Kapotte Turbo 125 KW TDI

Piet50

Nieuw lid
Hallo,

Zijn er Superb 2 eigenaren ( of O-2 )die met 120 000 km ook turbo problemen hebben gehad? Auto is inmiddels ca 6 maanden uit de garantie. Alle turbo informatie is welkom.

MVG Piet50

VEEJAY

Forumguru
Hallo Piet, wat is er precies aan de hand. Er kunnen namelijk veel antwoorden zijn.

Wat zijn de symptomen? Of wil je gewoon vervangen en meer weten over coulanceregelingen van Pon?

Piet50

Nieuw lid
Hallo Veejay,

Op nieuwjaars dag begon op eens mijn voor gloeilampje onder het rijden te knipperen, en liepen er van de 170 pk's er ca 100 in de wei. Na uitlezen, maandag bij mijn dealer kreeg ik een telefoontje dat mijn turbo overleden was. Er schijnt een coulance regeling te bestaan maar ik moest op ca Euro 1400,-kosten rekenen. Nu wil ik graag weten hoe het zelfde probleem bij andere opgelost is.

MVG Piet50

hemi24

Forumguru
Duur onderdeel, maar volgens mij is het uitlaatstuk en het slakkenhuis van de turbo één geheel, dus dat zou ook wat kunnen verklaren...

Noord26

Forumguru
Het punt waarop discussie mogelijk is: je mag uitgaan van kostenloze vervanging als een onderdeel niet aan de verwachte levens-termijn voldoet; aldus de Europese regeling voor garantie. Maar het addertje is dat nergens concreet is omschreven wat exact een verwachte levensduur is van een turbo. Ook spelen hier wellicht andere factoren mee (warm rijden, etc.). Ben bang dat je daarom blij mag zijn met alle coulance die je krijgt.

Skoody Boo

Actief lid
Hallo Veejay,
...en liepen er van de 170 pk's er ca 100 in de wei.
MVG Piet50

Ik moet zo geweldig hard lachen om deze formulering!

Piet50: Je bent wettelijk beschermd, maar als de dealer niet meewerkt zul je het moeten afdwingen via de rechter. Een auto die na 2,5 jaar meer dan de helft van z'n vermogen kwijt is, daar klopt natuurlijk helemaal niets van. Er is alleen altijd een zeker risico dat je niet precies kan voorspellen of die rechter dat ook zo ziet. Maar de complete reparatie zelf moeten bekostigen dat zou ik niet over m'n kant laten gaan.

___JC___

Forumguru
Dat is balen uiteraard. Ik heb het met mijn 2.0TDI maar liefst twee keer gehad in 4 jaar (een keer na 60.000km en bijna 2 jaar en een keer na 3 jaar). Gelukkig een leaser dus daar had ik geen last van. Ik weet wel dat de leasemaatschappij het ook niet in de coulanceregeling kreeg, de tweede keer hebben ze toen de dealer nog verzocht geen turbo via PON te bestellen, maar via een ander kanaal omdat dat goedkoper was.

Bovenaan Onderaan