreme stromen (ten gevolge van kortsluiting) op te vangen, dit is denk ik een toename van de stroom die nog onder de smeltwaarde van de zekering valt.
 

Tees

Donateur
Bij de introductie van de Golf 2 was ik nog niet eens geboren, dus dat mag ik wel voor mijn tijd noemen :deuk:
 

Srananmang

Senior Member
Dus zekering checken, als die goed is, waarschijnlijk nieuwe motor erin?
Ik ga trouwens op de oude een zekering solderen, heb er nog niet naar gekeken, maar mocht iemand weten welke weerstand erop moet, dank.

Wat bedoel jullie precies met:
Motor loopt zwaar?

Kan niet plaatsen wat wordt bedoeld met zwaar en hoe dit dan effect heeft op de weerstand.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
 

LdN

Forumguru
De motor loopt zwaar is niets anders dan dat hij niet goed en zonder mechanische weerstand ronddraait.
Als de lagers versleten of droog zijn dan draait de rotor moeilijker rond en haalt zijn nominale toerental niet.
Als dat gebeurt gaat de motor meer stroom trekken omdat het meer energie kost om rond te draaien, die hogere stroom gaat ook door de voorschakelweerstand waardoor die heter wordt.
Omdat de motor dus ook niet snel genoeg draait is er ook minder luchtopbrengst waardoor de kachelweerstand
die door de luchtstroom van de motor gekoeld behoort te worden ook niet optimaal gekoeld word.
Dan is 1+1=2, te hoge stroom waardoor meer hitte + te weinig koeling = doorbranden weerstand
 

Srananmang

Senior Member
Aaah op die manier. Duidelijk. Dankjewel. Zoiets dacht ik al, maar moest de duidelijkheid hebben.

Heb even snel bekeken hoe je dat moet vervangen.... Je moet dan daadwerkelijk de gehele dashboard demonteren om het eruit te krijgen?

Zijn er makkelijkere manieren?

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Volgens mij is het vervangen van de kachelmotor bij de F2 een rotklus waar idd het halve dashboard los voor moet, itt alleen de weerstand. Bij de F1 kan t wel via het handschoenenkastje.

Zie ook dit topic (die zoekfunctie is zo gek nog niet ;))
 

Srananmang

Senior Member
Dank. Waarom maken ze het ons niet makkelijker. Fabia 1 is via dashboard kastje ja, bij fabia 2 dachten ze laten we dit beter verstoppen. Ik denk niet dat ik dit ga doen. Wat een werk. Maar weet nu wel wat er gedaan moet worden.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
 

Huibert

Forumguru
Volgens mij heb je bij de fabia2 een groot verschil tussen de climate control en die zonder. Heb je geen climate control zou het zonder verwijderen dashboard moeten kunnen, staat ook nog iets van een howto in de kennisbank.
 
Bovenaan Onderaan