Keuze 1.4 of 1.9 diesel

dim

Nieuw lid
Hallo,

Wij gaan deze week een roomster bestellen, we twijfelen echter tussen de 1.4 en 1.9 diesel.

We gaan deze middag nogmaals een test doen met de 1.4,
ik heb echter een artikel gevonden waaruit blijkt dat het verbruik voor beide motoren hetzelfde zou zijn ???

iemand ervaring mee ?

Trol

Lid
Re: Keuzeu 1.4 of 1.9 diesel

het scheelt nooit veel het verbuikt. Maar het is natuurlijk wat je veel noemt he. 1 liter meer voor de 1.9 mss lijkt niet veel maar als je het in % voorsteld..

Nu de 1.4 is oke en de 1.9 is vlot... denk da je het zo een beetje moet zien. Er zijn mensen met de 1.4 en die klagen niet dus..

wel, ik heb ze allebei gereden, qua verbruik het volgende: de 1.9tdi heeft met zijn 105pk weinig moeite met het gewicht van de roomster, vandaar dat je het gaspedaal automatisch ook niet zo hard gaat induwen. Dat resulteert in een laag verbruik. met de 1.4 3-cilinder gaat het ook vlot, maar die moet je net iets harder "duwen". vandaar dat die dan -in het dagelijks gebruik- volgens mij evenveel zal verbruiken (zoals in de autogids-test gesteld)als de 1.9, die op zich al een verbruikswondertje is. ik rij nu al méér dan 300.000km met een 1.9 tdi 110pk, en mijn O1 verbruikt gemiddeld nét geen 5l/100km! Voor zo'n wagen nog altijd een uitstekend laag verbruik. Daarom, als je je niet om de twee à drie jaar een nieuwe wagen koopt maar lang en gelukkig met de Roomster wil leven, dan raad ik je de 1.9 aan. Niet omdat de 1.4 slechter is, maar omdat de 1.9 gewoon beter is. 'n kleine nuance, maar soit...
Ikzelf heb verleden maand een Roomster 1.9TDI besteld en ben er heel ongeduldig op aan het wachten!
489.gif

dim

Nieuw lid

hey,
ga de mijne volgende week bestellen, anyway thanks voor de reply

Mark

Banned

Moet je alle dagen flinke afstanden afleggen raad ik je de 1.9TDI, gebruik je de wagen alleen voor vrije tijd en enkel bij te slecht weer om op je werk te geraken (zoals bij mij het geval is) raad ik je de 1.4TDI aan (ja kan dan nog kiezen tussen 70 of 80pk.).
Mijn wagen (1.4TDI 70pk.) gebruikt op de snelweg rond de 5à6 l/100km, als ik de snelheid rond de 100 houd krijg ik het gemiddeld verbruik zelfs onder de 5 l/100km.
Op de secundaire wegen (+ een deel stad) is mijn gemiddeld verbruik tussen de 6à7 l/100km.
Met de caravan erachter is het gemiddeld verbruik tussen de 8à9 l/100km.
Ik vind dit nette waarden voor een diesel.

LenK

Forumguru

Echt niet zo geweldig die verbruikswaarden.
Ik lees net een test van een Toyota Corolla 1.4 diesel 90PK.
Testverbruik hierbij is 5.1ltr/100km
Auto is 35kg zwaarder dan Roomster
(bron: autozine)

verbruikswaarden tijdens een test liggen nóóit ook maar in de buurt van verbruikswaarden in dagelijks gebruik, dat is mijn ervaring althans. hangt allemaal ervan af hoe de testrijder met de wagen omgesprongen is gedurende de korte tijd dat hij ermee onderweg was.

EdK

Forumguru

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Vroomstar</font><hr />

verbruikswaarden tijdens een test liggen nóóit ook maar in de buurt van verbruikswaarden in dagelijks gebruik, dat is mijn ervaring althans. hangt allemaal ervan af hoe de testrijder met de wagen omgesprongen is gedurende de korte tijd dat hij ermee onderweg was.

[/ QUOTE ]

Hier kan ik me geheel in vinden !!!

LenK

Forumguru

Precies. In een test wordt er meestal flink aan getrokken (acceleratie tests bijvoorbeeld), dus de verbruikswaarden die ze daar behalen zijn hoger dan de praktijkwaarden.

Trol

Lid

die 1.4 van toyota wat doet die als je er een caravan achter hangt? Rijdt die nog? Mijn ouders hebben een 1.2 benzine Corsa (opel). Ding heeft ook 80PK en rijdt vlot.. tot je er met 4 en wat in de koffer mee gaat rijden.. niks meer.

De waarden voor de snelheid tegen 100km/h zijn wss ook wel gemeten al rijdende tegen 100km/h. En dan waarschijnlijk momenteel verbruik op boordcomputer en wat statisch natellen. Of rijden ze dan exact een hele tank leeg. En houden ze dan bij hoeveel % snelweg tegen snelheid x, hoeveel stoplichten, etc etc en daar dan met alles rekening houdende een berekening maken? Overtuig mij eens?!

dim

Nieuw lid

Voila, hij is ook besteld
smile.gif

Is uiteindelijk een antracietkleurtje geworden, 1.9, nu nog 8 weekjes wachten
smile.gif

EdK

Forumguru

oeff 8 lange wekennnnn
Sterkte met t wachten
en gefeliciteerd met je aankoop !!

dim

Nieuw lid

jaj zal aftellen worden
smile.gif

Jij tevreden over je roomster ?

EdK

Forumguru

Ben uitermate tevreden over me Roomster en krijg alleen maar possitieven reactie's !!
Nog geen een familielid , van vriendenkring of collega's geweest die het woord veredelde kangoo in zijn mond heeft genomen. Alleen maar leuke en oh en ahhh's gehad! Vooral als ze de ruimte achterin en hoe je die kan verdelen met eigen ogen zien !! Tja en Skoda schijnt al een 3e produktielaan voor de Roomster geopend te hebben dus met die verkoop wereldwijd zal het dus ook wel goed lopen !!

dim

Nieuw lid

en je verbruik, martijn sprak van een 8.5 liter, schrikt mij wel een beetje af
smile.gif

Dat geldt wel voor de 1.6 benzine he
wink.gif

Met redelijk wat kilometers in de stad en ook nog enkele in Duitsland
wink.gif

EdK

Forumguru

</font><blockquote><font class="small">Citaat: dim</font><hr />

en je verbruik, martijn sprak van een 8.5 liter, schrikt mij wel een beetje af
smile.gif

[/ QUOTE ]

Mijn verbruik momenteel met de 1.4 benzine is in file rijden 7.3 op 100 en op snelweg constant rijden 6.9 op 100
Dit valt mij redelijk mee tov van me oude Fabia Combi 1.4

LenK

Forumguru

Roomster 1.6 8.5/100: met zo'n uiterlijk raak je inderdaad aan de drank.

(O2 1.6: 7.3/100)

Boet

Actief lid

8.5 heb ik ook gehaald, maar toen reed ik zo rond de honderdvijftig licht bergop:)

Bovenaan Onderaan