Kilometers of bouwjaar?

Rob...

Nieuw lid
Hallo, ik heb een vraag.

Ik kan een skoda fabia kopen. Twee opties, zelfde type.

De een heeft echter 30.000 km minder gelopen dan de ander, maar is wel 3 jaar ouder dan de ander.

Waar moet ik eerder op letten? Kilometers of bouwjaar?

Die 30.000 minder heeft gelopen en 3 jaar ouder is kost wel 1000 euro minder.


Alvast bedankt voor de hulp.
 

Noord26

Forumguru
Kilometers of leeftijd zegt lang niet alles over een auto. Duik liever in het verleden of hij volgens het boekje onderhouden is. Dat geeft natuurlijk geen garantie er op dat er niets defect gaat, maar meer als leeftijd en kilometerstand. En wat zijn de voorwaarden van garantie als je krijgt bij aankoop?
 

Skoody Boo

Actief lid
30.000 op hoeveel, en 3 jaar op hoe oud, dat maakt uit. Wil je hem oprijden of niet? Maakt ook uit.

Ik neig naar de jongste.
 

Monteurtje

Forumguru
Is die van 2005 ook al de facelift? Persoonlijk vind ik dat net iets mooier. Zou voor die gaan. Als die gewoon netjes is onderhouden.
 

The bone collector

Senior Member
Ik zou ook die van 2005 nemen. De ouderdom zal bij wagens van die leeftijd volgens mij wel een grotere rol gaan spelen dan die kilometerstand, trouwens 87.000 is ook niet zoveel. Natuurlijk ook altijd kijken naar de historiek van de wagen.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve verschil in leeftijd/km-stand, kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de optie-lijst. Verder zal de 2005, waarschijnlijk een moderner blok hebben, terwijl de 2005 waarschijnlijk een VW-blok heeft. 58000 km voor een auto van 11 jaar oud, is zo weinig dat ie mogelijk veel meer geleden heeft dan de 2005-versie: korte stukjes, nooit goed warm rijden, is echt niet goed voor een blok. Een blok dat regelmatig grotere afstanden rijdt, kan er technisch wel eens beter aan toe zijn.
 

Fabia

† In Memoriam
Lage tellerstand: niet altijd zaligmakend
Tien jaar oud en nog geen 30.000 op de klok. De auto is ongetwijfeld in nieuwstaat, maar hoe zit het met de motor? Je hebt het namelijk over een auto die hoofdzakelijk voor korte ritjes is gebruikt en daar wordt een motor niet beter van. Oorzaak: (sterke) vervuiling door slechte verbranding en te lage temperaturen. Dat kan tot behoorlijke motorschade leiden. Zo kocht ik in juli vorig jaar een BMW uit 2003 met 55.000 op de klok. Gemiddeld 5.500 per jaar. Na de proefrit trok ik het onderhoudsboekje uit het dashboardkastje en trof daarin een paar fikse facturen van de dealer uit de maand mei van hetzelfde jaar. Zo te zien had de vorige eigenaar aardig wat problemen met zijn/haar auto, waardoor zelfs de distributieketting en het carterventilatiesysteem vervangen moesten worden. Bijna € 1.500 schade. Gelukkig kreeg ik ’t niet op mijn bordje. Het lijkt ’t gevolg van motorvervuiling. De EGR-klep (voert uitlaatgassen deels terug naar het inlaattraject) waar auto’s sinds lange tijd mee zijn uitgerust, doet ook zijn duit in het zakje. Inmiddels staat er 67.000 op de teller van bovengenoemde auto en de motor loopt echt veel mooier dan een half jaar geleden. Dat valt mij bij de auto’s die we voor Klokje Rond krijgen ook altijd op: ze lopen zo mooi, ondanks die paar ton ervaring. Of juist dóór die ruime ervaring.
Wat zijn de tekenen van een vervuilde motor? Je zou het kunnen merken aan slechter wordende prestaties en/of een onregelmatige loop. Daarnaast zie je vaak zogeheten ‘sludge’ (smurrie) onderaan de oliepeilstok of aan de binnenkant van de olievuldop. Dit kan wit of zwart zijn. De witte sludge ziet er een beetje mayonaiseachtig uit en wordt veroorzaakt door vocht. De zwarte sludge duidt op sterkere vervuiling.
Kortom, zo’n auto met een extreem lage tellerstand mag dan heel aantrekkelijk lijken, het is zaak om de motor inwendig eerst eens goed te laten reinigen. Daar zijn speciale middelen voor. Je voegt ze toe aan de motorolie of aan de benzine. Een motorspoeling is ook een optie. Ook dan gaat er een sterk reinigingsmiddel door de olie, die na een tijdje wordt afgetapt, waarna er weer schone olie in het blok kan. En, ook niet onbelangrijk: koop je een relatief oude auto met een lage kilometerstand, rijd er dan de eerste tijd voorzichtig mee. Niet te veel toeren, niet urenlang met moordend tempo over de Autobahn en natuurlijk rustig warm rijden. Maar dat moet altijd. Uiteindelijk zul je merken dat de machine steeds soepeler en stiller wordt. En rijd je zelf ook veel korte ritten, maak dan af een toe een lange trip om alles lekker warm en droog te stoken. Van die extra kilometers wordt hij alleen maar beter! En tot slot nog dit: jaarlijks onderhoud werkt preventief.

Bron: Autoweek
 

Canon-Eye

Forumguru
Tien jaar oud en nog geen 30.000 op de klok. [...] Je hebt het namelijk over een auto die hoofdzakelijk voor korte ritjes is gebruikt
Die conclusie zou ik niet meteen trekken, althans niet als je de gebruikers niet kent. Het is in elk geval een auto die weinig is gebruikt, maar of die weinige kilometers gemaakt zijn in weinig lange of veel korte ritten kun je aan de tellerstand niet zien.

Zo heeft mijn vrouw haar (inmiddels tweede) Twingo inmiddels ook al weer 9 jaar, en minder dan 51000 km in die tijd is ook niet echt veel. Maar in de periode dat zij werkte en ik veel van huis was, maakte ze behoorlijk haar kilometers. En toen ze niet werkte, kwam het ding (in de zomer) soms weken niet uit de garage omdat ze bijna alles met de fiets deed.

De laatste jaren werkt ze weer wel (en ik inmiddels niet meer), maar nu wordt de Fabia GL als eerste voorkeur gebruikt en komt de Twingo alleen in beweging als we allebei tegelijk weg moeten naar een verschillende bestemming. Waarbij de langste rit altijd voor de Fabia is, maar dat heeft met de brandstofkosten te maken.
Resultaat: het gemiddelde aantal km per dag, per tankbeurt berekend door mijn onvolprezen excelletje, is sinds eind 2011 zo tussen 3,5 en 2,7. Maar het autootje is op een paar parkeerdeukjes na in perfecte staat. Als ik naar 'm toe loop met z'n sleuteltje begint-ie nog nèt niet te kwispelen (er zit een trekhaak onder, want ze wilde ook een fietsendrager), maar veel scheelt het niet...

Conclusie: probeer te achterhalen hoe de auto gebruikt is, dat is veel belangrijker dan de km-stand op zichzelf.
 

Fabia

† In Memoriam
Mijn Fabia was twee jaar oud toen ik 'm kocht en had 7.500 gelopen. Was inderdaad van een oud mannetje geweest die 'm bijna niet gebruikte. En standaard om de twee jaar inruild, ongeacht km stand.
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn huidige had in krap 2 jaar 90K gereden, zag er netjes uit, reed prima en de kop er flink af om zo maar te zeggen.

Later de eigenaar weten te achterhalen en wat mailwisselingen gehad. Bleek iemand die Dagelijk 150KM woon werk deed (file altijd de andere kant op). Is boekhouder en deed alles rustig aan (mijn auto was origineel 105PK). Dus veel snelweg kilometers had hij alleen, ikzelf rij ook meestal snelwegkilometers buiten de spits. Ik denk dat dat de reden is dat de mijne nagenoeg als NIEUW rijdt ondanks 210.000 op de teller.
 

turboturbo

Forumguru
Het belangrijkste woord voor km stand(en): verplaatsingsgedrag. Als je vorige eigenaar maar weinig km's maakte, maar als de auto gebruikt werd, uitsluitend langere ritten werden gemaakt (bv. 1 x per week op en neer naar een familielid 180 km ver weg), alleen dan is een lage km stand zaligmakend.
Anders onderschrijf ik wat hier eerder al genoemd is; boodschappen autootjes voor de boodschapjes naar het naastgelegen dorp hebben niet per se zo'n goed leven.

Je moet afgaan op het totale plaatje in de vergelijking; welke opties heeft auto A tov auto B, en vind je dat belangrijk, of niet? Hoe is het interieur? etc, etc.

Ik zou voor de Fabia gaan die het netst (verzorgd, onderhouden) is. En bij voorkeur voor model 2005, kunnen we er van uit gaan dat daar al verschillende modificaties of kinderziektes in zijn doorgevoerd waar de Fabia I last van heeft (gehad), zoals bijv. rottende kabelbomen?
 

peperskoda

Forumguru
Zoals hier al vaker is gezegd is een lage kilometerstand niet per definitie zaligmakend, dat hangt echt af van de manier waarop die lage kilometerstand tot stand is gekomen. Mijn advies zou zijn: bekijk de beide auto's goed en bekijk ook de onderhoudhistorie(de boekjes, maar als het even kan ook de onderhoudsgeschiedenis van de dealer) Ga ook met beide voertuigen rijden en test dan alle functies die op en aan de auto zitten. Mijn gevoel zegt dat de Fabia uit 2005 de betere koop is, simpelweg vanwege het feit dat Skoda 3 jaar langer ontwikkelingswerk aan dit type heeft kunnen doen en de kans groter is dat er een VW-motor in het vooronder ligt in plaats van het oude Skoda blok. Een kilometerstand van 87000km in 8 jaar is ook niet bijzonder veel en over het algemeen kunnen de huidige motoren, bij normaal gebruik en normaal onderhoud, hele hoge kilometerstanden aan.
 

The bone collector

Senior Member
Zo te zien had de vorige eigenaar aardig wat problemen met zijn/haar auto, waardoor zelfs de distributieketting en het carterventilatiesysteem vervangen moesten worden. Bijna € 1.500 schade. Gelukkig kreeg ik ’t niet op mijn bordje. Het lijkt ’t gevolg van motorvervuiling. De EGR-klep (voert uitlaatgassen deels terug naar het inlaattraject) waar auto’s sinds lange tijd mee zijn uitgerust, doet ook zijn duit in het zakje.

Hier wordt wel over een diesel gesproken natuurlijk. Op zich kan het bij een benzineblok wel een stuk minder kwaad. Maar goed, het is nooit goed om enkel korte stukjes te rijden.
 

Noord26

Forumguru
Alleen bij een diesel kunnen ze voor meer problemen zorgen, omdat er sprake is van roetvorming. Hetgeen bij benzine vrijwel niet het geval is.

Zelf ben ik gegaan voor een andere auto met een wat hogere km-stand en wat jonger. Deze auto bezat alle opties die wij wensten (en nog meer). Daarmee scheelde 30Dkm behoorlijk in de prijs qua aanschaf en gaf de 2 jaar garantie vanuit de dealer de doorslag. Uit het verleden bleek dat hij van een bedrijf is geweest en ingerolen was op eenzelfde auto, maar dan met diesel. Eigenaar maakte veel snelweg kilometers. Om even het verschil te geven wat bij ons speelde:

- 65/70Dkm gelopen, 2010, 1 jaar garantie: €25/26K
- 90/95Dkm gelopen, 2011, 2 jaar garantie en meer opties: €21,5K
 

turboturbo

Forumguru
Als een vorige eigenaar problemen met de distributieketting gehad heeft, zal het wel om het (benzine) 1.4MPI blok gaan?
Voorzover ik weet, zijn de diesels (1.9SDI/TDI en 1.4TDI) allen met distributiriem uitgevoerd.

De 1.4 MPI is idd een verouderd Skoda blok. In die Fabia van 2005 zal wel de modernere en zuinigere VW motor 1.4 16 klepper zitten?
Voor mij zou persoonlijk zou in dat geval de prioriteit het hoogst liggen bij welk motorblok erin ligt.

Misschien kan TS iets meer info geven onderhand...?
 
Bovenaan Onderaan