Kids in de auto enterainment

superbia

Forumguru
Over twee weken komt er weer een vakantie rit aan en vanmiddag was ik het een en ander aan het experimenteren met entertainment voor de kids achterin. Het plan is als volgt, de kinderen krijgen af te toe een oude telefoon en tablet (Android devices: Galaxy S3 en Tab 3 lite) om wat filmpjes te kijken tussen het aantal auto's met een kleur tellen en luisterboeken door.

Getest:
- Opladen via een usb lader in het stopcontact achterin werkt perfect.
- Wat YouTube materiaal gedownload en op microSD kaartjes present.

Constatering:
- Als ik de lader in het stopcontact steek zonder de auto te starten, dan staat er geen stroom op het stopcontact.
- Maak ik vervolgens contact, zonder de auto te starten, nog steeds geen stroom.
- Na starten van de motor, stroom en de telefoon en tablet laden op.

So far, volledig volgens verwachting maar dan...
- Stop de motor, maar laat contact aan, WEL stroom.
- Sluit contact volledig af, WEL stroom!
- Zelfde geldt voor externe USB schijf. Die blijft ook vrolijk doorspinnen na het volledig uitschakelen van de auto.
Erg vreemd als je het mij vraagt. Extra goed opletten dat na aankomst alle stekkers eruit zijn. :)

Vragen:
- De SuperB heeft onboard Wifi, beide devices zijn daarmee verbonden. Ik krijg het niet voor elkaar om filmpjes op een SD kaart in het dashboardkastje of via de USB aansluiting achterin zichtbaar te krijgen op de telefoon. Het lijkt mij ideaal om een externe USB schijf of SD kaart centraal aan te sluiten en de kinderen via Wifi te laten kijken. Is dit mogelijk?

Thanks alvast!

Bakkertje

Forumguru
In mijn situatie waarbij 3 kinderen zoet gehouden moeten worden en de leeftijdverschillen ertoe leiden dat de een (de jongste van 6) buurman en buurman wil kijken. De oudste van bijna 11 doe ik daar geen plezier meer mee.

Ik heb dat als volgt opgelost:
Een back-up maken van al je originele films (ahum) in een formaat dat afspeelbaar is door de gebruikte tablet.
Dit materiaal plaats je op een 2.5 inch HDD (low power)
Die HDD prik ik in een TP-link reutertje die ik nog over had
Op die router stel ik gewoon een dhcp scope in en deel ik de usb media
Vervolgens op de drie tablet een mediaspeler die verbinding kan maken met de router en daaraan gekoppelde media.

Uiteindelijk kan ieder kind de filmpjes naar wens kijken. Wel alledrie met een koptelefoon op (en dat is nog een extra voordeel :D)

Eenmaal op bestemming blijft de router dienst doen als mediabron en kan eenieder hetgeen kijken wat ze willen..

Qua spanning heb ik eigenlijk nergens last van. Ik heb de mediaspelers zo ingesteld dat ze een aardig eindje bufferen in geheugen. Het wegvallen van de spanning heb ik geen last van in mijn Passat (ook MQB)

Nou @Bakkertje dat berichtje moet ik nog wel een paar keer lezen voordat ik ook gewoon even een dhcp scope instel op de tp link router voor onderweg :sterretjes:. Maar het resultaat klinkt goed. Heb je ook een lekenvertaling van dit verhaal?

@superbia over de stroom die erop blijft na uitschakelen contact hoef je je geen zorgen te maken. Dat gaat vanzelf uit.

superbia

Forumguru
@Bakkertje ik hoop een extra wifi routertje niet nodig te hebben, omdat de s3 zelf al een wifi netwerk aan boord heeft. Wel een slim alternatief trouwens! ;) heb je een usb powered router, of heb je hem aan een stopcontact hangen?
Thanks voor het meedenken!

Ridley

Forumguru
@superbia is het niet zo dat je stroomvoorziening nog een tijdje werkt als de auto uitgezet wordt? In mijn Fabia uit 2007 was het al zo dat de radio na uitzetten vd auto aangaf nog een uur te werken.

Ik denk dat het daarmee te maken heeft, maar wellicht even RTFM toepassen

Rallye

Forumguru
Ik heb, naar aanleiding van een post elders op het forum, deze gekocht: https://tweakers.net/pricewatch/425409/toshiba-stor-punt-e-wireless-adapter-usb-20.html

In combinatie met een 1tb schijf (die stroom krijgt van de USB), ben ik goedkoper uit. Eén mogelijk nadeel: sommige WIFi-schijven hebben een batterij aan boord, zodat je ook zonder stroom (bijvoorbeeld in de trein) een poos kunt kijken.

Je leest overigens overal dat alleen MP4-bestanden kunnen worden bekeken, maar via de app Infuse (voor iPad) kun je ook andere bestandsformaten kijken (geen iso's overigens).

In de auto heb ik het nog niet geprobeerd, maar in huis (ook nog geen uren gekeken) werkt het voorlopg goed.

Ik heb, naar aanleiding van een post elders op het forum, deze gekocht: https://tweakers.net/pricewatch/425409/toshiba-stor-punt-e-wireless-adapter-usb-20.html

In combinatie met een 1tb schijf (die stroom krijgt van de USB), ben ik goedkoper uit. Eén mogelijk nadeel: sommige WIFi-schijven hebben een batterij aan boord, zodat je ook zonder stroom (bijvoorbeeld in de trein) een poos kunt kijken.

Je leest overigens overal dat alleen MP4-bestanden kunnen worden bekeken, maar via de app Infuse (voor iPad) kun je ook andere bestandsformaten kijken (geen iso's overigens).

In de auto heb ik het nog niet geprobeerd, maar in huis (ook nog geen uren gekeken) werkt het voorlopg goed.
@Rallye heb je dit ondertussen in de wagen kunnen testen en werkt het goed? Ben aan het overwegen hetzelfde te doen :)

Rallye

Forumguru
Wat ik totnutoe heb gezien werkt het goed, ook bij meerdere gebruikers. Daarbij geldt wel dat de film in kwestie niet te groot qua bestandsomvang moeten zijn (is ook op een iPad niet nodig). Daar had de iPad van mijn dochter problemen mee.

De stor.e werkt eventueel ook als acces point voor de wifi (kwestie van bij aankomst een instelling aanpassen). Op mijn vakantieadres hoefde dus niet iedereen in te loggen op de lokale wifi, maar logde in via de stor.e.

Bakkertje

Forumguru
@Rallye onze kids gebruiken HD Player op hun iPad en daarmee kun je de buffergrootte instellen. Dan heb je ook geen last meer van haperingen e.d. Het duurt dan wel iets langer voordat de film start..

Hoi,

kan nog iemand uitleggen wat de functie hotspot is en waarvoor ik wlan precies moet gebruiken.

Moet ik mijn mobiele telefoon nu als hotspot gebruiken en dus instellen koppelen aan de Skoda amundsen om internet te hebben?

En moeten dan vervolgens bv. de kinderen met hun tablet inloggen op de wlan van de Skoda Amundsen om te kunnen internetten via mijn mobiele data?

Zo begrikp ik i.i.g hoe het zou moeten werken, maar is dit ook zo?

wie helpt?

greet,

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Met de hotspot functie kun je een sim kaart in je navigatie unit prikken en dan via Wlan in de auto het Internet op.

En inderdaad de kinderen moeten inloggen op de wifi van je Skoda (maar ik dacht dat de Amundsen dat niet ondersteunde eerlijk gezegd)

Bij mijn VW (daar heet ie discover media) moet ik een USB stick in een usb poort steken met daarin de SIM kaart. Al met al heb je eigenlijk dezelfde functionaliteit als dat je de hotspot van je telefoon aanzet..

Oke.

De dealer vertelde mij dat als ik mijn mobiele telefoon op hotspot zet, dat dan de skoda weer kan inloggen op mijn telefoon en dat er dan ook zo internet in de auto is.

Bakkertje

Forumguru
Bij mij kan de auto inderdaad verbinding maken met de hotspot van de auto (de vw variant kan als hotspot werken of als client). Als hotspot moet ik een usb stick kopen, als client kan het systeem gebruik maken van de internetverbinding via je telefoon. Hij kan dat niet opnieuw uitdelen via de wifi van skoda.

Maar als ik me niet vergis kun je bij Skoda de Amundsen enkel als wan client gebruiken, niet als hotspot.

Bij de Amundsen in de Superb zou wel wifi aanwezig zijn, i.t.t. bij de Octavia.
Precies, in mijn nieuwe MY2017 Superb 3 Combi zie ik inderdaad een item wlan én Hotspot in de settings. Vandaar mijn verwarring en ik twijfel hoe e.e.a. aan elkaar gekoppeld moet worden.

Vandaar ook dat de dealer waarschijnlijk zegt dat je geen losse USB 3/4G sim donggle nodig hebt maae hiervoor je telefoon als hotspot moet instellen.

Bovenaan Onderaan