Kan ik mijn Skoda nog keuren?

skodaxl

Nieuw lid
Mensen ik heb denk ik een probleem.
Ik heb een jaar geleden mijn skoda fabia gekocht het was mijn eerste autotje. Nu moet ik hem deze week laten keuren. Dus heb ik de oude keurings papieren erbij gepakt en een zitten kijken wat er op staat. tot mijn grote verbazing stond er op dat me auto 200600 km heeft gereden en op de teller geeft die 185000 aan ik ben er nu achter na iets minder dan een jaar dat er mee is geknoeid. Ik ben eens gaan googelen en zag dat de rdw de km bijhoud niet vreemd want dat staat ook op de keuringsrapport. Krijg ik mijn auto door de keuring met 185000 op de teller terwijl dat in tegenstrijd is met wat er in het rapportje staat. Of moet ik iets anders gaan doen..

andrehj

Forumguru
Voor de keuring maakt dat niet uit. Maar volgens mij wordt bij elke keuring ook de tellerstand ingevuld. Hier kan je APK keuringsstation vast wel een uitdraai van geven. En daarmee zou ik maar eens langs de verkoper gaan...

skodaxl

Nieuw lid
dat wou ik ook gaan doen. Maar had hem via speurders gekocht zijn telefoon nummer heb ik niet meer en ben langs zijn huis geweest met me pa maar hij schijnt verhuist te zijn.

skodaxl

Nieuw lid
Voor de keuring maakt dat niet uit. Maar volgens mij wordt bij elke keuring ook de tellerstand ingevuld. Hier kan je APK keuringsstation vast wel een uitdraai van geven. En daarmee zou ik maar eens langs de verkoper gaan...

dus ik kan hem keuren zonder er last mee te krijgen ?

Cordoba

Forumguru
Keuring maakt niet uit, net zo min of ie netjes gewassen is of niet, maakt voor de keuring niets uit. Als je de auto wil verkopen heb je wel een probleem, omdat dan direct 'onwaarschijnlijke km-stand' zal verschijnen als men het natrekt.

Oorzaak kan oplichting zijn, maar kan ook zijn dat bijv. de teller is vervangen vanwege een mankement.

skodaxl

Nieuw lid
Keuring maakt niet uit, net zo min of ie netjes gewassen is of niet, maakt voor de keuring niets uit. Als je de auto wil verkopen heb je wel een probleem, omdat dan direct 'onwaarschijnlijke km-stand' zal verschijnen als men het natrekt.

Oorzaak kan oplichting zijn, maar kan ook zijn dat bijv. de teller is vervangen vanwege een mankement.

Het is een digitale teller die ik heb dus als ik de teller zou vervangen zou die hetzelfde moeten blijven

Cordoba

Forumguru
ECU heeft apart systeem voor de km-stand (tenminste bij sommige auto's, de Fabia I weet ik niet 100% zeker), op die manier zijn km-terugdraaiers ook al eens door de mand gevallen omdat km-stand in de ECU afwijkend was van de km-teller.

Ligflits

Senior Member
Als je de auto bij koop bij NAP had gecheckt (3 euro) had je het zelf gezien en op basis daarvan vragen kunnen stellen/conclusies kunnen trekken. Maar daar heb je nu niets meer aan. Behalve dat een volgende koper dit ook kan doen.
Het veranderen van de km-stand is (nog) niet strafbaar, tenzij je dit doet met het oog op waardevermeerdering.

Het heeft verder geen gevolgen voor je APK (je snelheidsmeter moet correct werken, je km-teller hoeft niet te werken)

andrehj

Forumguru
Bedankt voor de tip! Ik wist niet eens dat je tegenwoordig ook als particulier gemakkelijk een NAP check kunt doen.

skodaxl

Nieuw lid
Als je de auto bij koop bij NAP had gecheckt (3 euro) had je het zelf gezien en op basis daarvan vragen kunnen stellen/conclusies kunnen trekken. Maar daar heb je nu niets meer aan. Behalve dat een volgende koper dit ook kan doen.
Het veranderen van de km-stand is (nog) niet strafbaar, tenzij je dit doet met het oog op waardevermeerdering.

Het heeft verder geen gevolgen voor je APK (je snelheidsmeter moet correct werken, je km-teller hoeft niet te werken)
Oke bedankt voor de infoik heb me auto gekeurt vandaag en idd kwam er probleemloos dorheen

Bovenaan Onderaan