Kachelweerstand vervangen maar rookt

Hoi

Zojuist mijn kachelweerstand vervangen vanwege het bekende probleem. Nu klik ik echter de nieuwe er in en zet de blower aan, alles doet het ! Maar er kwam steeds rook af, ik dacht: zal wel nieuwigheid wezen maar nee dus, nu is hij kapot !! .

Wie weet hoe dit kan ?

Skoda fabia 1.4 16v 75 pk bj. nov 2004

oco1979

Forumguru
Stand 4 is een rechtstreekse verbinding naar blower,vanaf 1,2,3 zijn er weerstanden.
Knop van de kachelradiator kan ook een oorzaak zijn.
Kan zijn dat de blower te veel stroom vraagd en deze de weerstanden kapot maakt.

De nieuwe deed hij het op alle standen en airco bleef ook aan staan. Alleen er kwam constant rook vanaf en werd erg warm. Na 2 minuten ging de blower uit.

Erik_NL

Forumguru
jezelf even voorstellen bevordert de gedachtenwisseling, kan op veel fora als het ware tot de omgangsvormen worden gerekend en kan klik hier

turboturbo

Forumguru
Dan vermoed ik dat de kachel motor teveel stroom vraagt (lagers en/of koolborstels versleten). Of zou de zekering er dan eerst uit moeten vliegen?

Toch vreemd dat de oude weerstand het zelfs nog op stand 3 doet, die is dus niet helemaal 100 % gaar. De nieuwe is binnen 2 minuten kaduuk.

Wat een klote plek trouwens om bij te komen met grote klauwen !!

turboturbo

Forumguru
@stefanhummel wat voor een was de nieuwe precies / waar had je 'm gekocht?

Kan natuurlijk dat je krek een gaar nieuw exemplaar hebt gekocht. En dat weer een volgende nieuwe geen enkel probleem geeft......

turboturbo

Forumguru
Replica dus. Tja het zijn een zooitje thermische weerstanden kan me haast niet voorstellen dat er veel kwaliteit verschil zit.

Maar je zou bij wijze van uitsluiten nog een nieuwe OEM nog kunnen proberen (kosten wel rond de vijftig euro)

Over de kachelmotor zelf heb je geen twijfels?

Hij maakt geen rare geluiden of iets dergelijks. Interieurfilter zat wel heel vol trouwens, maar die heb ik daarvoor al geleegd

turboturbo

Forumguru
Zeker slim om die ook regelmatig even leeg te kloppen. Daar moet al die lucht goed doorheen kunnen. Des te beter die 'ademt' des te minder moeite hoeft de kachelmotor te doen.

Hij maakt geen rare geluiden of iets dergelijks. Interieurfilter zat wel heel vol trouwens, maar die heb ik daarvoor al geleegd
Motor hoeft geen raar geluid te maken maar kan wel zwaar draaien, adviseer de motor er even uit te pakken (als je toch de weerstand moet vervangen is dat niet veel meer werk) en dan kan je voelen of hij niet zwaar draai.
Heeft mij ook een extra weerstand gekost door hier niet naar te kijken.

Hoi

Probleem is inmiddels opgelost. Was waarschijnlijk een maandag ochtend weerstandje ...

Motor is doorgemeten en geen rare waardes gevonden. Nieuwe weerstand en klaar..

Bovenaan Onderaan