Kenwood DNX510DAB en achteruitrijcamera?

west rain

Actief lid
Hallo allemaal,

Ik heb mij zojuist aangemeld omdat ik net een nieuwe SuperB combi heb besteld en ik eigenlijk nog een paar vraagjes heb. Mijn huidige SuperB combi 1.6 greenline draait naar volle tevredenheid sinds 2011 zijn rondjes en er staat inmiddels 130K op de teller. (geen nood, die groene stickers waren er na een dag al af :tongue: )
0l9j.jpg

Nou heb ik een combi greenline in die mooie sprint pro uitvoering besteld met o.a. de volgende extra's:

- Kenwood DNX521DAB audio/navigatie
- soundpakket premium plus met Pioneer TS-E luidsprekers

f49e.jpg

Wat zijn jullie ervaringen met het Kenwood systeem? Ik heb ervoor gekozen na wat vergelijking met de 510/Columbus, Zenec, ESX. Wat mij in theorie bevalt is de betere geluidsweergave t.o.v. Columbus, het grote 7" scherm en het deels afneembaar front. Enige nadeel volgens Kenwood zelf is het feit dat de navigatie (nog) niet in het maxi dot wordt weergegeven. Dit zou wellicht bij de volgende software update gerepareerd kunnen zijn.

a2kc.jpg

Daarnaast: Heeft iemand van jullie ervaring met het aanbrengen van een achteruitrij camera? Ik zag op de volgende site een leuke oplossing, maar twijfel over de connectiviteit met de navi omdat het kabelgestuurd is. Zou het zelf willen inbouwen maar zelf een kabel naar voren trekken is ook wel weer wat.
http://www.luis.nl/achteruitrijcamera/achteruitrijcamera-skoda-superb.html

Wellicht zijn er ervaringen met blue tooth achteruitrijcamera's? Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor jullie reacties :)

EdK

Forumguru
De Kenwood is zeker geen slechte keuze, heb een grotere broer van ze gehad en geluid was echt perfect.
Mbt het garmin kaartmateriaal van de navi is ook niet veel aan op te merken en de updates worden jaarlijks door garmin ge-update, alleen de prijzen zijn relatief hoog maar niet weer zo hoog als bij de VAG producten.
Firmware voor navi word ook door Garmin verzorgd
En aftersales van Kenwood is ook goed te noemen is mijn ervaring, mailtje ooit verstuurd naar ze en dag er op al netjes antwoord.

Heden heb ik de Zenec 2011D ingebouwd zitten en tsja hiervan ben ik nog steeds zeer gecharmeerd
Geeft eigenlijk alles aan via de canbus naar de maxidot mbt audio / navigatie , dan ingestelde temperatuur / koeling verwarming laat hij netjes een grafisch beeld zien op moment dat je één van de knoppen van verwarming koeling bediend.
Mbt navigatie heb je na aankoop een 30 dagen de tijd om gratis het nieuwste kaart materiaal te downloaden en via een USB stick te installeren op je unit.
wat het geluid betreft is het misschien voor de goede luisteraar een iets mindere kwaliteit maar ik vind deze nog steeds top.
Mbt de verdere updates zijn ze vrij accuraat en worden regelmatig op hun site neergezet.

Maar de canbus communicatie met de skoda (vag) is bijna niet door een andere leverancier te evenaren en de stuurunit om de signalen vanaf je stuurknoppen naar de zenec zit standaard meegeleverd en bij de andere merken moet je vaak deze appart nog aanschaffen.

En nu weet ik niet waar je woont, maar als je in de buurt van autoshop de Tijger in Tilburg woont dan zou ik eens bij ze langsrijden op een zaterdag ochtend , die gasten hebben veel demo's hangen zodat je wat kunt spelen en ze kunnen je ook veel antwoorden geven op je vragen , en weten ze het niet dan zoeken ze het voor je uit.

west rain

Actief lid
@EdK bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb voorafgaand aan mijn beslissing telefonisch contact gehad met Kenwood en ben zeer goed geholpen. De jongen die mij te woord stond gaf (op verzoek) een eerlijk vergelijk tov Columbus en de voor- en nadelen + prestatieniveau van de Kenwood. de DNX521 is wat Kenwood een "gemiddeld" systeem noemt qua hardware en prestaties. Systeem is gebaseerd op de voorgaande DNX5210 serie. Geluidsweergave is wel duidelijk plus tov Columbus. Kleuren zijn traploos aan te passen aan de verlichting in de auto zelf.

Canbus heb ik nagevraagd: De Kenwood wordt geleverd met volledige interface incl. MDI voor Iphone e.d.. Stuurbediening, klima, parkeersensoren, alles is plug & play, behalve dan de navi weergave in de maxi dot. Nou ja, daar kan ik mee leven en wellicht is dit met de eerstvolgende software update aangepast.
61j0.jpg

l16p.jpg

Zenec had mijn buurman het ook over. Is ook een mooi systeem en past naadloos in het interieur. Toffe grafische weergave van functies ook! Ik heb toch voor de Kenwood gekozen vanwege het marginaal grotere scherm (7" i.p.v. 6,5"), de goeie recensies qua geluidsweergave en de (hopelijk) lagere diefstalgevoeligheid.
zbzn.jpg

Tilburg is voor mij iets te ver. Ik woon namelijk in Friesland. Hoewel ik regelmatig in zuid Nederland en België zit, heb ik schroom om anderen dingen uit te laten zoeken terwijl ik elders bestel. Maar wel leuk om er eens binnen te kijken als ik in de buurt ben.

Majefloti

Forumguru
@west rain, het kan aan mij liggen maar vanwaar de Kenwood prefereren boven de Columbus? Wat mij opvalt in je argumentatie is het volgende:
1) je bemerking omtrent keuze 7" i.p.v. 6,5" scherm. De Columbus heeft een 8" scherm.
2) je geeft aan dat "in theorie" de Kenwood een betere klank heeft. Dit is alleen in praktijk te beoordelen. Ik ben aardig audiofiel maar een Columbus icm Canton soundsysteem is een hele dikke voldoende met strak laag en zeer stabiel op hogere volumes.
3) blijf over afneembaar front waarvan ik me kan voorstellen dat dit een voordeel is gezien diefstal gevoeligheid. Een vast systeem vind ik visueel mooier maar dat terzijde. Ook voor de columbus is een stalen anti diefstalplaat verkrijgbaar.

Kortom 2 argumenten van de 3 die in het voordeel van de Columbus spreken. Ik heb jarenlang Kenwood gehad (mijn neef had en caraudio hifizaak) maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de huidige Kenwood systemen niet ken maar die zijn ongetwijfeld erg goed en misschien wel beter.
Of je dit qua geluid gaat merken betwijfel ik, wat ik wel weet is dat de Columbus met alle overige functionaliteiten (telefoon, dvd, cd, SD, multimdia etc. een premium systeem is. Suc6!

west rain

Actief lid
Hoi Majefloti,

1.
Weet je dat zeker van die 8" voor de Columbus? Ik heb de brochure van de nieuwe Superb op mijn schoot en daar staat specifiek 6,5" genoemd. De accessoire brochure van de nieuwe Superb zet zelfs de 6,5" Columbus tegenover de 7" Kenwood. Alle plaatjes in alle Superb brochures en prijslijsten waarin een Columbus zit, zijn die van een 6,5" uitvoering. Let wel, ik heb het niet over oude brochures maar die van de nieuwe Superb die dit najaar is uitgekomen.

2.
Ik heb idd bewust "in theorie" genoemd omdat ik de technische specificaties van de Columbus en de Kenwood naast elkaar heb vergeleken en daar kwam de Kenwood iets beter uit. Ik zeg ook niet dat de Columbus een slecht geluid zou hebben. Het Canton sound systeem is mij onbekend, ik heb gekozen voor het soundpakket premium met Pioneer TS-E luidsprekers en dat zal wel een goeie combinatie zijn.

3.
het afneembaar front vind ik wel een grote pre hoor, zeker gezien de vele berichten (oa op dit forum) over de diefstal gevoeligheid. Natuurlijk is er voor de Columbus een anti diefstal constructie bedacht maar dat is zo'n gietijzeren geval die je vastschroeft aan een aantal grote pennen die irritant uit het dashboard steken. Dat vind ik persoonlijk niks.

Last but not least, de Kenwood merk ik, in tegenstelling tot de Columbus, niet in de bijtelling.

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat het nog maar de vraag is of je in de praktijk het verschil merkt tussen de Columbus en Kenwood qua geluidsbeleving. Ik ga er verder echter geen business case van maken en ben tevreden met de keuze die ik heb gemaakt. Ik was alleen nieuwsgierig of iemand op dit forum ervaring heeft met de Kenwood.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

RefleCs

Forumguru
Ik heb zelf de DNX521VBT maar ben daar juist helemaal niet tevreden over. Geluid is wel erg mooi maar de navi laat wat mij betreft aan alle kanten te wensen over. Wellicht heb ik een maandagochtend modelletje maar sinds het apparaat in de auto zit altijd wel kleine issues gehad en sinds update 1.10 (welke ook weer is ingetrokken) niets anders dan problemen.

De service van Kenwood is overigens prima. Je krijgt snel antwoord. Nu zijn we bezig met de technische service want het de navi ligt nu bij Kenwood ter reparatie omdat sinds die 1.10 werkte de navi niet meer (stopt telkens met bewegen op het scherm voor een minuut op 20 werkt dan weer 5 min en dan weer stil voor 20 enz.) verder stotterde sinds die update de MP3 weergave en telefoongesprekken hielden er na 10 sec mee op.

Keurig van Kenwood een flashback naar firmware 1.9 gekregen maar helaas heeft dat niet geholpen. Ook de laatste nieuwe firmware wist het niet op te lossen.

Kortom wees heeeeel voorzichtig met firmware updates.

Als het apparaat werkt dan is het een prima middenmotor. De hardware vind ik aan de trage kant. Het scherm is slecht afleesbaar zodra de zon erop staat en te fel (ook op de laagste stand) in het donker. Wat ik ook jammer vind is dat hij een vast gemonteerde usb kabel heeft. Ik had liever een usb poort achterop gezien waar ik zelf een zo lang als nodig usb kabel in zou kunnen drukken om vervolgens in de auto op de plek die ik zelf heb bepaald uit te komen.

Ik hoop dat ik snel wat hoor van Kenwood want hij ligt er nu al bijna 2 weken :(

west rain

Actief lid
Oe dat is zwaar balen RefleCs :cry: . Wel bedankt voor je review en ik zal je waarschuwing m.b.t. firmware updates ter harte nemen. Ik hoop voor je dat de boel snel weer fatsoenlijk gerepareerd wordt en dat het idd een maandagmorgenprobleem was.

M.b.t. de USB poort, die zit er volgens mij wel op aan de achterkant, zie rechtsonder op de foto.:
4q08.jpg

Mijn MDI wordt daar in elk geval op aangesloten. De jouwe moet toch weer opnieuw ingebouwd worden, dus dan zou ik er gelijk een USB kabel in (laten) drukken.

Ik zou het op prijs stellen als je laat weten hoe dit verhaal afloopt. Succes in elk geval.

RefleCs

Forumguru
Deze foto geeft een beetje een vertekend beeld van de achterzijde. De kabel rechtsbovenaan is namelijk de USB kabel. Rechtsonderaan is het uiteinde van die USB kabel te zien ;)

Ik heb ook MDI in mijn auto (voorheen met Swing radio) zitten en die kon men er niet op aansluiten zei men dus ik ben benieuwd hoe men dat oplost.

Ik zal je proberen op de hoogte te houden van de vorderingen van de reparatie. Echter voor het bedrag wat je neer moet leggen voor deze unit had ik overall wel wat meer verwacht.

Met name de kwaliteit van het scherm had ik beter verwacht.

Voor wat betreft mijn model verwacht ik dat de continue firmware updates het probleem hebben veroorzaakt. Deze unit draait namelijk op het alloude Windows Mobile/CE platform (toen ik hem net had een paar maar een foutmelding gezien waaraan dit duidelijk was te herkennen.)

Nou weet ik nog uit mijn telefoontweaktijdperk dat Windows Mobile/CE 1 groot probleem had. Als je het apparaat niet volledig leegveegde (wipen) dan bleef er crap achter die ervoor zorgde dat je na een aantal keer flashen een totaal unresponsive telefoon had. Dus ik verwacht eigenlijk ook dat een dergelijk issue onderliggend is aan de problemen die ik heb ervaren.

west rain

Actief lid
@RefleCs hier kan ik zeker wat mee. Ben blij met je feedback want ik ga ermee aan de slag. Zal Kenwood bellen om e.e.a. na te vragen (aansluiting USB op MDI en software versie). Ik zie overigens dat Kenwood voor de DNX521 nu bij software versie 1.11.0 is.

Als de USB kabel uitgang rechtsboven achterzijde zit, dan moet je (uit het zicht) toch een nette aansluiting kunnen realiseren die in het interieur uitkomt daar waar jij wilt.

Wordt vervolgd, ik ga erin duiken.......

Edit: gebeld met Kenwood en USB aansluiting kun je aan de achterzijde koppelen aan een kabel die je laat uitkomen waar jij wilt (handschoenvakje, middenconsole oid). Er zijn allerlei verloop kabels leverbaar.

I.z. software schijnt er vorige week een nieuwe update uitgekomen te zijn. Internetsite Kenwood geeft echter nog versie 1.11.0 aan. Ga straks nog ff met de dealer bellen....

Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
Ok tnx voor de update. Ja op zich kan je aan de kabel die uit het apparaat komt een verlengkabel hangen. Maar ik had liever gezien dat ze een USB poort achterop het apparaat hadden gemaakt. Mijn ervaring is ook dat die kabel rechtsboven wat ielig aanvoelt. Kan ook alleen gevoel zijn maar je maakt het wat makkelijker reparabel als het wel stuk gaat in mijn ogen.

Ik ga zo ook maar eens blijven waar mijn unit blijft....

Rick

Senior Member

[quote="west rain, post: 323962, member: 12366"]Weet je dat zeker van die 8" voor de Columbus? Ik heb de brochure van de nieuwe Superb op mijn schoot en daar staat specifiek 6,5" genoemd. De accessoire brochure van de nieuwe Superb zet zelfs de 6,5" Columbus tegenover de 7" Kenwood. Alle plaatjes in alle Superb brochures en prijslijsten waarin een Columbus zit, zijn die van een 6,5" uitvoering. Let wel, ik heb het niet over oude brochures maar die van de nieuwe Superb die dit najaar is uitgekomen.[/quote]

Majefloti haalt denk ik de Columbus die in de Superb en bijv Octavia2 ligt door elkaar met de nieuwe Columbus die in de O3 ligt. Die is namelijk wel 8".

In mijn huidige Audi A3 heb ik in 2010 ook een Kenwood in laten bouwen (kenwood dnx9260bt). Was een toenmalig topmodel. Ook nooit gelukt de navigatie in maxidot te krijgen. Voordeel van bijvoorbeeld zo'n kenwood is dat je wel flitspalen met waarschuwing erin kunt zetten.
Ik heb toen ook zelf de achteruitrijcamera ingebouwd. Was een exemplaar die op de plek zat van één van de kentekenverlichting lampjes. Ik moet zeggen dat dat trekken van die kabel een hele klus was. Je moet echt veel interieurpanelen los halen. Na een tijdje krijg je door hoe het werkt, maar het is niet makkelijk voor een leek. Ook de kabel naar de achterklep krijgen is een uitdaging, want je moet de kabel door een hermetisch afgesloten rubber krijgen (oplossing gewoon twee gaatjes snijden in dat rubber). Anyway: trek er een dag voor uit en zorg dat iemand je helpt die een beetje handig is. Resultaat is wel top. Echt geen enkele parkeersensor kan tegen videobeeld op is mijn mening.

Overigens ben ik nooit fan geworden van de kenwood zelf. Touchscreen was erg traag (oud capacitatief scherm), menustructuur zeer onlogisch en complex. Aansluiting van afneembaarpaneel op de unit zelf haperde nog al, waardoor je regelmatig het scherm moet aandrukken om beeld te krijgen. Maar goed dit zal op de nieuwe apparaten ongetwijfeld beter zijn.

west rain

Actief lid
@Rick bedankt voor de input. Hoop idd dat de opvolgende generatie DNX verbeteringen heeft. Hoe werkt dat met die flitspalen. Is dat een abonnement of kun je die zo downloaden van internet en via USB inladen in het systeem?

Ik ga buurman eens even aan voor die achteruitrijcamera. Die is VW/VAG freak en verbouwt z'n eigen spijltjesbussen, kevers en nieuwer spul. Die kan mij mooi helpen met dat kabelverhaal :jaja:. Aan de andere kant, een bluetooth oplossing voorkomt geknoei en gesloop met kabels.

@Majefloti, ik zie in je onderschrift dat je een Octavia III hebt/krijgt. Zit daar een 8" Columbus in? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar een fotootje als ik u niet ontrief :D

RefleCs

Forumguru
De 8" Columbus uit de OIII past niet in de O2 of S2. Die heeft een andere vorm gekregen zover mij bekend.

west rain

Actief lid
Dat idee had ik al. Toch vreemd omdat de Superb ook net vernieuwd is. (heet die nou straks S3?) Druk daar als Skoda zijnde dan gelijk ook een nieuwe Columbus in zou ik zeggen. Ben echter wel benieuwd hoe een 8" Columbus er in de O3 uitziet :jaja:

Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Superb is slechts een facelift, de S3 komt eind volgend jaar / begin 2015 op de markt

Rick

Senior Member
@Rick bedankt voor de input. Hoop idd dat de opvolgende generatie DNX verbeteringen heeft. Hoe werkt dat met die flitspalen. Is dat een abonnement of kun je die zo downloaden van internet en via USB inladen in het systeem?

Kun je gewoon downloaden. Even googelen. Is niet moeilijk.

west rain

Actief lid
@Corné @Rick OK merci :)

@Majefloti Sow dat is een mooie navi! Joekel van een scherm ook. Echt een hele verbetering t.o.v. de 6,5" Columbus. Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent.

Dealer belde vanmiddag. Hij had de order van de leasemij binnen en morgen wordt mijn Superb besteld.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan