Katalysator

Vorige week ging het motorcontrolelampje branden. De garage heeft de EGR klep schoon gemaakt. De CO waarde was te hoog en ik moest een nieuwe afspraak maken om vast te stellen wat de oorzaak was. Ze vermoedden dat de lambdasone stuk was. Vandaag heeft de garage de auto nagekeken. De lambdasonde blijkt goed te zijn. Volgens de garage moet de katalysator vervangen worden. Het gaat om een Skoda Fabia 1.4 MPI van 2001 met 78.000 km. Ik zou graag willen weten of het normaal is dat een katalysator zo snel kapot gaat.
 

Ronnie

Forumguru
Nee, is idd niet normaal, bij goede behandeling gaat een kat. erg lang mee, hij reinigt zichzelf door de hoge uitlaatgastemp. De meest voorkomende oorzaak van een defecte kat. is een lekje in de voorpijp van de uitlaat, (extra zuurstof en dus een te hoge temp.), auto aanslepen (lege accu) hierdoor komt er onverbrande benzine in de kat. en "explodeerd" hij, of een of andere sensor defect waardoor de mengselsamenstelling niet meer klopt. Rij je hiermee door dan kan het ook misgaan door te hoge temperaturen.(kat. wordt bij hogere snelheden roodgloeiend!)
 

Ronnie

Forumguru
Trouwens, schiet me net te binnen, is de EGR klep wel opnieuw ingeleerd?
Ik kan dit niet uit je verhaal opmaken.
 
Bovenaan Onderaan