Ketting + zingend geluid

AGTon

Forumguru
goedemorgen,

Sinds kort in happy bezit van de Roomster. Verkoper zei dat de kettingproblemen opgelost waren, maar begin nu toch te twijfelen ( 1.2 TSI). Misschien maak ik mijzelf gek, maar ik heb volgens mij 2 a 3 keer gehad de afgelopen week dat ik bij het starten een ratel hoorde. Heel kort, maar dacht het wel te horen. Het gebeurd ook niet iedere keer, en ook niet bij iedere koude start.
Waar kan ik zien welke motoren er in de gevarenzone zitten (typenummer oid). Ik heb begrepen dat het gaat om motoren uit 2010, Roomster is uit 2011 maar kan zo maar zijn dat daar een 2010 motor in zit.

Daarnaast nog een ander vraagje. Ik heb het gevoel, kan ook onzin zijn, dat wanneer ik in de 2e versnelling zit en het gasloslaat, ik iets hoor fluiten. Ik heb dit alleen in de 2e versnelling. Fluiten is misschien nieteens de juiste bewoording, maar het is een geluid wat afneemt nagelang de toeren afnemen (geen gas geven). Is dit typisch tsi / Roomster, of zoek ik nu beren op de weg?

alvast bedankt.

Ik hoor bij mijn nieuwe Fabia 1.2 TSI (juli 2012) ook direct na het starten heel even (1 seconde) een soort van geratel / geklepper. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit bij mij de distributie is. Ik hoor dit vanaf het begin en er staat nu nog geen 2000km op de teller.

Het fluitende geluid kan ik niet thuisbrengen.

Jasper02

Banned
goedemorgen,

Sinds kort in happy bezit van de Roomster. Verkoper zei dat de kettingproblemen opgelost waren, maar begin nu toch te twijfelen ( 1.2 TSI). Misschien maak ik mijzelf gek, maar ik heb volgens mij 2 a 3 keer gehad de afgelopen week dat ik bij het starten een ratel hoorde. Heel kort, maar dacht het wel te horen. Het gebeurd ook niet iedere keer, en ook niet bij iedere koude start.
Waar kan ik zien welke motoren er in de gevarenzone zitten (typenummer oid). Ik heb begrepen dat het gaat om motoren uit 2010, Roomster is uit 2011 maar kan zo maar zijn dat daar een 2010 motor in zit.

Daarnaast nog een ander vraagje. Ik heb het gevoel, kan ook onzin zijn, dat wanneer ik in de 2e versnelling zit en het gasloslaat, ik iets hoor fluiten. Ik heb dit alleen in de 2e versnelling. Fluiten is misschien nieteens de juiste bewoording, maar het is een geluid wat afneemt nagelang de toeren afnemen (geen gas geven). Is dit typisch tsi / Roomster, of zoek ik nu beren op de weg?

alvast bedankt.

Fluiten is het turbotje

AGTon

Forumguru
Fluiten is het turbotje

De kleine donder.

Maar dat is normaal? Dit is mij de eerste turbo die ik rij namelijk. k zat er vandaag nog even over na te denken hoe het geluid het best te omschrijven en kwam niet verder dan zo een speelgoed autotje wat je met de hand steeds harder over de grond moet duwen om meer momentum te maken, het geluid gaat dan ook steeds hoger, en bij niet meer aandrijven neemt het langzaam af. Misschien een beetje kromme omschrijving, maar beter kom ik nog niet.

Het geratel is soms kort, en dan weer iets langer. Had vroeger een twingo waar de startmotor het van ging begeven, die maakte ook zo een soort geluid. Maar goed, misschien verbeeld ik mij dingen

Ollie Rolly

Nieuw lid
Ik hoor bij mijn nieuwe Fabia 1.2 TSI (juli 2012) ook direct na het starten heel even (1 seconde) een soort van geratel / geklepper. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit bij mij de distributie is. Ik hoor dit vanaf het begin en er staat nu nog geen 2000km op de teller.

Het fluitende geluid kan ik niet thuisbrengen.

Veel van de moderne auto's zijn uitgerust met hydrolische klepstoters, de oliedruk vult en smeert de kleppen. Dit heeft als voordeel dat kleppen nauwelijks tot nooit meer gesmeerd hoeven te worden. Wanneer een auto wordt gestart en is uitgerust met hydraulische stoters is de oliedruk nog niet op peil en tikt de nokkenas tegen de nog niet omhoog gedrukte klepzetel. Ik kan een prachtig plaatje tekenen hiervan maar moeilijk te plaatsen op dit moment....geen reden om je druk te maken naar mijn inziens..

grtz ollie

AGTon

Forumguru
Ok, zal er binnenkort eens naar laten kijken. Vreemde is dat ik het niet altijd heb, de duur is ook verschillend, en een koude of warme start maakt ook niet veel uit. Soms doet hij het 4 keer achter elkaar, en dan weer 10 keer niet.

heel vreemd, maar als hij het doet, dan hoor ik iets ratelen, soort achtbaan geluid, maar dan iets gedempter. Tevens is het geluid niet altijd even hard.

Bovenaan Onderaan