Kennismaking marcel_deventer

Ik weet niet of ik me al voorgesteld had, maar bij deze:

Skoda beginnen te rijden in 2011 na een Citroen ZX (70k in 2 jaar) en een Peugeot 306 (14 maanden, alles aan die auto was malaise). Besloten om iets ruimers/luxers te gaan rijden, maar die nog steeds simpel in elkaar steekt, zodat bij reparaties de kosten laag zouden zijn. En tadaa, de keuze voor een Skoda Fabia Combi 1.4 (2003) was geboren. Erg veel plezier van gehad en nu in ruim 3.5 jaar zo'n 80k gereden zonder noemenswaardige reparaties (kat, wielnaaf linksvoor).

Nu met de huidige ex-lease en het op de markt gezet worden van een grote groep Fabia 1.2 TDI Greenlines van particuleren wil ik mijn 2003 graag inruilen voor een 2010-2011 1.2 TDI. Ik was al enthousiast, maar door de EGR problemen begin ik toch wat huiverig te worden. Mijn vraag is dus: als de EGR-klep vervangen is (onderhoudsboekje?), zit er dan een beter onderdeel in of is deze EGR-klep dan ook snel stuk? Weet iemand of het autospecifiek is (bijvoorbeeld diesel/lucht verhouding) of onderdeelspecifiek: m.a.w. als de klep vervangen is, is dan de kans groter dat de klep weer stuk gaat of is de kans groter bij een auto waarvan de klep nog niet vervangen is?

Uiteindelijk denk ik wel dat het de Greenline wordt, maar ik ben toch wel benieuwd. Dank jullie wel!

O ja, die Skoda Fabia Combi 1.4 16V uit 04-2003 komt dus binnenkort op de markt: goed onderhouden bij onafhankelijk garagebedrijf, netjes beurtjes gehad, 180k.
 

Cordoba

Forumguru
Alsnog welkom Marcel:bloemen:

Wat de EGR betreft: dat is eigenlijk altijd een kwestie van vervuiling, en afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Zo te zien rij je zo'n 35k per jaar, dus waarschijnlijk ook voldoende lange ritten, waarbij de auto goed warm wordt. Bij mijn weten is het bij de EGR eigenlijk hetzelfd als bij het schoonhouden van de turbo: gewoon af en toe een ritje op toeren rijden (als ie goed warm is), dat hoeft niet persé door ver door te trekken in de toeren, en heel hard te rijden, je kunt gewoon ook gewoon een lagere versnelling kiezen, waardoor je de motor dan weer redelijk schoon blaast.
 
De tweede Skoda Fabia staat aanstaande zaterdag (hopelijk) voor de deur. redelijk luxe zwarte 1.2 TDI combi, augustus 2010, 125.000 km, Skoda Swing CD/Radio met stuurbediening, clima, maxidot. Voor de geinteresseerden: ik heb 8000 Euro afgesproken met 6 mnd Bovag, grote beurt, APK, terugroepactie opgelost, geen auto in te ruilen.

Helaas schiet net het uitlaatgaslampje van de oude Fabia Combi aan (eerst zonder EPC-lampje, na herstarten zonder EPC-lampje), dus dat zal wel de lambdasonde zijn. Hopelijk alleen een vuiltje.
 
Bovenaan Onderaan