Kapot raammechaniek bijrijder kant

RapidFrans

Senior Member
Hoi,

De kabel van het raam mechaniek is gebroken. Nu heb ik gelezen hier dat dat zelf te vervangen is. Maar heb toch wel een paar vraagjes. Ik las over het plaatsen van het mechaniek en het vastschroeven van de ruit in de raamgeleiders. Maar hoe kom je daar bij met een schroevendraaier? Zitten daar die grote doppen voor in de dekplaat? Zijn er nog andere tips waar ik op moet letten? Op dit moment heb ik de ruit met ietwat geweld omhoog gekregen om die vast te kunnen tapen. graag jullie advies.

met vriendelijke groeten,

Frans

milanseegers

Forumguru
Overigens heb ik de mijne bij winparts.nl gekocht. Goede prijs, snelle levering. Bijna identiek aan origineel.

Let bij het bevestigen even op de popnagels mocht je die in je fabia hebben. Deze heb ik uitgeboord en vervangen door boutjes met ringetjes.. Hierover staat al et eea op het forum geschreven. Succes ermee!

RapidFrans

Senior Member
Dank jullie wel voor de info.
Het nieuwe mechaniek is reeds besteld bij Winparts en zal vermoedelijk maandag binnen zij.
@milanseegers, dank voor het filmpje. Zeer verduidelijkend. Ik zie alleen dat die vent niet de dekplaat afkit.

RapidFrans

Senior Member
Update: Na een flink paar uurtjes zwoegen het mechaniek vervangen. Na wat open en dichtdoen van het raam zinde me het geluid wat het raam maakte bij openen niet. Opeens bleef de ruit half steken. Na het hele boeltje weer gedemonteerd te hebben, had gelukkig het mechaniek met boutjes vastgezet in plaats met popnagels, vloog het motorwieltje los waar de kabel omheen gedraaid zit. Sindsdien krijg ik het niet meer in elkaar. :angry: Misschien toch moeten laten doen. Een ding is wel zeker, ik weet nu wel een deur te demonteren.:tongue:

milanseegers

Forumguru
Ha frans, jammer dat het geen succes was! Het klopt dat die kabel op een specifieke manier om het wieltje zit. Bijna onmogelijk weer terug te plaatsen. Toch heb ik op het internet filmpjes gezien waar ze hem weer in elkaar draaien.. Wellicht het proberen waard. Inmers je weet nu hoe het wél moet :)

RapidFrans

Senior Member
@milanseegers: Ik ben inmiddels een paar uur verder. Ik weet hoe de kabel op de rol moet. Maar het lijkt wel of ik net 2 cm te kort kom om het mechaniek weer werkend te krijgen. Ik heb maar een nieuwe besteld want ik ben het inmiddels goed zat en heb geen vingers meer over.

RapidFrans

Senior Member
Update: woensdag mijn nieuwe ruitmechaniek ( de 2de) binnengekregen en ik krijg mijn geld terug van de eerste die na 6 keer op en neer zei, "bekijk het maar". Anyway, na een 2 uurtjes werk heb ik nu weer een raam die open en dicht kan. Het wachten op het mechaniek was genoeg om mijn vingers terug te laten groeien. Het is en blijft een kl*** klus.
Toch bedankt voor alle info...

Laatst bewerkt door een moderator:

milanseegers

Forumguru
@Frans Diergaarde voor meer voldoening adviseer ik 1 maal daags het raam 10 keer te open en te sluiten... Geintje. Meer kan ik er helaas niet van maken. maar als hij werkt is dat een goede zaak. Een auto zonder werkend raam is toch wel armoedig... Heb je overigens je deur bekleding er weer goed opgekregen? Mijn ervaring was dat je dit zorgvuldig moest doen, anders hou je er piepjes en kraakjes aan over... Veel plezier ermee

RapidFrans

Senior Member
Heb redelijk goed de bekleding weer vast gekregen, jammer alleen dat die clips afbreken. Heb gelukkig geen last van kraakjes of piepjes. Wat mij wel zorgen baarde was een getik van een van de geleide wieltjes van het mechaniek. Maar later was dat getik weg. Was zeker nog een onregelmatigheid wat aan het wieltje zat. Het geeft zeker voldoening dat ik dit zelf heb kunnen opknappen. Scheelt toch ook weer een pak centen. Mijn volgende project wordt het vervangen van het portierslot. Hij detecteert niet meer dat de deur is open geweest en springt daardoor weer in het slot. Wat al eens resulteerde dat mijn sleutel binnen was en ik buiten. Schijnt een switchje te zijn in het slot zelf wat het niet meer doet.

iig, dank weer aan een ieder die mij weer van goed en lollig advies heeft voorzien!

BTW. zijn die clips ergens te koop?

Bovenaan Onderaan