Katalysator Ratelt

zefke

Lid
Hallo Fabiafans,

Onze Fabia heeft alweer eens aandacht nodig :cry: !!

Sinds een tijdje ratelt het binnenwerk van de katalysator. Eerst deed ie dat alleen even na het gas loslaten, maar nu ratelt ie bijna continu. Het is zo erg dat mensen op straat omkijken wat daar voor een barrel rijdt, haha...

Nu zie ik dat er katalystors van Bölk voor een euro of 250,- Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het zinvol om een bekender merk te nemen?

groetjes
Paul
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is de vraag of de genoemde kat voldoende capaciteit heeft voor jouw motorblok. Overigens neem ik aan dat ie rammelt, ratelen is meer iets voor tandwielen (of oude wijven ;))

Mogelijk is het binnenwerk ook opnieuw vast te zetten/klemmen, en dat kan je dan een aardige smak geld besparen.
 

zefke

Lid
@cordoba: Nee hoor hij rammelt niet, hij ratelt. Misschien is het wel een oud wijf... maar hij maakt verschrikkelijk veel kabaal. De capaciteit moet goed zijn, ze maken hem special voor de 1.4 16 klepper (VW, Skoda en SEAT).

@Ronnie: Ik heb hem al eens een mep verkocht en ook een paar lange schroeven erin gejast, maar hij blijft bezig. De vrouw krijgt het op de zenuwen ervan!:jaja:

Een nieuwe compleet met voorpijp, met kat en flexibel stuk van de Bosal is 320,-. Ik denk dat hem dat gaat worden!!

Ik hou jullie op de hoogte!!

groetjes
Paul
 

skodaboy

Forumguru
vermoedelijk rammelt de 'steen' die in de katalysator zit..
kat. demonteren,open slijpen en de 'steen' kapot kloppen en dan er uithalen..
kat dichtlassen en terug monteren...:D
 

zefke

Lid
Afgelopen zaterdag de kat vervangen. Eerst het hitteschildje over het spruitstuk los, de onderste bouten hadden de kop flink beroest en gingen alleen met de griptang los. Het hitteschildje zelf was aan de onderzijde ook doorgeroest (heb hier een nieuwe bevestiging voor gemaakt). De vier bouten van het spruitstuk gingen goed los. De bouten in de beugel onder de eerste kat niet die waren volledig vast geroest en zijn met de slijptol verwijderd net als de bouten van het overzetpijp aan de middelste pot. Daarna ging de uitlaat makkelijk uit de rubbers.

De nieuwe uitlaat (Bosal) had gelukkig een nieuwe overzetpijp met nieuwe bouten en moeren, nieuwe moeren voor het spruitstuk en een nieuwe pakking. De M10 bouten voor de beugel en nieuwe pakkingen voor de lambda sondes ontbraken helaas. Kopervet op alle bouten en moeren en wat gun-gun op de verbindingen, al met al zat de nieuwe er vrij snel weer onder. Wel maakt hij een iets ander geluid dan de originele uitlaat, maar het klinkt wel sportief.
 

Bijlagen

  • Fabia Kat Nieuw klein (2).jpg
    Fabia Kat Nieuw klein (2).jpg
    476,5 KB · Weergaven: 35
  • Fabia Kat Nieuw klein(1).jpg
    Fabia Kat Nieuw klein(1).jpg
    460,8 KB · Weergaven: 33
Bovenaan Onderaan