Kantelende zuiger(s) BBY/BKY dikkere olie?

verhulstr

Forumguru
Zoals de titel het al zegt.....een vraag wbt kantelende zuiger(s) in deze motoren.
Ik heb zelf in mijn Fabia combi een 1.4 16v BBY motor, deze staan er om bekend dat ze kantelende zuigers kunnen hebben. Mijn motor heeft het.
Ik het internet aan het afstruinen geweest hierover....de meeste zeggen “gewoon doorrijden tot ie het begeeft”
Maar ik lees nergens iets om het tikkende geluid van de zuigers iets minder krijgen.
Ik zit zelf met het idee om bij de volgende olie wissel er iets dikkere olie in de doen, ik gebruik nu momenteel 5w-40 volsynth van valvoline...maar wil er bij de volgende wissel er 5w-50 volsynth in doen...in de hoop dat het tikken iets minder word.
Is dat een goed idee om dit te doen of gewoon door blijven rijden met de 5w-40 die ik altijd al gebruik?
Ik hoor mijn motor tikken als ie koud is...als ie warm is is het wel minder..maar nog zacht hoorbaar in de auto....ik weet wel het is geen nieuwe motor meer met 237.000 op de klok, maar ik wil mijn motortje nog zo lang als ie blijven mag...heel houden.

Alvast bedankt voor jullie reacties...:thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Voor de BBY/BKY was mij niet bekend dat er regelmatig exemplaren zijn met kantelende zuigers, dus in die zin verbaast je bericht mij een beetje. Ik kan me wel herinneren dat mensen soms een olie met andere viscositeit gebruiken voor een blok met 'ervaring'. In mijn herinnering was die alternatieve olie een 5w-40 of een 10w-40, dat moet terug te vinden zijn in topics. Als ik het me goed herinner heeft @turboturbo de laatste periode met zijn Fabia ook een andere olie gebruikt, maar dat geen BBY/BKY-blok.

Overigens heb ik mijn Fabia met BBY met 192k km ingeruild, zonder ooit het probleem van kantelende zuiger(s) bemerkt te hebben, maar dat was dus wel een lagere km-stand dan waar jouw Fabia nu is. Die is overigens al weer anderhalf jaar bij een nieuwe eigenaar en heeft ook weer een verse APK (geldig tot 4-2-2021)
 
Laatst bewerkt:

HenkT

Lid
Mijn motor tikt ook behoorlijk. Zeker wanneer die nog niet op temperatuur is.
Zelf wijt ik dit meer aan tikkende kleppen.
 

Duijzer

Donateur
Ik vraag me af of het kantelende zuigers zijn. Als het zo is, gaat dikkere olie dan helpen? Ik denk het niet. Juist als ie koud is ( als je olie dus het dikst is ) geef je aan dat je het geluid het ergst hoort. Dikkere olie zou het dan erger maken. Je kunt het natuurlijk proberen, maar ik zou eerst eens kijken of het niet iets anders is. Kleppen, nokkenas? Als een zuiger echt kantelt, is de enige afdoende optie een revisie met overmaat zuigers. Maar of je dat wilt, en of het dan niet goedkoper is om een blokje te zoeken wat niet tikt is de vraag...
 

verhulstr

Forumguru
Voor de BBY/BKY was mij niet bekend dat er regelmatig exemplaren zijn met kantelende zuigers.......
Er zijn een hoop golfjes 4, polootjes, en seatjes die met een 1.4 16v last hebben van kantelende zuigers als ik internet zo heb afgestruind....het gaat dan niet alleen over de BBY/BKY, maar ook over de 1.4 16kleppers met een andere motorcode...maar wel uit de periode tussen 2000 tot 2005..

Ik denk dat je dan 1 van de gelukkige bent geweest die wel een goed en stil lopende BBY heeft gehad.

Het probleem bij deze motoren zijn de zuigers.....daar zit van origine een zwarte coating op de hemden van de zuigers....deze slijt er af ...meestal te wijten dat ze deze motoren een longlife stempel hebben gegeven....
Dus omdat de olie eigenlijk te lang in het blok blijft....dus te veel vervuild in 1 longlife cyclus....lees 30.000km of 1 jaar ....slijt de coating van de zuigers af....met als gevolg te veel ruimte tussen zuiger en cilinderwand.
(Dit is tenminste wat ik op diverse fora en diverse items heb gelezen....wil niet zeggen dat alles klopt wat je leest)

@Duijzer
Kleppen en nokkenassen zijn het niet.....in december de kleppendeksel er af gehad voor 16 nieuwe klepstoters.
Nokkenassen, slepers en heel het spul grondig bekeken maar nergens schade of inloop sporen kunnen ontdekken, ik stond er eigenlijk van te kijken hoe schoon en haast nieuw er alles er nog uit ziet daar binnen in.

Net na de montage van die stoters, dus als je em voor de eerste keer weer start...zijn de meeste stoters nog niet helemaal gevuld en ingesteld op de juiste klepspeling.....dus hoor je je stoters wat tikken/ratelen en is continu aanwezig totdat ze wel volledig gevuld zitten en op de juiste speling(of juist dan niet meer omdat ze vol zitten) staan.

Bij een kantelende zuiger hoor je steeds een tik bij iedere verbrandingsklap die 1 (of meerdere) cilinder(s) heeft.
Nu hoor ik gelukkig maar 1 tik per 1 4takt cycle....dus dat zou betekenen dat maar 1 cilinder een te ruime speling zou hebben...(dit even in mijn eigen woorden hoor...er zullen vast andere termen of uitspraken voor diverse dingen zijn)

Dikkere/andere olie idd al eens geprobeerd, ooit eens 10w-40 half synth er in gehad.....toen was het bij een koudstart helemaal niet aan te horen. De tik was een keer zo hard aanwezig dan anders.....jammer voor de nieuwe olie maar die heb ik na een paar honderd kilometer afgetapt en vervangen door 5w-40 volsynth. Daar werd ie een stuk stiller van.

Het verschil tussen een koude en warme motor, bij het opwarmen van de motor zetten de zuigers eerder uit dan de cilinders....dus wordt die speling tussen zuiger/cilinder kleiner....intensiteit van de tik neemt af...totdat het hele blok goed warm is....dus door en door warm.
Doordat nu het hele blok goed warm is worden de cilinders weer iets ruimer en neemt het tikken weer iets toe qua intensiteit...maar nog lang zo erg niet als met een door afgekoelde motor (eerste start smorgens vroeg bijvoorbeeld)

@Duijzer vandaar mijn idee om mijn olie dus op 5w te houden...dus 5w-50 te pakken, zo blijft de olie als ie koud is op een dikte van 5w en warm een smeerfilm capaciteit van 50....in de hoop dat de tik ook bij een warme motor minder word....maar zoals gezegd....is dat dus proberen.
Een 10w voor een koude motor was TE voor mijn BBY....ik kreeg het idee dat dat zijn laatste dag was toen ik het zo hoorde. Ging wel netjes rond hoor maar met echt harde tikken.

Sorry voor de lange post mensen....
 

Cordoba

Forumguru
@verhulstr Mijn BBY had een vast interval (1 jr/15.000 km) en dat klopt ook met de optiesticker in de kofferbak, ik kan me vergissen maar dacht dat variabel interval/longlife (30.000 km/ 2 jaar) net een paar jaar nieuwer is (Fabia2??). Verder een identiek blok in de VAG-groep is ook een identieke motorcode, bijvoorbeeld een collega van me heeft een Cordoba uit 2004 ook met hetzelfde BBY-blok (en dus ook de motorcode), ook als je bij Ibiza's en Polo's uit die periode kijkt vindt je genoeg exemplaren met BBY-blok. Behalve de BBY heb je ook nog de BBZ, (zowel in Fabia, Polo, als Ibiza/Cordoba) en dat is een vrijwel identiek blok maar dan met 100 pk, i.p.v. 75 pk. Dat is overigens niet alleen een verschil in software, ik ben ooit naar de verschillen op zoek geweest, en daaruit kwam naar voren dat de nokkenassen ook verschillend zijn. Gezien het sportievere imago/publiek voor Seat/VW, sluit ik niet uit dat daar veel meer 100 pk versies zijn, die misschien vaker een probleem hebben met kantelende zuigers. Daarnaast zijn er ook nog andere blokken die dezelfde motorinhoud en vermogen hebben, maar die bijvoorbeeld is Seat Arosa en VW Lupo zijn gebruikt, maar een andere motorcode hebben (en waarschijnlijk meer verschillen met het BBY-blok).

Verder vraag ik me af: hoe constateer je dat je maar 1 tik hoort per 4-takt cycle, en niet 2 tikken (de andere keer dat de zuiger op het zelfde punt zit en kantelt)?
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba ..ik kan er naast zitten qua onderhouds intervallen, maar zoals gezegd alles wat je leest van anderen hoeft niet altijd te kloppen.
Zover ik ook met mijn Faab weet is dat idd 15000km/1 jaar de regel is......
Je geeft het zelf al aan, dat er bij de 75pk motorcode varianten verschil in cilinderkoppen en nokkenassen gemonteerd zijn.....ook dit kan verschil geven in een motor die wel of niet gevoelig is voor kantelende zuigers.
Het is maar net hoe de verbranding begint en plaats vind in de verbrandings kamer, als een verbranding begint aan de rand van de zuiger (dus daar zijn eerste kracht levert) kan ik me voorstellen dat zuiger wilt gaan kantelen....

Wat ik bij mijn Fabia wel kan zien zijn de rekeningen die de vorige eigenaren(2) hebben achter gelaten in de auto.....eens in het jaar een olie wisseltje en een apk...veel wijzer word ik er niet van....oja...in het boekje terug gevonden wanneer ooit de distributie set was vernieuwt......pas bij 160.000km (veel te laat dus) :banghead:.....zegt eigenlijk al genoeg over hoe de auto verder is onderhouden...

Wbt er achter komen of maar 1 cilinder tikt...of meerdere cilinders....Beetje lastig uit te leggen...ooit een 1 cilinder van bijvoorbeeld een motorfiets horen lopen? Zo klinkt mijn Faab ook...maar dan tikkend...

Mochten er meer cilinders dit euvel hebben zouden die tikken meer op elkaar zitten qua frequentie per omwenteling van de krukas.
De tik is enkel te horen bij de cilinder die arbeid aan het leveren is...dus kracht op staat op dat moment......(zuiger gaat naar beneden in de cilinder) bij de zelfde positie van die zuiger en zelfde beweging....kom ik uit op de inlaat slag....de slag waar geen tot weinig kracht op de zuiger staat...

Er is nog een manier om daar achter te komen of het maar 1 cilinder is en welke cilinder dat is, is dmv de stekker van iedere injector los te maken (in feite je motor op 3 werkende cilinders laten lopen)...de tik is vaak alleen te horen als er een verbranding in de desbetreffende cilinder bezig is...even goed zeggen...dus bezig is aan de ontsteking/arbeidslag.
(Zelf niet geprobeerd, want bij het lostrekken van een stekker van de injector ga je vast een foutmelding krijgen in de ecu....dus lampje aan op dashboard .....kan deze niet zo snel weer uitlezen en fouten wissen.....plus wat er verder nog mis kan gaan....hij loopt nu nog...dus niet te veel aan klooien)

Edit: deze heeft het wel heel erg...en is nog jonger dan mijn Fabia.....heeft dan wel een nieuwer type 1.4.....maar het motor principe blijft het zelfde....goed te horen dat deze een tik heeft in 2 of meer cilinders.


Mijn Fabia klinkt meer zo...

 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Kantelende zuigers is een bekend fenomeen bij veel motoren. Vooral de motortjes van de eerste modellenrij Citybugs zoals de Aygo, C1 en 107 hebben er vaak last van. Hoofdoorzaak is over het algemeen het niet netjes op temperatuur rijden van de motor. Omdat de zuiger nog niet voldoende op temperatuur is, is de passing in de cilinder "te ruim". Omdat tijdens de arbeidsslag de kracht niet volledig gelijkmatig op de zuiger wordt uitgeoefend krijgt één kant van de zuiger meer kracht te verduren dan de andere kant van de zuiger. De zuiger gaat kantelen en kleppert wat in de cilinder. De druk veroorzaakt dan extra slijtage op bepaalde punten op de zuiger waardoor na enkele (tien)duizenden km het klapper steeds duidelijker te horen is. Dan ook na volledig warm te zijn. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan dat pas na 5 tot 10 km het geval zijn. Zó lang duurt het voordat een motor op temperatuur is. Het gaat daarbij om de olietemperatuur en niet om de kv temperatuur. Bij moderne motoren geeft de kv temp slechts een temperstuur indicatie aan. Daarom altijd netjes warm draaien. In het algemeen brandt men s' morgens veel te snel weg voordat de motor op temperatuur is...
De motoren die ik hoorde in de clipjes zijn trouwens behoorlijke kantelaars. Ik zou er zelf gewoon mee doorrijden maar wél rekening houden met kalm-aan warm draaien.
Die zwarte coating op de zuigers is te vergelijken met de zwarte antiaanbaklaag in koekenpannen; eens slijt hij eraf.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Afhankelijk van de buitentemperatuur kan dat pas na 5 tot 10 km het geval zijn.
Ga er maar van uit dat dit toch even iets meer Km zijn !
Hield het met de Yeti en nu ook weer met de Fabia wel eens bij, maar na 15Km normale belasting zit je net rond de 80 a 85 graden olie temperatuur en de koelvloeistof als je de meter hiervan al serieus kunt nemen is bij 5 min al op 90 graden.
 

Desperado

Forumguru
Dat de kvs zo snel warm is geloof ik direct, maar wat mij betreft is dat metertje alleen interessant om te zien of de temperatuur van de kvs niet te hoog wordt.
 

Cordoba

Forumguru
@verhulstr Even voor de duidelijkheid het verschil in de nokkenassen zit tussen de 75 pk en de vrijwel identiek 100 pk versie. De BBZ is bijvoorbeeld de 100 pk versie van de BBY, de AUB is de 100 pk versie van de AUA, van de BKY weet ik niet of daar ook een 100 pk versie van is, die dan BKZ zou heten.

Wat de tikken betreft bedoelde ik vooral hoe je hoort of de tik alleen bij de arbeidsslag is, of ook bij de inlaatslag, of als niet de bewegingsrichting van de zuiger belangrijk is voor het tikken, maar de richting van de kracht op de zuiger, dan zou je het bij de uitlaatslag ook kunnen horen.

Mijn ervaring in het op temperatuur komen van de motor, is niet alleen de tijd/afstand van belang, maar ook hoe je dat aflegt. Als je bijvoorbeeld begint met veel stadsverkeer waar je regelmatig stilstaat voor kruisingen/stoplichten of door 30 km/u-zones rijdt, duurt het gewoon lang, omdat de motor eigenlijk nauwelijks arbeid levert. Als je al vrij snel op 50 of 80 km/u wegen rijdt, komt een auto aanmerkelijk sneller op temperatuur, zonder dat de motor serieus moet werken.
 

myfirstoctavia

Forumguru
Ik heb niet alle berichten gelezen in dit topic, maar ik heb wel "een" ervaring uit mn verre autoverleden die je misschien gerust kan stellen. Vooropgesteld: ALS het kantelende zuigers zijn, is het niet goed..
Maar nu dit: Mijn eerste auto was een Fiat Panda 750L. Destijds gekocht met 60.000 km op de klok.
Ik heb er 4 jaar in gereden in totaal, in het derde jaar (teller stond op 85.000 destijds) ben ik naar midden Italië gereden met 't ding (in één ruk, tanken, rijden, tanken, rijden, enz...) In duitsland heb ik 'm vanaf net over de grens ónderin getrapt, en heb het gas niet meer losgelaten na de Gotthard-pas. Daarna, ben ik via Frankrijk naar huis "gereden" (zeg maar rustig dat ik m áfgetrapt heb in die vakantie. Bij 90.000 km kreeg ie een beurt (Fiat garage)
De opmerking van de monteur: "ik weet niet wát je gedaan hebt, maar je hebt kantelende zuigers" (bij stationair "rammelde" het in het blok, gaf je iets gas, dan was het weg)
Bij 100.000 km heb ik 'm verkocht.
Na 6 jaar kom ik érgens in de krimpenerwaard mn ouwe Panda tegen. Man stapt uit, ik zeg "da's mijn ouwe Panda!"
Ik vroeg m wat de kilometerstand was en hoe hij reed. Zijn verhaal: "Ding rijdt prima!! Heeft nu 160.000 km op de klok, geen problemen, behalve een rammeltje in het blok"
ik zeg: dat kan kloppen, dat is dik 80.000 kilometer terug ontstaan toen ik op vakantie ben geweest, en vrag aan 'm: gebruikt ie olie? Zijn antwoord: "nee, nagenoeg niks". Vroeg 'm of ik een rondje mocht rijden (nostalgie) en dat vond ie goed. Ding reed inderdaad nog steeds perfect, behalve die "rammel in de motor" die (sinds ik 'm bij de Fiat garage hoorde járen daarvoor) niet erger geworden was.
Maar nogmaals: Technisch gesproken IS een kantelend zuiger verhaal iets wat de levensduur van een blok er niet beter op zou moeten maken..
 

verhulstr

Forumguru
@myfirstoctavia haha, :maakmegek: ok dan....maar jou oude panda had waarschijnlijk een gietijzeren onderblok met een alu cilinderkop denk ik? Zo zie je maar hoe sterk een klein italiaantje kan zijn :thumbsup:

Terugkomend op mijn verhaal, gewoon lekker door bollen? Misschien eens proberen met andere olie als ie weer aan zijn olie wissel toe is? (Vorige maand net ververst....beetje zonde om nu weer een keer schone olie weg te gooien)
Nog vergeten te vertellen, olie verbruik heeft mijn Fabia weinig....misschien een liter nog op 5000km....

@Cordoba ...oh op die manier.
Tijdens het rijden in de opwarm periode hoor je goed het verschil in hoe de tik in geluid mindere of toe neemt als je het gas intrapt of af laat. Bij gas intrappen word de tik duidelijker, bij gas aflaten dan word de tik zachter...moeilijk verwoorden zoiets...je zou eigenlijk zelf eens achter het stuur moeten gaan zitten van mijn Fabia om het te ervaren.

Maar ik begrijp ook je verhaal over het warm rijden van je auto in de stad of dat je bijna gelijk op een 50/80/100km/h weg zit, waar ik woon kan ik met nog geen 2km van mijn huis op een 100km/h weg zitten met toegang naar snelwegen.
Meestal vermijd ik die want in 2km komt mijn naald van de temp meter nog niet eens los van de rustnaald in de meter....dus rijd ik eerst naar het eerst volgend gelegen dorp...das 5km van huis, maar dan moet ik wel de snelweg op als ik Zeeland verlaten wil....maar dan rijd ik eerst een poosje 110 op de CC....als ie echt goed warm is na 15 tot 20 minuten rij ik meestal rond de 125km/h op de teller ...is ongeveer een 3500tpm..
 
Laatst bewerkt:

myfirstoctavia

Forumguru
@myfirstoctavia haha, :maakmegek: ok dan....maar jou oude panda had waarschijnlijk een gietijzeren onderblok met een alu cilinderkop denk ik? Zo zie je maar hoe sterk een klein italiaantje kan zijn :thumbsup:.

Shoot me.. geen idee. waarschijnlijk idd een gietijzeren blok (t was een type "Fire" motor, dat weet ik nog wel)
Ding kwam uit 1986, (de "geupdate" versie, met échte schokbrekers achter ipv bladveren zoals "versie 1") dus kun je nagaan hoe lang dit geldeden is..
Ik heb geen idee hoe lang het bij jou nog goed gaat, mn verhaal was slechts bedoeld als voorbeeld dat het goed kán gaan, maar dat zegt natuurlijk niks..
 

verhulstr

Forumguru
Is zo, de gedachten gangen hier in huis gaan op den duur toch richting een andere auto.....niet vanwege de tik in het motortje...maar meer dat onze kids 1 van 16 en 1 van 14 die rolstoel gebonden is...het autootje word wat klein...plus de rolstoel van de 14jarige staat op het punt om vervangen te worden omdat die te klein word voor em.
Zijn rolstoel kan maar net nog in de kofferbak ...ik moet de afdekrol (hoe je dat ding noemen mag) eruit halen...dan past zijn stoel net...
Iets meer ruimte zal fijn zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

verhulstr

Forumguru
@myfirstoctavia .....als ik onze finacieen zo bekijk moet ik helaas nee zeggen. We leven met een niet heel groot budget dus moeten echt opletten wat voor een auto wij kopen.
Ik heb al wel een paar ideeen qua auto....maar ik moet op het gewicht van de auto letten ivm MRB....dus de keuze is niet zo heel groot.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou, zolang hij niet extreem okie verbruikt gewoon door bollen. Misschien voor de toekomst eens kijken of je een soort fietsendrager of klein aanhangertje voor de rolstoel kunt maken.
 

Arjann

Forumguru
Deze motoren hebben inderdaad weleens last van kantelende zuigers ja. Overigens kunnen ze hier prima oud mee worden hoor. M'n vader heeft ooit een Polo 9N gehad van 2003 met een BBY motor, ook met kantelende zuigers. Olieverbruik ongeveer 1 liter op 8000 km(10W40)
4 jaar en 70.000km probleemloos mee gereden
 
Bovenaan Onderaan