Kamiq 1.0 handgeschakeld 5bak vs 6bak

Renkie

Forumguru
Ik heb recent een proefrit gemaakt in een Kamiq met een 5bak en een andere met een 6bak.

Mij viel op dat er in verhouding vrij weinig verschil zit tussen de 5 en 6 bak qua toerentallen bij snelheden van 100+ (afgelezen vd teller) in de hoogste versnelling.

5bak
100 = 2300 rpm
130 = 3000 rpm

6bak
100 = 2100 rpm
130 = 2800 rpm

Wat zijn de ervaringen van anderen hier? Komt het er echt op neer dat de 6bak niet echt veel toegevoegde waarde heeft als je niet boven de 130 komt? Ik weet dat het verschil zit in het vermogen van de motor (95 vs 110/115pk) maar het gaat me met name om de vraag of die 6bak nu echt toegevoegde waarde heeft.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lager toerental bij dezelfde snelheden lijkt me sowieso minder geluid en lager verbruik te geven.

In een ver verleden - jaren '80 - was om die reden een tijd lang de "4+E" bak in de mode, waarbij die E (of vijfde) versnelling een soort van overdrivefunctie had. Werd ook aangeprezen als brandstofbesparingsmaatregel.
 

Pindasaus

Forumguru
De overbrengingsverhoudingen kan je hier vinden.

Zo te zien zijn de eerste drie versnellingen hetzelfde en zit het verschil hem in de vier en vijf (en zes). Deze versnellingen liggen bij de 6-bak dichter bij elkaar, waardoor bij snelheden tussen de 30 - 60 km/u de kans groter is dat je een zuinige versnelling kan kiezen.

Beide aspecten zijn niet schokkend maar zijn er wel.
 
Laatst bewerkt:

Polvo

Actief lid
Het mag dan op papier weinig verschillend lijken, in de praktijk zit ik steevast te klooien als ik na mijn 6 bak ga rijden in een 5 bak.
Het overschakel moment is echt anders.
Met een 5 bak rij ik 50 in z'n drie, met de 6 bak in z'n vier.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar op basis waarvan bepaal je dan het schakelmoment? Toch niet het dictaat van de snelheidsmeter?
Ik schakel(de) altijd op het gehoor en gevoel en dan is de snelheid-bij-opschakelen daar het gevolg van, niet andersom.
 

Polvo

Actief lid
Ik ook, maar het voelt dus juist heel anders aan.
Overigens bleek een buurman met het zelfde probleem te klooien.
 

Arjan1985

Forumguru
Als ik in de Octavia gereden heb met 6 bak en daarna in de Fabia 1 dan mis ik sowieso de zesde versnelling.
 

Rallye

Forumguru
@Polvo Dat kan dus kloppen: de vier van de zesbak is korter en voelt dus wel goed, de vier van de vijfbak is langer en voelt niet goed…..
 

Renkie

Forumguru
Zo te zien zijn de eerste drie versnellingen hetzelfde en zit het verschil hem in de vier en vijf (en zes). Deze versnellingen liggen bij de 6-bak dichter bij elkaar, waardoor bij snelheden tussen de 30 - 60 km/u de kans groter is dat je een zuinige versnelling kan kiezen.

Klopt hoor, je merkt wel een verschil maar in mijn ogen is het minimaal en een stuk kleiner dan bij andere auto's waar ik eerder mee gereden heb ter vergelijk. In het verleden heb je ook wel een Passat gehad met de keuze tussen 5 en 6 bak, maar daar was de 6bak echt een must. Voor mij gevoel is dat nu niet zo.

Maar goed, ik was ook met name benieuwd naar ervaringen van mensen die ook ervaring hebben met beide versies. Op zich is een 6bak geen ramp om te hebben, maar ik denk dat het echt geen must is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Polvo

Actief lid
@Renkie
Maar al heb je geen probleem met de schakel verhoudingen, het verschil in motor vermogen moet je toch weldegelijk merken.
Ik heb een 95 pk Fabia Combi met 5 versnellingen, is volgens mij de zelfde als de 5 bak/95pk in de Kamiq, maar ik wil echt niet terug naar die 5 bak.
De Fabia is niet vooruit te branden en de 115 pk 6 bak in de Kamiq heeft flink meer trekkracht om op snelheid te komen.
Maar het max koppel bij 2000 toeren i.p.v. 5000 toeren speelt daar denk ik ook in mee.
 
Bovenaan Onderaan