Tien jaar oud en nog geen 30.000 op de klok. [...] Je hebt het namelijk over een auto die hoofdzakelijk voor korte ritjes is gebruikt
Die conclusie zou ik niet meteen trekken, althans niet als je de gebruikers niet kent. Het is in elk geval een auto die weinig is gebruikt, maar of die weinige kilometers gemaakt zijn in weinig lange of veel korte ritten kun je aan de tellerstand niet zien.
Zo heeft mijn vrouw haar (inmiddels tweede) Twingo inmiddels ook al weer 9 jaar, en minder dan 51000 km in die tijd is ook niet echt veel. Maar in de periode dat zij werkte en ik veel van huis was, maakte ze behoorlijk haar kilometers. En toen ze niet werkte, kwam het ding (in de zomer) soms weken niet uit de garage omdat ze bijna alles met de fiets deed.
De laatste jaren werkt ze weer wel (en ik inmiddels niet meer), maar nu wordt de Fabia GL als eerste voorkeur gebruikt en komt de Twingo alleen in beweging als we allebei tegelijk weg moeten naar een verschillende bestemming. Waarbij de langste rit altijd voor de Fabia is, maar dat heeft met de brandstofkosten te maken.
Resultaat: het
gemiddelde aantal km
per dag, per tankbeurt berekend door mijn onvolprezen excelletje, is sinds eind 2011 zo tussen 3,5 en 2,7. Maar het autootje is op een paar parkeerdeukjes na in perfecte staat. Als ik naar 'm toe loop met z'n sleuteltje begint-ie nog nèt niet te kwispelen (er zit een trekhaak onder, want ze wilde ook een fietsendrager), maar veel scheelt het niet...
Conclusie: probeer te achterhalen hoe de auto gebruikt is, dat is veel belangrijker dan de km-stand op zichzelf.