Kan ik wel blij zijn met mijn nieuwe Octavia?

htuned

Lid
Sinds twee maanden ruilde ik mijn Octavia 2 1.6 D, in voor een 2018, 1.5 TSI. Ik helemaal blij. Mooi kleur, leren bekleding, DSG, Full-Led, Panoramadak, Open Dak, etc.
Maar na het lezen van de topics over mijn mooie opties, begint de twijfel toe te slaan.
Slippende en Falende DSG, lekkage in de auto, door open dak...
Is er een kans, dat deze ellende mij bespaart blijft? Of moet ik al weer denken aan afscheid nemen?

Groet Htuned. oct 18 2.jpg oct 18.jpg oct 18 2.jpg

JeSko

Forumguru
Ik wil hem wel overnemen voor een appel en een ei hoor, is wel mijn kleurtje ;)

Neen serieus, meestal lees je op een forum enkel de miserie met een wagen, de goeie punten staan er ook tussen maar deze vallen niet zo op, jij hebt een later model O3 dewelke gewoon betrouwbare auto's zijn, deze staan goed op punt, je kan altijd wat voorhebben met zo'n auto, en zo'n Pano dak dat lekt ligt vaak aan slecht onderhoud of brute pech, je kan er pech met hebben maar daarvoor zo'n auto wegdoen... Neen, elk automerk heeft wel zijn issues. DSG's zo rijden er veel meer rond met goeie ervaringen dan slechte, wederom geld hier, je moet maar juist pech hebben.

Dacht trouwens eerst dat het over een O4 ging, aangezien die momenteel velen frustraties bezorgen ;)

Wullum

Actief lid
Gewoon blij zijn met je O3FL.
Ik rij nu zo'n 10 maanden / 20.000 km met precies zo eentje maar dan een zwarte rond, helemaal prima bak!

ertromp

Forumguru
Helemaal eens met @JeSko
Gewoon genieten van je O3 en secuur zijn met het onderhoud.
Er rijden vele VAG producten rond met prima DSG bakken en panorama daken.
Op een forum lees je veelal alleen ellendige ervaringen

MarcoO2

Forumguru
Is er een kans, dat deze ellende mij bespaart blijft? Of moet ik al weer denken aan afscheid nemen?
Simpel: gewoon ontspannen en genieten van wat je wél hebt in plaats van bang te zijn voor iets wat je helemaal niet hebt.
DeMenschLijdt.jpg

Captain Hook

Forumguru
@htuned Zoals de anderen al zeiden:

Wil je veel lezen over problemen & issues; lees dan dit soort forums.

Of je rijdt gewoon met je bolide! Verzorgt 'm goed en met een beetje mazzel heb je er jaren plezier van!

Het kan natuurlijk geen kwaad om op de hoogte te blijven van mogelijke issues en, indien van toepassing, voorzorgsmaatregelen te nemen...

Cordoba

Forumguru
Wat de DSG betreft: door deze aan te laten passen, verminder je serieus de kans op problemen, dus als het je een betere nachtrust bezorgt, zou ik zeker de DSG aan laten passen. Panoramadak, is een kwestie van zorgen dat deze goed onderhoud krijgt (schoonmaken waterafvoer, en smeren van de geleiding), daarmee verklein je de kans op problemen met een factor 10. En bedenk, wat je ook doet, als er morgen een Boeing op je Octavia valt, is de Octavia gewoon plat. Daar kun je niets aan doen, dus ik zou er ook niet wakker van liggen: dat helpt toch niet.

CharlesTucker

Forumguru
Mooi tegeltje @MarcoO2 :)
En @htuned, eerst gewoon genieten van die mooie auto. Ik heb er zo eentje nieuw gekocht in 2018 (handgeschakeld, dat wel), inmiddels bijna 100.000km mee gereden, en hij geeft geen krimp, alles opties werken zoals geadverteerd, niks lekt en zo. ik ben er nog steeds blij mee, en ben van plan er nog minstens 4 jaar mee te doen. Met m'n vorige (net als jij ook 1.6TDI O2) heb ik 270.000 km gereden, ik ga er vanuit dat dat met deze ook lukt. Pech kan je altijd hebben, en zoals anderen schreven, juist die paar pechgevallen kom je hier tegen. Veel plezier met je auto, en zorg er een beetje goed voor, dat kan nooit kwaad.

redfoxert

Senior Member
Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen met mijn O3FL, zonder DSG en zonder panorama/schuifdak. Betreft de Style Business, 1.4TSI 150pk. Na ruim 70k op de teller in 4 jaar (door Corona zo'n 25k minder dan verwacht) ruil ik hem zaterdag in voor een Kodiaq Sportline.

Anyway, mijn ervaring: NOOIT problemen gehad! Echt, nooit. Wacht, dat is niet helemaal waar. De Columbus navi heeft in al die tijd af en toe een probleem dat spontaan alle opgeslagen zenderinformatie verdwenen is. En de batterijen van de sleutels gaan snel leeg ivm KESSY. Zelfs de reservesleutel die in een metalen kistje is opgeborgen was leeg toen ik hem van de week eruit haalde. Geen idee hoe, maar misschien gewoon de leeftijd van het ding.

Verder, heerlijke auto. Had er ook echt geen moeite mee gehad om er nog langer in door te rijden, maar het lease contract liep nu eenmaal af en ik wilde na 3 Octavia's weer eens wat anders :)

@htuned Heel veel rijplezier in je O3 gewenst!

DaveW

Forumguru
Akkoord met de spreuk van Marco hierboven.

De mens maakt zichzelf ongelukkig door de gedachten die hij/zij heeft bij een mogelijke, hypothetische negatieve en volledig ingebeelde toekomst, eerder dan te genieten van de realiteit van het nu, die meestal wel ok is. (Dank Ekhart Tolle).

Je kan ook de naden van je dakraam afplakken met bison tape om zeker te zijn.:maakmegek:

htuned

Lid
Inmiddels bescheiden laten tunen.

Het was een heerlijke motor de 1.5, maar na tuning naar 175 pk en 300 NM plus DSG getuned, is het feest nog groter. Het rijdt als een diesel, maar dan heel stil.

Testedoene

Forumguru
Onze ‘oude’ auto is een Octavia 3.
Mijn schoonvader heeft een Octavia 3 facelift.
Zelf heb ik een Octavia 4.

Er zijn altijd problemen gekend maar deze zijn ons ook allemaal gespaard gebleven.
Veel DSG-problemen kunnen opgelost worden door in de sportstand te rijden ipv de economische instelling te kiezen.
De koppeling zal dan immers geleidelijker aangrijpen waardoor die meer zal afzien. Dat hebben ze me toch zo verteld.

Bovenaan Onderaan