Kan niet tanken / pomp klikt direct af als zijnde vol.

Goede middag beste Skoda rijders,

Ik heb het probleem dat ik niet meer kan tanken met mijn Skoda Fabia uit 2008.
Wanneer ik start klikt de pomp gelijk af, als zijnde dat de tank vol is. Heb het bij meerdere benzine stations gehad nu en niks lijkt te werken (beetje scheef houden, iets eruit halen, langzaam tanken). De benzine lijkt niet goed weg te lopen, je ziet het kleine beetje dat wel wordt gepompt blijft liggen en heeeeel langzaam wegloopt. Bij langzaam tanken komt loopt het eruit.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Een verstopping of iets dat is doorgedrukt bij de tankdop? Zat ook te denken aan lucht in de tank, maar dat zou gezien het heel langzaam wegloopt niet kunnen, lijkt mij.

Mn garage heeft pas maandag of dinsdag tijd ernaar te kijken, dus hoop dat hier iemand het verlossende antwoordt c.q. de oplossing heeft.

Thanks!
 
Zal is even rondvragen of iemand zo'n ding heeft, ik zelf helaas niet. Je schrijft ook "heel voorzichtig" wat mij het idee geeft dat er daar fragiele elementen bevestigd zitten?
 

PizzaPieter

Donateur
Als ik het goed begrijp kan het zijn dat een soort overdrukventiel niet werkt. Net alsof je een lege cola fles onder een harde kraan straal zet.... Het water wil er wel in, maar omdat de straal water zo massief is, kan de lucht niet uit de fles ontsnappen en is er dus geen plaats voor het water...er zit al lucht in
 
Dan had bij het langzaam tanken dit geen probleem moeten vormen alleen, lijkt mij? Dit werktte echter ook niet helaas :(

Begin te denken dat t de koolstoffilter kan zijn..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als 'workaround' zou je een stuk (60cm?) tuinslang eerst in de tankhals, en tot in de tank, kunnen steken, dan kan de lucht er tenminste wel uit.
 
Goeie tip, thanks!

Dacht ook al aan een andere tip om met een jerrycan + trechter met slang te vullen als de tank echt te leeg raakt voor a.s. maandag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik denk als eerste ook aan t ontluchtingskanaal dat via het koolstoffilter loopt. Niet heel goedkoop helaas, maar ik acht de kans wel aanwezig dat daar iets niet goed zit.
Ik heb mijn O2 dit probleem soms ook, maar dan kan ik t altijd wel oplossen door t pistool er wat anders in te steken (draaien of ietsjes naar achteren). Gelukkig (nog) niet al te vaak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal is even rondvragen of iemand zo'n ding heeft, ik zelf helaas niet. Je schrijft ook "heel voorzichtig" wat mij het idee geeft dat er daar fragiele elementen bevestigd zitten?
Ik weet niet of de benzinevulleiding van kunststof is of van metaal, hoe die precies loopt en of er kwetsbare plekken of hoeken in zitten die je kapot zou kunnen stoten. Ook zit er waarschijnlijk ergens een actiefkoolfilter aangesloten (bedoeld om vluchtige organische stoffen af te vangen), dat is een vrij duur ding*) en die wil je dus ook niet kapot stoten, mocht het puntje van de trekveer daar toevallig terechtkomen.
Kortom: met enig beleid en gevoel tewerkgaan...

*) Bij mijn Fabia1c kostte vervanging ervan destijds iets van €225 - dit na een paar keer "vol tot in zijn boordje" tanken waarbij het filter ook was volgelopen. Dan leer je dat wel af...
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat die wel in de buurt van de tank zit, maar waar precies weet ik niet. Ik herinnerde me het verhaal en bedrag van @Canon-Eye van x jaar geleden, is er vast niet goedkoper op geworden in de tussentijd. Richting de €300 vind ik niet een heel goedkope reparatie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is logisch dat het in de buurt van de tank zit, nauwkeuriger: in de be- c.q. ontluchtingsleiding en die verwacht je nabij de vulopening. Het filter is immers bedoeld om vrijkomende "VOS" (vluchtige organische stoffen) af te vangen. En het was bij m'n F1 (2002) in elk geval zo dat ik 't zelf had verpest door te vol te tanken, dus dat wijst ook op een verbinding daar in de buurt.
 
Bovenaan Onderaan