Kadaverlucht uit ventilatieroosters

Hoi, Zoals de titel omschrijft, voornamelijk wanneer het ventilatiesysteem gaat blazen. De stank is aanwezig met zowel de motor aan als uit. Ik heb zelf gezocht, uiteraard niks gevonden. Ik heb het interieurfilter verwijderd, hier niks te zien. Wat me wel opvalt is dat de stank niet uit de opening van het interieurfilter komt, zou er iets kunnen zitten tussen het interieurfilter en den ventielatieroosters? Ik kan me niet voorstellen dat er daar iets ingekropen is. Ik ben benieuwd of iemand dit ook ervaren heeft en wat ik er aan kan doen, 'wachten tot het beestje volledig ontbonden is' was ik eigenlijk niet van plan :D .
 

gehaktbal

Forumguru
Je zou eens onder de paravaan kunnen kijken, in die roosters boven je veerpoot. Is het daar een beetje schoon?
 
Laatst bewerkt:
Je weet zeker dat het een dooie-beesten lucht is? Het ruikt niet naar enorme zweetsokken? Want dan zou het gewoon de verdamper van de airco kunnen zijn. Mocht dat het wezen: dan ruik je dat erger met de airco uit dan met de airco aan op de koudste stand. Verdamper zit in de tunnel, altijd vochtig, donker en koud. Ideale schimmel paradijs (je moest eens weten wat er elk jaar aan troep uit mn in huis split airco’s komt).
 

Duijzer

Donateur
Inderdaad, muffe lucht is vrijwel altijd de verdamper van de airo die schimmelt. Er zijn busjes voor met reiniger, daarna ben je er weer een tijdje vanaf. Tip: zet op warme dagen de airco 5km voordat je op bestemming bent uit. Dan blaast hij droog én je went langzaam aan de warmte buiten de auto.
 
Ja. Het probleem alleen met die spuitbussen is dat dat sinds een aantal jaren geen pesticiden meer mag bevatten. Dus alles wat je nu koopt is meer een maskeerder dan iets wat daadwerkelijk de bacterien en schimmels dood. In BE en DE is dergelijk spul wel te koop. Wel ook bij de professionele handel in NL. maar volgens mij mogen dealers het ook niet (meer) gebruiken.

Ikzelf gebruik voor de aircos thuis Advanced (merk) Condenside+ dat is troep. Bijtend wel. Handschoenen aan. Etc. Dood binnen 5 minuten 99% waarmee het in aanraking komt. Die hebben ook kant en klare spuitbussen waar dat in zit. Hoef je geen 5L can te kopen. Daar iets van een verlengde slang op steken en spuiten maar. Wel goed naspoelen!! Corrossief.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Had dat ook met m’n Octavia op vakantie in Italië. Daar zo een bus gehaald voor de airco met een lange slang eraan. Werkte als een malle en jaren geen last meer gehad. In Nederland daarvoor ook gehaald en dat werkte maar kort, maar blijkbaar is dat dus meer een maskeerder geweest!
 
Je moet het spuiten op de verdamper; (dat is overigens voor woning split airco’s niet anders) en die zit in ergens onder het dashboard verwerkt. Daar moet je vanaf de tunnel wel bij kunnen om hem te reinigen. En als je dan toch bezig gaat; controleer in de tunnel de condenswater afvoer. Er zit rechts achter het plastic een slang koppeling oid die via de bodem naar buiten gaat. Die wil nog wel eens verstopt raken en dan loopt hij over met een complete zeiknatte vloer aan de rechterkant.

Airco; is eigenlijk een relatief simpel systeem. Het is een constante verandering van vloeistof naar gas en weer terug naar vloeistof en weer naar gas principe. De compressor drukt het gas samen tot een vloeistof, hier komt warmte bij vrij. Die wordt afgevoerd door de condensor door rijwind/ventilator. Eenmaal samengedrukt tot vloeistof gaat het verder in het systeem. De druk is dan zo’n 16 bar. Het expansie ventiel laat de vloeistof “los” waardoor deze weer kan expanderen van vloeistof tot gas, met ongeveer 2 bar aan druk, dit onttrekt juist warmte uit de omgeving, de verdamper wordt daardoor koud en de fan blaast de warme lucht van het interieur er doorheen om het af te laten koelen.

Je koelkast in je huis doet exact het zelfde!

Maar omdat de verdamper altijd koud en nat is, en het donker zit is dat een ideale bodem voor schimmels. En die stinken. En dat kan echt enorm meuren. Precies als iemand met enorme zweetpoten in van die niet ademde plastic schoenen..

De verdamper kun je misschien wel benaderen door de ventilatie roosters, maar je ziet dan niet wat je aan het doen bent, mogelijk reinig je dan maar een deel. Dus het beste kun je de verdamper (deels) zichtbaar maken zodat je hem goed kunt behandelen en na kunt spoelen.




1728336248450.png

Het is even zoeken naar een juist middel wat doet wat je wilt: reinigen, en niet maskeren/verfrissen.
Ik had het eerder over Condenside, maar dat is alleen een 5L can die je moet aanlengen. Die bevat, zoals zij dat noemen, QX-60 wat 99% van alles wat leeft in de verdamper doodt binnen 1 minuut. Er is echter ook een kant en klare spuitflacon te koop: dat heet RTU ECD. Jammer genoeg niet in een schuimende variant. Want dat kruipt overal beter tussen, zeker daar waar je moeilijk bij kunt. Ze hebben wel een spuitbus; EasyCare+ maar dat is nou net weer geen bacteriedodend product. Het spul is overigens niet echt goedkoop. Zo’n flacon is al makkelijk 3 tientjes.


Hoe weet ik dit?
Heb me er ontzettend in verdiept. Ik was namelijk niet van plan ieder jaar 400 euro te betalen aan de aircoboer om de 3 split units die ik in huis heb te reinigen. Dat kan ik prima zelf. Dus ik heb uitgezocht wat de juiste werkwijze is en waarmee je het moet doen (drukspuit, opvang zak etc) en met middelen. Dat allemaal gekocht en doe het nu een paar jaar zelf en heb de investering alláng terug verdiend. Kon het als particulier gewoon allemaal online bestellen. En een auto airco is niet anders. Alleen kom je er een beetje moeilijk bij.


Zoek ondertussen gerust verder naar andere merken die het zelfde kunnen. Of láát het gewoon doen. Dan hoef je zelf niet te klieren. Maar dan moet je wel iemand hebben die met het juiste spul aan de gang gaat, want als het alleen maar een verfrisser is, wat niets doet aan schimmels, dan heb je er niets aan en zit je met de kortste keren weer met die stinkkucht.
 

Captain Hook

Forumguru
. Tip: zet op warme dagen de airco 5km voordat je op bestemming bent uit. Dan blaast hij droog én je went langzaam aan de warmte buiten de auto.
Dat dus. :thumbsup:

Ik rijd al tientallen jaren in auto's met automatische airco. De eerste was een Golf III met climatronic (destijds een kostbare optie). Altijd consequent airco uitgezet, een paar minuten, voordat ik ergens arriveerde en de auto parkeerde.
In al die jaren nooit rare luchtjes gehad. Het enige onderhoud wat er ooit aan die airco's is uitgevoerd, is het opnieuw vullen van het koelmiddel na een aantal jaren. That's it.
 
Ik heb zo'n beetje over gekeken (binnen het redelijke, met de tijd beschikbaar :-). Paravaan, interieurfilter, bodemplaat er onderuit etc. Ik ben nog even snel langs de garage gereden, uiteraard geen stank dus dat was jammer. Echter vandaag bij het starten van de auto wederom dezelfde stank. De monteur geeft aan dat er een condensor zit tussen het luchtfilter en de ventilatieroosters maar dit geeft inderdaad zoals hier ook aangegeven een andere geur. Wellicht dat ik toch ga zoeken naar iets was maskeert, iemand een aanbeveling voor iets wat wel voor de particulier beschikbaar is en toepasbaar is voor in de auto, thanks.

Ik heb trouwens wel wat pootafdrukken op de motorkap gevonden richting de paravaan, wellicht dat de kat van de buren een grapje heeft uitgehaald, maar het is toch echt geen urinelucht wat ik ruik.
 
Ja of het is idd een kadaver en is het een muis geweest die die kat wellicht beet had ? Vergezocht wellicht.
Kun je niet ergens een camera lenen/krijgen met zo'n flexibel + verlichting gebeuren eraan. Wellicht dat je erin kunt kijken zonder dat het spul open moet..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Om nog even wat nuance aan te brengen: ik rij al jaren in autos waar de AC / climatronic permanent aanstaat. En óók nooit vervelende luchtjes gehad. Dus niet zonder meer een 1-op-1 relatie tussen die twee
 
Bovenaan Onderaan