katalysator weglaten

joergarms

Senior Member
Ik heb bij mijn vroegere auto's ooit eens de katalysator weggehaald. Dit was een mazda MX5, om de sportuitlaat beter tot zijn recht te laten komen heb ik toen een defecte kat van de dealer meegekregen. Thuisgekomen het resterende materiaal eruit gehaald, een stalen buis erin gelast en klaar. Van buiten origineel, van binnen leeg en daarmee een vrijere doorstroming. Bij de apk waren de waardes nog prima, ruim binnen de norm. Deze auto was naar mijn weten met 1 lambdasensor uitgerust, voor de kat.

Nu vroeg ik me af of iemand dit weleens bij een Fabia 1.4 16v gedaan heeft en zoja, wat was het effect.
Ik zit er namelijk aan te denken om dat te gaan doen, maar als het van tevoren al bekend is dat de uitstoot echt niet goed is, dan heeft het geen nut.

Als resultaat verwacht ik lang niet hetzelfde als bij die mazda, daar was namelijk het hele uitlaatsysteem van voor tot achteren vervangen door een High performance system, i.c.m. een aangepaste luchtinlaat leidde dat tot een aanzienlijk beter en sneller lopende motor.
Dit zal bij de Fabia niet tot nauwelijks het geval zijn, maar alle beetjes helpen toch? Ook het geluid zal er wel iets door veranderen, das alleen maar gunstig.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Iedere auto met 3-weg katalysator heeft minimaal 2 lambdasondes (eind jaren 80, had je ook nog de ongeregelde 2-weg katalysator): één sonde in de uitlaat vóór de kat, en één erachter om het effect van de kat te meten. Bij V-motoren en boxers heb je vaak dezelfde opstelling per cilinderrij, dus alles dubbel.

Tenslotte is er nog de katvervanger die vaak voor getunede auto's wordt toegepast.

Overigens heb je de 75 pk of de 100 pk versie van de 1.4 16V?
 

joergarms

Senior Member
Mijn mazda was van 1991. Kan goed hoor dat ie er ook al 2 had, het is momenteel enkel mijn geheugen dat het over 1 heeft.

Ik heb de 75pk versie, heb jij daar ervaring mee?
 

Cordoba

Forumguru
Geen ervaring joergarms, maar ik kan me voorstellen dat het voor de uitlaatgas emissie verschil maakt.
 

Rallye

Forumguru
Ik vrag me af of het, bij een anderszins ongewijzigd uit- en inlaattraject, iets gaat opleveren. Bovendien krijg je problemen bij je APK: Katalysator verplicht, of niet? | APK vraag Emissiebestrijdingssystemen - AutoWeek 20/2007 - AutoWeek.nl. Dat is ook logisch: je auto gaat iets van 90% meer vervuilen. Of je dat zou moeten willen is voor mij ook de vraag.

Als het verwijderen van de katalysator foutmeldingen geeft lijk je sowieso de sigaar te zijn bij de APK: http://www.leoparts.nl/documents/ArtikelAMTAPKEOBD.pdf

Wel vreemd dat de viergastest bij je MX5 binnen de norm bleef. De normen voor modernere auto's zijn weer strenger.
 

Race Eend

Forumguru
De mazda had waarschijnlijk minder zware APK regels (en gezien de leeftijd geen 2e lambda) dan de modernere skoda. Je gaat er hoogstwaarschijnlijk niet meer mee door de keuring komen.

Prestaties zullen er uiteraard wel iets door toenemen, maar ik ben bang dat het elk jaar sleutelen wordt om toch door de keuring te komen.
 

M1K3RsZ

Actief lid
Of gewoon een goede kennis hebben die een Garage heeft ;)

Ik heb trouwens wel me middendemper er tussen uit, en heb zo ook een leuk geluid icm me Remus Einddemper
 

Chatslet

Forumguru
Heb het vroeger bij mijn Ford Fiesta gedaan. Denso Iridium bougies geplaatst, K&N Paneelfilter en sportuitlaat zonder kat. Bleef op deze manier keurig binnen de emissienormen. Wel kwamen er af en toe knallen en vlammen uit de uitlaat. Vooral met een gangetje of 120 even koppeling in, gas in trappen en dan gas los en in ze 4 gooien. Knetteren, knalen en vlammen :) Ideaal tegen klevers.
 
Bovenaan Onderaan