Keuze fabia model

Tomvw

Lid
Ik ben na het vele lezen hier op forum gaan twijfelen. Ik wilde een fabia greenline uit 2010 kopen, maar als ik het zo lees kan ik beter een fabia 1.9 TDI uit 2007 kopen. Ik wil gewoon een zuinige betrouwbare diesel hebben namelijk. Wat is jullie mening?
 

Spierings

Forumguru
Oudere diesels zijn lastig te vinden met weinig kilometers.. Met een hogere km stand zal je net zo goed tegen onkosten aanlopen.

De fabia 1.2 TDI is er in overvloed en met lage km standen door de toenmalige wegenbelasting regels . daardoor kun je ze nou ook voor schappelijke prijzen kopen.

Als je redelijk kilometers maakt zal het roetfilter geen problemen geven enkel misschien een keer de egr..
 

Tomvw

Lid
Ik heb beide op het oog, maar de 2010 versie is voor mij nog betaalbaar. Maar ik lees er niet veel positieve dingen over
 

Kogamyata

Senior Member
@Tomvw Hallo,
Elke nieuwere auto heeft 'n EGR. Bij de 1,2 tdgl van 2010, die ik zelf heb, doen zich enkele probleempjes voor tw:
A/ De binnenventilator die normaal via handschoenenkastje uit- en ingebouwd kan worden, maar op 'n gegeven moment heeft VW/Skoda 'n doorlopende plaat erachter gemaakt, waardoor nu het hele dashboard in-en uitgebouwd moet worden en dat eenvoudige euvel kost nogal wat ca € 700,-
B/ Bij de meeste doet zich op verschillende km. standen (de mijne bij 160.000) de EGR-storing voor en als die vervangem moet worden en dat is meestal, kost dat in de garage ca € 1000,-
C/ Dan is er nog 'n hardnekkig "Slecht Weer Lichtje" dat vaak aangaat bij slecht weer met ruitenwisser aan en bij remmen. Dat lichtje zegt dat er 'n lampje stuk is, maar dat is niet. Het is 'n storing in de software. Stoppen, opnieuw starten en het is weer uit tot de volgende keer.

Samenvattend: Als je er 1 koopt met vele km's heb je kans dat "Die Twee" al vervangen zijn. Facturen e.d. Daarna rijdt 't heerlijk. Bij rustig rijden wel flink optrekken maar niet sneller dan 100 kmu is 1:27 zeker haalbaar. Ik heb boven genoemde allemaal gehad. Ik wist bij aankoop niets, nu weet ik iets. De prijs is ook erg interessant en dan kun je je wat kosten veroorloven, nietwaar? Bovendien heb je 'n indrukwekkend Skoda Forum waarin veel kennis en tips zitten.
Allemachtig, prachtig!
Succes en houdt ons opde hoogte.
Joop.
 

Tomvw

Lid
@ laagvlieger
Tja dat zou ik wel willen maar het budget en de kans om er één te vinden is dan wat laag.

@Helmond42
Mooie samenvatting. Daar ben ik juist zo bang voor. Dat ik straks €2000,- extra moet uitgeven. Ik wil gewoon een betrouwbare woon werk verkeer auto. Die egr ken ik inmiddels en ben van mening dat dit alleen schoner is de eerste km die auto rijd daarna gaat het juist tegen werken. Als ik wist hoe je heb buiten werking kom stellen dan was ik verkocht aan deze auto.
 

Kogamyata

Senior Member
@ laagvlieger
Tja dat zou ik wel willen maar het budget en de kans om er één te vinden is dan wat laag.

@Helmond42
Mooie samenvatting. Daar ben ik juist zo bang voor. Dat ik straks €2000,- extra moet uitgeven. Ik wil gewoon een betrouwbare woon werk verkeer auto. Die egr ken ik inmiddels en ben van mening dat dit alleen schoner is de eerste km die auto rijd daarna gaat het juist tegen werken. Als ik wist hoe je heb buiten werking kom stellen dan was ik verkocht aan deze auto.

Je kunt de EGR bij de 1,2 tdgl (nog) niet buiten gebruik stellen, want dan tast je het milieu aan en is het geen "Green Line" meer. Daarom zal dit wel beveiligd zijn. Helaas weinig kans. Misschien is de 1,4 td iets voor je. Die zijn er genoeg, zie hoogste km standen.
 

Tomvw

Lid
Tja ik stel die egr dus ter discussie boven een halve ton ivm met de vervuiling die het achterlaat
 

Cordoba

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop @Tomvw Wat het modeljaar van je auto betreft: dit kan zowel een laat op kenteken gezet MY2010 als een vroege MY2011 zijn. Als ik het goed heb kun je dit aan het VIN zien. (VIN - vehicle indentification number, oftewel chassisnr.)
 

Joske

Forumguru
S02-0496.png

Het voertuigidentificatienummer (chassisnummer) is aangebracht op de rechterveerpootsteun.

Het chassisnummer bevindt zich ook linksonder bij de voorruitsponning.
1 - wereldcode van de fabrikant
XW8 - Kaluga fabriek
TMB - andere fabriek

2 - Carrosserietype en uitrusting -tot MJ 2010-:
A - FABIA II Classic
B - FABIA II Ambiente
C - FABIA II Sport
D - FABIA II Elegance
F - FABIA COMBI II Classic
G - FABIA COMBI II Ambiente
H - FABIA COMBI II Sport
J - FABIA COMBI II Elegance
X - FABIA II N1, alle uitvoeringen
Y - FABIA COMBI II N1, alle uitvoeringen

2 - Carrosserietype -vanaf MJ 2011-:
E - FABIA II, Hatchback, links stuur
F - FABIA II, Hatchback, recht stuur
J - FABIA COMBI II, links stuur
K - FABIA COMBI II, rechts stuur
1 - FABIA II, FABIA COMBI II N1, links stuur
2 - FABIA II, FABIA COMBI II N1, rechts stuur

3 - motortype:
A - 1,2 l/44 kW/benzinemotor
C - 1,4 l/63 kW/benzinemotor
D - 1,6 l/77 kW/benzinemotor
E - 1,4 l TDI/51 kW/dieselmotor
F - 1,4 l TDI/59 kW/dieselmotor
G - 1,9 l TDI/77 kW/dieselmotor
H - 1,2 l/51 kW/benzinemotor
J - 1,6 l TDI/66 kW/dieselmotor
K - 1,2 l TDI/55 kW/dieselmotor
L - 1,6 l TDI/77 kW/dieselmotor
M - 1,2 l/63 kW/benzinemotor
N - 1,2 l/77 kW/benzinemotor
P - 1,4 l/132 kW/benzinemotor
R - 1,2 l/55 kW/benzinemotor
S - 1,6 l TDI/55 kW/dieselmotor

4 - Airbagsysteem (geldt niet voor India):
0 - geen airbag
1 - 1 voorairbag
2 - 2 vóór- + 2 zijairbags
3 - 2 vóór- + 4 zijairbags
4 - 2 voorairbags
5 - 2 front- + 4 zij- + 2 hoofdairbags
6 - 2 front- + 2 zij- + 2 hoofdairbags
B - Totale gewicht 1360 kg tot 1814 kg
C - Totale gewicht 1814 tot 2268 kg

4 - Productiemaand (geldt niet voor India)
A - januari
B - februari
C - maart
D - april
E - mei
F - juni
G - juli
H - augustus
J- september
K - oktober
L - november
M - december

5 - autotype:
5J - FABIA II - (alle landen behalve AGCC-landen vanaf MJ 2013)
NC - FABIA II - alleen voor AGCC-landen (landen van de Perzische Golf) vanaf MJ 2013

6 - interne code

7 - modeljaar:
(geldt niet voor India) → Opmerking
- productiejaar: (geldt voor India)
6 - 2006
7 - 2007
8 - 2008
9 - 2009
A - 2010
B - 2011

8 - fabriek:

0 - Mladá Boleslav
1 - Mladá Boleslav
2 - Mladá Boleslav
3 - Mladá Boleslav
4 - Mladá Boleslav
5 - Kvasiny
6 - Kvasiny
7 - Vrchlabi
8 - Vrchlabi
9 - Kvasiny
A - Aurangabad
B - Solomonovo
D - Ust-Kamenogorsk
E - Kaluga, Grabcevo
G - Pune
K - Kaluga, Grabcevo
S - Sarajevo
N - carrosserie als vervangingsonderdeel
U - India

9 - autocarrosserienummer
Aanwijzing
t Het kenmerk -N- (carosserie als vervangingsonderdeel vervaardigd) - geldt tot 12.2007.
t Vanaf 01.2008 wordt in plaats van -N- het concrete fabriekswerk genoemd. Het kenmerk van de als vervangingsonderdeel genoemde carosserie zal door het teken -#- voor en achter VIN in plaats van het bestaande teken -*- geschieden.
1) In enkele landen kan het afwiken (nadere informatie kan aangevraagd worden bij de importeur van het betrokken land)
 

Spierings

Forumguru
Gewoon niet druk om maken, en geniet van je wagen!!!

Ga je wagen ophalen en als hij goed licht geeft is hij goed.. Niet van een mug een olifant maken zoals sommige dat op voorhand doen.;)

Je kunt natuurlijk ook meteen een nieuwe egr, roetfilter en koplampen monteren als dat bij jou je zorgen weg haalt...:pieker:

Ik zeg: gewoon genieten en als je iets tegenkomt moet je je daar pas druk om maken als het zover is:jaja:
 
Bovenaan Onderaan