Kenwood DNX9260BT ipv de Columbus in mijn O-2

De Stip

Forumguru
Hoi,

Ik heb onlangs helaas al moeten posten, dat m'n Columbus ongewild van eigenaar is veranderd. Nadat ik me een bult heb gezocht op internet, om een alternatief te vinden wat op z'n minst aansloot bij hetgeen ik gewend was, ben ik dus bij de Kenwood DNX9260BT uitgekomen.
Ik lees er goede recenties over en het apparaat bezit interessante specs. Is er iemand onder jullie die ervaringen heeft met deze 2 din navi in z'n O-2? En wat adviseren jullie mbt evt bij te bestellen accesoires. Wat ik iig begreep, is dat je er een module bij moet kopen (kost niet veel), wat ervoor zorgt dat de stuurwielbediening gewoon als vanouds werkt.

Ik wacht af op jullie reacties eer ik ga bestellen.

ps;

werkt het afbeelden van stoelverwarming, instelling van airco enz ook op deze navi?
 

tkferic

Nieuw lid
Hoi supersjors ,
zoveer ik weet werk bij kenwood de afbeelden van stoelverwarming, instelling van airco enz niet en wel bij enkele series van pioneer wel zoals de avic f30bt en avic f930bt .Zelf heb ik de avic-f930BT en de afbeelden van stoelverwarming, instelling van airco enz werken gewoon.
 

EdK

Forumguru
denk dat je DNX 9260 BT een DNX 9280 BT zal worden omdat de eerste niet meer gemaakt word.

Heb zelf de 9260 alweer een jaar in de Yeti zitten ( zelf ingebouwd )
En bevalt mij in principe prima.

En als je een multifunctioneel stuur hebt dan zal je inderdaad de stuurmodule erbij moeten aanschaffen.
Verwcht hier niet teveel van want ik kan hiermee het volume regelen / de keuze maken welke geluidsdrager ik wil gebruiken dus ipod of usb of dvd !

Dan moet je er rekening mee houden dat je extra bij moet bestellen een kunstof frame waar het het inbouwframe van de 2dins unit weer inpast.
En wat je er nog bij nodig hebt is een voorfrontje

foto's hiervan kun je zien in mijn fotoalbum op skodaforum.eu onder dezelfde nickname als hier !

tevens staat er daar ergens een verslag van hoe deze mij bevalt
 

Kensel

Forumguru
Ik heb zelf het kleine broertje (DNX5210BT) ervan klaar liggen om in te bouwen zodra ik m'n Octavia op kan halen bij de garage.
Hier zit nu een origineel Skoda navigatiesysteem met kleurenbeeld (Nexus geloof ik) in, maar wegens de diefstalgevoeligheid ga ik toch voor een all-in-one met afneembaar front.
Ben er alleen nog niet helemaal uit wat allemaal nodig is om deze te plaatsen, dus zou graag weten hoe je jou Kenwood hebt geplaatst (en met welke extra middelen)..

Alvast bedankt.
 

EdK

Forumguru
De swing is er uitgeschroefd !
Dan heeft mijn leverancier van de DNX 9260 BT er een kunstof frame bijgeleverd die in het onstane 2 Dins gat geschroefd wordt op de gaten van de swing
Dan het bijgeleverde stalen frame (kenwood) hierin schuiven en dan de metalen lipjes ombuigen.
Dan de Kenwood stuurmodule aangesloten aan de bestaande stekkers ( stekkeren ) en de Kenwood zelf
Dan de bedrading zoveel mogelijk al weggevouwen naar de lege gaten en dan de Kenwood unit in het stalen frame drukken totdat deze vastklikt
Dan een rechthoekig frame wat bij de Kenwood wordt geleverd op de radio?nav klikken

En dan het weer door mijn leverancier extra geleverd het afdekraam dat de open ruimte tussen navigatie en dasboard afsluit tot een net geheel weer !

Vraag me niet van welk merk het was het kunstof inbouwframe en het afdekraam want die gegevens heb ik niet meer
Maar ik heb toendertijd bij bestellen tevens doorgegeven mijn merk en type wagen met bouwjaar en dat ik alle verdere onderdelen erbij wilde hebben om het in te bouwen en af te werken !

Leverancier was Home page
 

Kensel

Forumguru
Weet alleen niet zeker of ik deze kabel nodig heb, heb namelijk geen stuurwielbediening..
Frame heb ik sowieso wel nodig.
 

Bakkertje

Forumguru
De kabel die ik noemde is niet alleen voor de stuurwielbediening, die heb je ook nodig als je de auto informatie (PDC, en climate control) op je scherm wilt.
De Kenwood die je wilt kopen moet overigens wel een EXT I/F aansluiting hebben om de adapter te laten werken, dat kan ik zo 1,2,3 niet vinden over de DNX9280BT.

Persoonlijk vind ik het ook redelijk zinloos om die informatie op je scherm te krijgen (ja het is leek als het werkt, maar ik zou er geen geld voor over hebben zeg maar), de PDC sensoren piepen immers als je ergens bijna tegenaan botst en de climate control zie je ook op het bedieningspaneel van de climate control zelf.. En als je de knop van de achterruitverwarming indrukt, dan weet je dat zelf ook wel, dat hoef je dan niet op het scherm te zien..
 

Rallye

Forumguru
Persoonlijk vind ik het ook redelijk zinloos om die informatie op je scherm te krijgen (ja het is leek als het werkt, maar ik zou er geen geld voor over hebben zeg maar), de PDC sensoren piepen immers als je ergens bijna tegenaan botst en de climate control zie je ook op het bedieningspaneel van de climate control zelf.. En als je de knop van de achterruitverwarming indrukt, dan weet je dat zelf ook wel, dat hoef je dan niet op het scherm te zien..

Ik vind de PDC-weergave in het scherm van de radio toch wel erg handig.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat kun je ook horen aan de snelheid van de piepjes. Continu piepen is nog 30 cm ruimte.. Lage piep is achter, hoge piep is voor.
Als ie begint te piepen heb je voldoende ruimte om in 1x uit te sturen en weg te rijden. Als ik aan het inparkeren ben kijk ik ook liever uit het raam dan naar het display van de Amundsen+ (in mijn geval)

Het enige voordeel is dat je op het display kunt zien aan welke kant het obstakel zich bevind..
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat kun je ook horen aan de snelheid van de piepjes
Tuurlijk. Maar ik vind 't nu eenmaal makkelijker om het visueel te beoordelen - vooral bij het parkeren op eigen erf, waar het me niet om het minimum te doen is maar om voldoende ruimte om tussen beide auto's (en trekhaak) door te kunnen en spullen achterin te kunnen gooien.
 

EdK

Forumguru
Ach heren ik heb helemaal geen piep pdc
En moet zeggen boem is hooo, en ik weet mijn wagen aardig in te schatten dus boem heb ik nog nooit gehoord met parkeren !
 
E

Ex-lid 2926

Lijkt mij met een Yeti ook niet de grootste opgave. Met een O2 hatchback is achteruitrijden zonder piepers toch een een risicovollere aangelegenheid. En dan ben ik nog ruim 1.90m.
Dus het ontbreken van de parkeerpiepers vind ik toch de grootste misser van mijn O2.
Maar even ontopic: Een functie meer of minder weegt volgens mij niet op tegen het voordeel dat een niet-columbus minder aantrekkelijk is bij de heren autokrakers.
 

Bakkertje

Forumguru
Precies ik denk ook dat de DNX9280BT een prima alternatief is voor de diefstalgevoelige Columbus, met of zonder weergave van PDC en Climate control ;)
@Harrie: piepers (en dan niet die uit de klei komen) kun je prima achteraf inbouwen, ook zonder gaten boren in je bumper ..
 
Bovenaan Onderaan