Kenwood navigatie computer KNA-G520 (Garmin)

SkodaMan

Actief lid
Mijn oude Becker gaat er uit en ik overweeg de "nieuwe" Kenwood KNA-G520 navigatie computer (Garmin) met DDX6029 of misschien wel de DDX8027. Het is geheel is pas compleet met een TMC module. Nog even die grote order scoren en ik sta in de winkel /forum/images/graemlins/smile.gif. Dubbel din en upgrades via SD-cards.

Heeft één van jullie reeds ervaring met één van deze combinaties? Telpoint vraagt en redelijke prijs denk ik.

NV-DX69GA.jpg

Erikje

Actief lid
ik heb de ddx8027 met de "oude" kenwood navigatie unit en TMC-module. de ddx8027 is fantastisch qua geluid (dd/dts enzo), zeker icm versterkers en goede speakers. De instelmogelijkheden zijn enorm. De nieuwe computer heb ik dus niet, de oude voldoet prima, echternieuwe updates via SD lijkt me echt nuttig van de G520.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Erikje</font><hr />

ik heb de ddx8027 met de "oude" kenwood navigatie unit en TMC-module. de ddx8027 is fantastisch qua geluid (dd/dts enzo), zeker icm versterkers en goede speakers. De instelmogelijkheden zijn enorm. De nieuwe computer heb ik dus niet, de oude voldoet prima, echternieuwe updates via SD lijkt me echt nuttig van de G520.

[/ QUOTE ]

Bedankt Erikje. Is de navigatie computer onder de bijrijdersstoel gebouwd?

DJNeO

Actief lid
Hoi, ik heb dit nieuwe setje bij een kennis van mij gezien die een autoshop heeft en hem dus ook verkoopt... Nieuwe type radio die je op het plaatje liet zien icm de nieuwe navigatie computer! Dit is een erg vet ding! ik weet ook dat het updaten via SD goed werkt /forum/images/graemlins/smile.gif

Wat betreft plaatsing, zowel de TMC module als de Navigatie computer in de achterbak plaatsen... dat vind ik de enige goede plek ervoor... /forum/images/graemlins/smile.gif

higgy

Forumguru
Mag ik je het alternatief van de Kenwood Headunit (de 8027 of een van zijn broertjes) icm. met een VDO-Dayton navigatiecomputer (bijv. de nieuwe MS5200 met 2 SD-slots, verschijnt spoedig) aanbevelen? Die combi werkt met een interface tussen beide merken uitstekend en ik ben (met alle respect) toch meer overtuigd van VDO's navigatiekunst dan die van Kenwood. Edoch die Kenwood headunits (wederom: de 8027 en z'n broertjes) zijn niet te versmaden...

Erikje

Actief lid
Higgy, ik hoor/lees goede geluiden over VDO-Dayton, ondermeer omdat ze een update-abonnement hebben, en dat kent Kenwood niet. Mijn software is uit 2004 en dat begin je te merken...

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

Mag ik je het alternatief van de Kenwood Headunit (de 8027 of een van zijn broertjes) icm. met een VDO-Dayton navigatiecomputer (bijv. de nieuwe MS5200 met 2 SD-slots, verschijnt spoedig) aanbevelen? Die combi werkt met een interface tussen beide merken uitstekend en ik ben (met alle respect) toch meer overtuigd van VDO's navigatiekunst dan die van Kenwood. Edoch die Kenwood headunits (wederom: de 8027 en z'n broertjes) zijn niet te versmaden...

[/ QUOTE ]

Bedankt Higgy,
Mijn eerste navi was een Philips Karin wat nu VDO Dayton heet. Dat systeem werkte met allemaal losse cd's per land en dat liep behoorlijk in de papieren. Is dat nog steeds zo?

Bij de Kenwood krijg je 21 landen op de Hard disk in de KNA-G520.

higgy

Forumguru
@Erikje en SkodaMan:
jullie zouden eens rond kunnen kijken op www.navigatiehelpsite.nl/Forum (let op die hoofdletter F, anders doet ie 't niet)

In het heel kort: je kunt bij de huidige VDO's kiezen uit CD of DVD. Als je slim bent kies je DVD. Binnenkort heb je dus ook de keus uit SD.
Zowel CD als DVD zijn (als je een NIEUWE navi koopt) alleen nog als C-IQ te koop. Dat wil zeggen dat je òf een dvd erbij krijgt en niks extra's betaalt, maar dan ook geen updates krijgt (zgn. 'vrijschakeling', en updates kun je altijd tegen de volle mep bijkopen) of een abonnement neemt. In dat laatste geval krijg je minimaal 1x/jaar een nieuwe DVD automatisch in de bus. Bij abonnement kun je tevens kiezen WAARVOOR je wilt betalen. Stel: je rijdt op 2 weken na het hele jaar in de Benelux, en 2 weken/jaar in Frankrijk, dan neem je lekker een Benelux-abo. Voor die 2 weken per jaar betaal je dan vlak voor je vertrekt een klein bedragje (kan per internet en via tel.) et voila: Frankrijk is twee weken lang vrijgeschakeld. Uiterst redelijk systeem, dat niemand anders dan VDO heeft: you pay for what you get.
En dan kun je ook nog bijbetalen voor flitspalen, mocht je dat boeien.
De DVD met MRE (major Road Europe: de doorgaande wegen) krijg je na een belletje gratis nagestuurd en is GRATIS te activeren.

SkodaMan

Actief lid
Da's handig. Alleen betalen voor wat je gebruikt. /forum/images/graemlins/cheer.gif
Dat ga ik zeker bestuderen, bedankt.

DJNeO

Actief lid
Tja, en dan heb je tom tom... illegaal zeer goed te krijgen (dit hebben jullie niet van mij :tongue: ) en alle mappen zijn gratis /forum/images/graemlins/smile.gif heb nergens last van... /forum/images/graemlins/grin.gif

Exciter

Administrator
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

Tja, en dan heb je tom tom... illegaal zeer goed te krijgen (dit hebben jullie niet van mij :tongue: ) en alle mappen zijn gratis /forum/images/graemlins/smile.gif heb nergens last van... /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

en hoe meer we dit illegaal doen, desto minder kans op prijs verlagingen.
Dus bedankt, dat je de prijs voor ons hoog houdt, vriend...

Ik zal het zelf wel op prijs stellen, als we ons hier op de legale manieren concentreren, ik heb namenlijk echt geen trek in corespondentie met allerlei bedrijven, die zich door onze website bedreigd voelen. Dus gaarne geen aanzet tot illegale activiteiten. Bedankt.

Evengoed vrienden, hoor.

Ik moet je gelijk geven. Als die dvd's niet dik 200 euro zouden moeten kosten had ik ze zeer zeker gekocht! /forum/images/graemlins/blush.gif

SkodaMan

Actief lid
Het is toch de Kenwood geworden met de KNA-520 (Garmin) computer en TMC-unit. Omdat de computer zo klein is past alles in het dashboard. Als ik een update wil uitvoeren til ik de ventilatie/dashboard-opbergvak unit eruit en kan dan de sd-card zo in de computer steken. Die computer blijkt overigens het inwendige van een portable Garmin te bevatten met een video uitgang en TMC ingang.

Erikje

Actief lid
klopt, heb van de week eens geinformeerd bij mijn inbouwer en die meldt dat er nog veel kinderziektes zijn... SkodaMan, ik hoor graag je ervaringen!

Bertdv

Nieuw lid
Bij levering in April jl. van mijn Octavia II Combi Elegance 2.0 TDI DSG heb ik de Kenwood 6027 i.c.m. KNA-G520 en TMC module in laten bouwen. Op dat moment een van de eersten in Nederland volgens de inbouwer. Fantastisch systeem. Zeer gebruikersvriendelijk en snel. Een probleem gehad met de nageleverde TMC module. Hiervoor bleek de firmware geupgrade te moeten worden van versie 2.5 naar 2.7. Met de SD-card is dat overigens een fluitje van een cent. Ik heb nog wel een tip. Zorg dat de KNA-G520 op een zodanige plaats is ingebouwd (heet "hide-away module"), dat je er goed bij kunt voor eventuele updates van firmware of kaarten. Dit had mijn inbouwer wat handiger mogen uitkiezen in mijn wagen.

SkodaMan

Actief lid
In totaal ben ik drie keer bij de inbouwer geweest en nog zijn niet alle problemen verholpen. De eerste keer was de GPS antenne niet voorzien van een massaplaat en plaatste de inbouwer de KNA-G520 unit verticaal onder het dashboard. Da's niet goed want de unit moet horizontaal geplaatst worden vanwege de gyroscoop.
De tweede keer stond de unit nog niet horizontaal genoeg en bleek de TMC unit defect. Bovendien deed de radio het niet (geen ontvangst) en zat het display scheef in het dashboard. De derde keer is de unit onder de stoel geplaatst en de TMC unit vervangen.

Ik heb nog steeds twijfels of de gyroscoop wel goed werkt. In de leerperiode (eerste 50 km) reageert de positie-indicator nauwelijks. Ik probeer het nog een tijdje en als ik twijfels blijf houden bied ik hem ter reparatie aan.

dit kan ook liggen aan het feit dat de gps antenne een slecht signaal heeft ivm een gemetaliseerde voorruit die zowat iedere auto met getint glas heeft.

plaats de antenne maar onder de parvan bij de ruitenwisser probleem weg.

Bertdv

Nieuw lid
De installatiehandleiding geeft inderdaad aan dat de KNA-G520 horizontaal geplaats dient te worden. Ik heb geen problemen gemerkt met de gyroscoop, dus dat is waarschijnlijk goed gemonteerd. Helaas is de unit onder de middenconsole geplaatst. Niet handig voor updates, de gehele zijkant van de middenconsole aan de bijrijdersplaats moet verwijderd worden. Dit is de inbouwer aan te rekenen, niet het systeem zelf.

Eenmaal is de TMC unit als defect aangemerkt en vervangen. Echter ik vermoed dat het een software probleem was, die vanaf firmware versie 2.7 opgelost is. Zie hiervoor;Garmin G520 Updates &amp; Downloads

Er wordt melding gemaakt dat het systeem veel kinderziektes bevat. Bedenk echter dat de ontwikkelingen in navigatieland zo snel gaan, dat het altijd raadzaam is het meest nieuwe systeem te nemen, zeker in het geval van inbouw, die een paar jaar meemoet. Garmin is een wereldspeler op dit gebied en heeft met de G520 een mooi product op de markt gebracht, waar softwarematig zeker nog wel een paar updates en verbeteringen aangebracht zullen worden, zonder de gebruikers hiervoor kosten in rekening te brengen.

Bovenaan Onderaan