Ketting of riem??

Hallo,hier is de ouwe nozem.
Ik wil een SKODA FABIA Combi (6Y5) 1.4 (68Pk) kopen uit 2002.
hoe weet ik of er een ketting of een riem in zit?
De verkoper zegt een ketting.
Kan ik dat 123 zien als de motorkap open gaat?
Zijn er verder nog haken (ja een trekhaak zit er al aan) en ogen die ik vooraf weten moet/
mvg de ouwe nozem

Duijzer

Donateur
Ketting. Let op de koppakking bij deze motoren. Verder prima blokkies. Lopen wat onregelmatig stationair, maar dat kan geen kwaad.

turboturbo

Forumguru
Als het de 8-klepper (MPI i.p.v. 16V) is, heeft de motor een distributie ketting.

De 68pk is vzv ik weet de MPI. De 16V varianten zijn resp. 75pk en 101pk en hebben een distributie riem....

De 1.2 12V MPI driecilinder (64pk) heeft ook een distributie ketting voor de volledigheid.

Stripedkrijn

Forumguru
Mijn 1.4 blokje is type AQW en heeft 8 kleppen met 1 half-onderliggende nokkenas
Op de plastic beschermkap op de motor staat MPI. MultiPointInjection. En een ketting die ik bij 212k vervangen heb.
De 16 klepper heeft 2 nokkenassen en een getande snaar. Het kleppendeksel laat duidelijk zien door de vorm dat er twee nokkenassen onder zitten.
Koppakking bij de MPI is óf goed óf beetje lek of fors lek. Kijk onder de expansievat vuldop of daar olie te zien is. Als dat daar zit dan is de koppakking lek óf hij is mogelijk al gerepareerd. Navragen en vragen naar bewijs bv door rekening inzage. Als die koppakking eenmaal netjes is vervangen door een versterkt type is dat klaar en bij normaal onderhoud is dat dan ook weer redelijk definitief in orde.
Verder een heerlijk rustig blokje. Mijn blokje staat nu op 313k kilometer en verbruikt "geen" olie. Althans ik hoef tussen de 15000km beurten nooit olie bij te vullen!
Koppakking vervangen kost ongeveer €400 bij mijn garage.
Op mijn kenteken staat trouwens ook het typenummer van de motor: Type D.2 SEAQWX01 etc etc. Het gaat om die letters AQW!
De oorspronkelijke MPI motor heeft 1397cc inhoud. De Volkswagen 16klepper heeft 1390cc inhoud. Beide getallen op de kentekenpas te vinden.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan