Kilometer tellers spontaan gereset

Joost6D

Nieuw lid
Hi, sinds mei ben ik zeer tevreden eigenaar van een Octavia Station TSI1.0 uit 2018. De vorige auto was een Peugeot 307SW 2.0 uit 2004 die behoorlijk end of life was, dus jullie kunnen je de verschillen in rijbeleving vast wel voorstellen.
Afgelopen weekend toerden mijn vrouw en ik wat in de Limburgse heugels, toen het me opeens opviel dat de kilometertellers "trip teller", "lange tijd" en "sinds tanken" gereset waren terwijl ik niet (bewust) iets gedaan heb. Enige herinneringen aan onze vorige (Franse) auto kwamen boven, waar de elektronica ook spontane dingen deed die niet de bedoeling waren. :pieker:

De "sinds Lange Tijd" stand had de 10.000 nog niet gehaald. De ODO meter is niet gereset.
Heeft iemand ervaring met spontaan resettende kilometerstanden? Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

BVD, Joost

Tees

Donateur
Eerste wat me te binnen schiet is een slechte accu. Als het de originele accu is uit 2018, dan is de kans best aanwezig dat ie aan z'n eind is.

hemi24

Forumguru
Na bepaalde tijd sprint de “lange tijd” ook weer op nul, dus niks om je direct zorgen over te maken..!
Dus na 9.999km of na 99 uur en 59 min gaat deze teller weer op nul.
“Sinds tanken” gaat op nul zodra je brandstof bijvult.
Als je auto spontaan alle tellers op nul zet zou ik voorzichtig aan een nieuwe accu gaan denken.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Kijk je wel bij de juiste stand?

Je hebt de stand vanaf aanzetten contact alswel vanaf tanken vanaf lange tijd.

daar lijkt me het probleem in te zitten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Joost6D

Nieuw lid
Allemaal bedankt voor het meedenken.
De accu is nog toppie. De andere suggesties heb ik ook uitgesloten, behalve het te lang onbewust indrukken van de OK-knop op het stuur.
@SuperBeeb: kun je uitleggen in welke stand het menu dan moet staan? Meestal heb ik het verbruik in het display staan. En hoe lang moet je dan op de knop drukken? Het manual is daar niet duidelijk over.
Vast bedankt!

Groet, Joost

hemi24

Forumguru
Op basis van leeftijd van de auto, zou ik de accu niet zo stellig willen uitsluiten, tenzij deze recent vervangen is…

SuperBeeb

Forumguru
@Joost6D Als ie op verbruik staat, is t volgens mij al genoeg als je langer dan 1 sec indrukt. En dat kan onbewust wel eens gebeuren, heb ik gemerkt :banghead:

Sneeuwwitje

Senior Member
Bij mijn e-golf zie ik in de app steeds een nieuwe lange tijd na 99:59uur, dat is lang geen 9999km, kan dat het geval zijn.

Bijlagen

• IMG_0279.png
    IMG_0279.png
    452,2 KB · Weergaven: 7

Canon-Eye

Forumguru
Als één van de langetijd registers wordt gereset, dan geldt dat ook voor de andere. Dat geldt ook omgekeerd: als je de langetijd kms reset, dan gaat de totale rijtijd ook naar 0 (en ook het gemiddeld verbruik).
Idem voor de "trip"registers: reset er eentje (hetzij km, gemiddeld vebruik of rijtijd) en de andere gaan mee.

Joost6D

Nieuw lid
Bij mijn e-golf zie ik in de app steeds een nieuwe lange tijd na 99:59uur, dat is lang geen 9999km, kan dat het geval zijn.
Ook bij de Octavia is dat het geval. Bij mij stond de lange-tijd teller nog maar op 5500km. Ik houd het op per ongeluk resetten door op de OK knop te drukken.
De garage heeft de accu doorgemeten en die was nog goed genoeg. Ook de andere geheugens waren niet gereset.

Kortom: niet te veel met de knopjes spelen :giggle: en aanzien of het dan nog een keer gebeurt... of niet.

Sneeuwwitje

Senior Member
Dat is gewoon hoe het werkt, als je gemiddeld 55km/h hebt gereden wordt de lange termijn bij 99:59uur en ongeveer 5500km weer naar 0:00uur en 0km gereset. Je zal waarschijnlijk nooit op 9999 komen omdat een gemiddelde van 100km/h over een afstand van 9999km onwaarschijnlijk hoog is.

Joost6D

Nieuw lid
Ahh, het kwartje is nu gevallen. Reset vindt plaats na 9999km OF 99h59m. Die tijdsvoorwaarde heb ik onbewust helemaal genegeerd. Dank dat je er nog op terugkwam! :thumbsup:

Bovenaan Onderaan