Keuzestress: Octavia Combi PHEV of Vernieuwde Octavia?

Ronteun

Nieuw lid
Ik ben van plan een nieuwe auto aan te schaffen. Mijn oog is op de Octavia combi gevallen. mijn budget is rond de 30000 euro en ik twijfel tussen een Octavia combi PHEV occasion of de vernieuwde Octavia Combi edition die sinds dit jaar op de markt is. Van de PHEV weet ik dat hij fors minder bagageruimte heeft dan de reguliere octavia combi. ik heb 3 kinderen en met name als we op vakantie gaan nemen we best veel spullen mee. Is die 490 liter alsnog best veel? Verder lees ik veel horror verhalen over het infotainment systeem. Is dit na de laatste software updates nog steeds zo slecht? Hoe is de staat van zo'n accu na enkele jaren? Als ik een auto van 2 jaar oud met 40000 km op de teller koop is die batterij dan nog oke?
Is er iemand die al ervaring heeft met de vernieuwde Octavia? is dat infotainment aanzienlijk beter? En hoe doet de 1.5 TSI met 115 pk het? Is deze ruim voldoende of heb je continue het idee of je wat mist?
Ik ben nog van plan om in beiden auto's nog een proefrit te maken maar wellicht hebben jullie nog wat tips.
 

Patron

Senior Member
Hi, Voorstellen wordt gewaardeerd in het daarvoor bestemde topic :D
De 490 liter is alsnog best veel, maar als je alleen met de auto gaat kan het wat krap worden (heb zelf ook 3 kinderen, alleen al wat ouder).
De batterij status kan je (laten) uitlezen. De mijn heeft nu 77k op de teller en die accu is nog prima.

Met de 1.5TSI heb ik nooit gereden, maar denk dat er wel mensen o pdit forum zijn die dat wel hebben.
De één heeft meer last van het infotainment dan de ander. ik had er weinig last van, maar anderen juist weer heel veel. Up-to-date houden is belangrijk, dealer doet dat niet graag, amar wij hebben Rainesh of Antera hier
 

jongetje

Forumguru
@Ronteun Ik zou eens gaan proefrijden dan weet je meer.
En of minder bagageruimte erg is? Meten is weten, maar scheelt ruim 100 liter dus dat is en grote koffer minder die mee kan. Maar dat is eventueel ook op te lossen met een trekhaak/dak koffer.

En nieuw rijden is misschien wel leuker, maar heb je geen automaat op die versie en met de HEV wel...
 
Als ik een auto van 2 jaar oud met 40000 km op de teller koop is die batterij dan nog oke?
Mijn Superb PHEV is bijna 4 jaar oud en heeft ruim 60.000 km gelopen. Op de batterij haal ik nog steeds met regelmaat een afstand van 50-55 km. Dat is hetzelfde als toen hij nieuw was. Die slijtage valt dus wel mee. Ik ga er van uit dat dat voor een Octavia niet anders is.
En als ik het goed heb, zit er 8 jaar garantie op de hoogvolt accu (correct me if I'm wrong).
 

Ronteun

Nieuw lid
Thnx, ja voorstellen was wel zo sociaal geweest. Mijn naam is Ronald overigens. Ga ook zeker met beiden een proefrit maken. Dan merk ik ook direct het verschil met een handbak of automaat.
 
Die verloren liters in de phev is de 10cm hoogte verschil in de vloer gemeten tot de rolhoes. Ik kom uit een O3 naar een O4 phev en ik mis de ruimte niet. Die verhoogde vloer is ideaal. Zou in een niet-phev met diepe vloer de optie verhoogdevloer aangeklikt hebben..

Dus daar ga je het verschil niet in merken.
 
Bovenaan Onderaan