Kiezen

Dilemma,

Huidige auto Octavia combi greenline b line, sunset. zwart april 2010. Heeft nu bijna 180.000 gelopen dus hij moet eruit. Vanwege een nieuwe functie mogen we een treedje duurder, bovendien koopt de nieuwe eigenaar ipv lease dus dat heeft ook zo'n zijn voordelen. Toen mijn octavia een keer stuk was (egr klep) heb ik een Superb combi greenline combi mee gehad. Superfijne auto, ruim,stil en in vergelijking met de Superb is de Octavia maar een stuiter bak. Alleen vond ik de 1.6 tdi maar net aan voor deze zware auto.

In de Tour uitvoering heb je alles wat je, je maar wensen kan, wil geen grotere velgen ivm comfort bij 75000 km per jaar. Dus extra opties hoeven er niet op. Kleur zou evt cappuchino beige worden.
Maar.... er staan nog heel veel Passats variant 1.6 tdi (20%) comfortline excecutive op voorraad die ook ruim in hun spullen zitten. Wat minder ruime auto maar wel weer groter dan een Octavia en zeker van binnen nog mooier/hoger niveau dan de Superb. Bovendien zijn deze ook nog goedkoper en dat scheelt weer in de bijtelling. En voor de werkgever is de restwaarde hoger. Kleur zou evt lichtbrown metallic worden.Met als extra optie chromen dakrails.
Nu zitten hier natuurlijk een hoop Skoda mensen op dit forum maar wat zou jij doen?
 

Noord26

Forumguru
Is een goed aangeklede Passat goedkoper als een goed aangeklede SuperB? Weet je dat zeker? Als ik wat opties aan streep op de lijst van de Passat schiet de prijs behoorlijk omhoog.
 

CDO

Forumguru
Ik heb allebei gereden. Ik vind ze vergelijkbaar. Passat doet wat luxer aan qua aankleding maar was mij het geld niet waard.
 
Op de site van VW kost de betreffende voorraad passat € 33.840 de Superb op voorraad kost volgens de Skoda site € 2000,- meer. Ga je de Passat configureren op de site dan kom je idd ruim boven de 40k.!!! De Passats waar ik het dus over heb betreffen de voorraad auto's die voor 1 juli op kenteken zijn gezet.
 

Noord26

Forumguru
doe hetzelfde maar eens bij de Superb - dan ga je tegenwoordig ook hard de lucht in!

Klopt, maar daarom kiezen velen ook voor een Elegance uitvoering. Voor die prijs heb je echt geen vergelijkbaar uitgeruste Passat voor de deur staan, omdat je dan heel wat vakjes bij VW extra aan moet kruisen- welke bij de SuperB standaard zijn. Wellicht dat andere uitvoeringen steviger zijn afgeprijsd, cq gunstiger geprijsd zijn bij VW als bij Skoda. Maar als ik 75Dkm zou rijden per jaar is een auto vol met opties eerder een must als noodzaak. Zo vind ik Xenon dan wel een must. En dat is een optie op de VW, aangezien het een voorraad auto is, ook niet meer te leveren tegen die totaalprijs. Ook zou ik comfort bovenaan het lijstje hebben staan met dat kilometrage. En (ik ken de nieuwste Passat niet qua comfort) dat is een SuperB wel toevertrouwd.

Heb je overigens niet volledige de vrije keus qua merk of model auto? Ben je gebonden aan bepaalde regels?
 

MarcoO2

Forumguru
Voor die prijs heb je echt geen vergelijkbaar uitgeruste Passat voor de deur staan, omdat je dan heel wat vakjes bij VW extra aan moet kruisen- welke bij de SuperB standaard zijn.
Ik heb vorige jaar heel wat zitten puzzelen voor mijn nieuwe auto. Hetgeen jij hierboven omschrijft, herken ik niet. Ook VW heeft tegenwoordig mooie pakketten (en dei zijn regelmatig "in de aanbieding") die écht niet meer zoveel meer kosten dan een vergelijkbare Superb. Ik had de Superb en de Passat beiden geconfigureerd in vergelijkbare uitvoering, waarbij de Superb zelfs duurder uitkwam dan de Passat.
 
Ik moet zeggen dat ik de Superb een paar maanden geleden goedkoper vond, maar per 1 juli (nu ik ga bestellen) kom ik een paar duizend duurder uit en dat is minder.

Blijft voor mij nog steeds de hoofdreden overeind staan: ruimte in de kofferbak en ruimte op de achterbank voor 3 grote kinderen (Bij de passat was de middelste plek niet prettig zitten)
 
Heb je overigens niet volledige de vrije keus qua merk of model auto? Ben je gebonden aan bepaalde regels?

In principe wel maar als de werkgever de auto koopt ipv leasen dan worden bepaalde zaken als restwaarde veel belangrijker. gezien er drie kids op de achterbank moeten is ruimte ook belangrijk en is mijn huidige octavia krap bemeten. In het MT is (ook door mij) een voorkeur uitgesproken voor Duitse of japanse auto's, ivm imago en betrouwbaarheid. Ook mede omdat wij zeer slechte ervaringen hebben met Franse auto's, zou wel toeval zijn maar toch...Ook wil ik in de 20% vallen omdat je in dit land als je bovengemiddeld je best doet en verdient al hard genoeg gestraft wordt door de fiscus. Blijven (rationeel gezien) over de Superb, Mondeo, en de Passat. De insignia is krap van binnen evenals een 3 serie of een A 4. Er zijn ook een aantal mpv's die in dit plaatje passen maar ik wil zo lang mogelijk uitstellen om in een busje of hybride te rijden. Ook moeten er regelmatig veel goederen mee dus een station heeft de voorkeur. De nieuwe mazda 6 is ook een interessante auto maar deze komt voor mij net te laat. Je opmerking dat je met 75000 km een auto moet hebben met alles erop en eraan ben ik het niet mee eens. Met mijn huidige Octavia kom ik niets wezelijks te kort, het is ook een beetje; wat je nooit hebt gehad kan je ook niet missen.... Wel valt mij iedere keer op dat het Amundsen navi systeem simpel maar geweldig functioneel is. De navi van de Mercedes ML 350 cdi AMG uitgevoerd van mijn schoonvader kan hier niet tegen op, evenals de meeste tomtoms. Verder zoek ik nooit de limiet op in mijn budget, dat is zeg maar een gezonde bedrijfscultuur bij ons...
 

Toet toet

Senior Member
Hallo Miranello,

net voor dezelfde keuze gestaan.
Uiteindelijk gekozen voor een Superb Combi in Tour Businessline uitvoering. Als ik die ging doorrekenen en vergelijken met een PAssat combi uit de 20% voorraad auto's van VAG groep kwam ik elke keer minimaal 7000 euro hoger uit voor een Passat.
Wij leasen en aan de andere kant bleek restwaarde Passat wel hoger. Dus als je baas koopt zullen kosten voor hem niet veel uitmaken. Voor jou scheelt het alleen wel in de bijtelling. Ik rij trouwens de 1.6tdi. Was hier wat huiverig over, maar rijdt echt top. Succes met je keuze.
 
Toen ik mijn Superb mocht bestellen heb ik ook naar een Passat Comfort Executive Line gekeken. Deze kwam met gelijke aankleding t.o.v. de Superb op ongeveer dezelfde cataloguswaarde, maar het leasetarief dat mijn werkgever er voor moest betalen kwam bijna 30 euro per maand hoger uit! Mede hierdoor is de Passat afgevallen en ik vind de Passat zowel van binnen als van buiten minder mooi (maar dat is smaak).

Dat het leasetarief van een Passat hoger uit kwam heeft volgens mij alles te maken met de lagere restwaarde van de Passat aan het einde van de leasetermijn. En dat zou de veronderstelling van miranello tegenspreken... Maar mijn idee bij het hogere leasetarief kan ook in andere zaken zitten.

In ieder geval is in mijn beleving de Passat (met gelijke aankleding) niet duurder dan een Superb. Dit komt vooral door de regelmatige acties van VW en anders is het prijsverschil in ieder geval niet erg groot als je kijkt naar de totale investering...
 
Ik heb in maart voor hetzelfde dilemma gestaan. De Superb stond met stip op 1.... totdat VW de Passat in de aanbieding deed. In die tijd kwam men met de Comfort Executive Line (die nu overal op voorraad staan) en de voorraad die er toen stond kreeg een herwaardering (lees: korting). Zo werd de Passat inclusief opties goedkoper als de Superb. Ik ben erg tevreden over de auto, vooral de telefoonvoorbereiding Premium (die op de Superb niet te krijgen is voor zover ik weet) is geweldig. Spraakbesturing in het Nederlands (itt tot wat in de folder staat) en het bellen is een fluitje van een cent. Mijn auto: Passat Variant 1.6 TDI Comfortline met Executie pakket, telefoonvoorbereiding Premium, 35% getinte ramen achter en Chromen dakrailing. Kleur IJslandgrijs. Mijn vorige auto was een Octavia. Moeilijke keus voor je, beide zijn uitstekende auto's
 
Hmmm....
Ik sta op t punt een S2C 1.8 DSG7 met sportonderstel, 17", metallic en sunset te bestellen voor 41500,=
Kom met vergelijkbare Passat Variant op 46800,= en eigenlijk mis ik dan nog wat dingen
 
De kogel is door de kerk!

het wordt een Passat variant Ijsland grijs 1.6 tdi comfortline executive. Met als extra's Tel premium (erg fijn!!!), chromen dakrails, kofferbakinleg en nog een paar kleine dingen. Heb met zowel de Superb Als Passat gereden. Superb is supercomfortabel wat wegligging betreft, passat rijdt wat sportiever en is ook nog altijd heel comfortabel. Omdat ik vaak meer als 100 kilometer achter elkaar op de snelweg zit, meestal zonder files 3 a 4 keer per week richting het Noorden tientallen kilometers op de cruisecontrol zonder dat ik gas of rem aanraak en 1 a 2 keer per week richting het Westen (dan wel vaak files). Mis ik met name op de trajecten naar het Noorden de 6e versnelling. Dat is een heel belangrijk argument samen met de premium tel voorbereiding en de betere stoelen. De fiscale waarde van deze passat is nog geen € 34.000 euro!! Hierop heb ik verder ook niet meer gekeken naar een Superb. Ik weet dat de Tour versie nog dikker in z'n spullen zit maar ik vind met mijn kilometers een goede tel systeem, 6 versnellingen, fijnere stoelen en een strakker bochtengedrag belangrijker dan Xenon en Leren/alcantara bekleding. Bovendien is de passat (echt waar!!) een paar duizend euro goedkoper. Ik kan hem a.s. vrijdag al ophalen!!

Thanks voor jullie adviezen!
 
Hmmm....
Ik sta op t punt een S2C 1.8 DSG7 met sportonderstel, 17", metallic en sunset te bestellen voor 41500,=
Kom met vergelijkbare Passat Variant op 46800,= en eigenlijk mis ik dan nog wat dingen

Bij Ab Mulder in Apeldoorn staat nog een hele mooie zwarte (met bruine lederen bekleding) op voorraad in de showroom! Weet niet excat de prijs maar er stond een flinke korting op.
 

andrehj

Forumguru
@miranello
Ik snap je verhalen over de premium telefoonvoorbereiding niet: Ik ken de Passat niet, maar de carkit van de Superb is met zijn ondersteuning voor rsap, HFP, muziek via bluetooth en zelfs een internet-toegangspunt in de auto (via bluetooth, bij gebruik van rsap) toch best premium...
@veelvoorweinig:
Als je je S2 particulier koopt, wat geld wilt besparen, accessoires wilt die in NL niet verkrijgbaar zijn en wel houdt van een avontuurtje, kun je ook overwegen je auto zelf te importeren.
 
Sorry hoor..

"Verhalen" t was 1 opmerking tot nu toe. Maar goed , het gaat mij om het bellen. Je weet wel, waar de tel en carkitt oorspronkelijk voor bedoelt zijn.
 
In tegendeel; de bluetooth module in de Superb is geweldig zoals andrehj al beschrijft. Of zit het verschil er in dat VW 'premium' zegt te zijn en dat daarmee de bluetooth module ineens ook 'premium' is?
 
Ik heb het in beiden vrij uitgebreid bekeken en geprobeerd, maar geen enkel verschil bemerkt. Volgens mij IS HET GEWOON 100% HETZELFDE !
De RNS315 is de Amundsen+
De RNS510 is de Columbus
Volgens mij gebruiken ze dezelfde MDI en GSM II of III module.
 
Bovenaan Onderaan