Kilometerteller afwijking

Dreamer89

Nieuw lid
Hoe kan het zijn dat ik een grote afwijking heb op mijn kilometerteller?

Als ik op de teller 100 rij, zijn mijn echte kilometers 90
Dus als ik 110 rij zijn mijn kilometers 100..

Als ik op de teller 138 zijn mijn echte kilometers 120..

Hoe harder ik ga hoe meer afwijking hij heeft hoe kan dit?
Zo rij je minder zuinig natuurlijk omdat hij meer toeren maakt

Groet
Martijn

Maarten

Forumguru
Elke auto heeft een bepaald percentage aan afwijking op de teller.
Heb je misschien ook een ander formaat banden op je auto?

cvegreen

Forumguru
Mijn hyundai had ook zoveel afwijking en stond op de originele banden maat .
Hoe dit op te lossen valt is mij ook de vraag , ik vond het zalig , mocht altijd te snel rijden zonder gepakt te kunnen worden.:rockon:

Dreamer89

Nieuw lid
[moderatorbreak]niet onnodig quoten svp[/moderatorbreak]

@Maarten_SFC: Nee heb geen ander formaat band onder de auto zitten dat is het rare eraan..

Ronnie

Forumguru
Misschien toch een andere velgen/bandencombinatie? Of toch een andere versnellingsbak? Ergens is er een wijziging gekomen in de snelheidspuls, deze wordt geleverd door het ABS systeem. Het kan middels de VAS kast bij de dealer,(of bij een handige kennis met VAG-com opnieuw gecalibreerd worden. Tot slot nog een misschien ietwat vreemde vraag: andere (after market) radio ingebouwd ?
Zou kunnen zijn dat de Gala draad (pin 1 ISO stekker) belast is? Deze draad geeft n.l. ook een snelheidspuls voor navi en VW/Skoda radio's.

EdK

Forumguru
De afwijking is in mijn ogen niet abnormaal !
De waardens die jij opgeeft heb ik ook met de RR, dus 100 op teller is 90 met GPS en 110 op teller is 100 met GPS.
Maar zoals giel al met wat linken aangeeft zijn er heell veel discussies over geweest hier op het forum

MarcoO2

Forumguru
Nou, ik vind het nogal een verschil of 120 in het echt 130 of 138 op de teller is... Bij mijn O2 is het ook zo;n 10 km verschil op die snelheid, ik vind een afwijking van 18 km (dat is 15%!!!) onacceptabel.

EdK

Forumguru
Ach je moet maar zo denken dat je dan ook niet zo vlug een bekeuring te pakken hebt.
En als je op bepaald moment de afwijking weet kun je er gewoon naar rijden.
Als ik tijdens de spits op spitsstrook rijd en dus maar honderd mag stel ik men cruisecontrol af op 110 en rij dus netjes 100, en je moet eens weten hoeveel je er dan inhaalt die denken dat ze 100 rijden maar dus in werkelijkheid langzamer dus!
Maw is blijkbaar niet alleen een Skoda probleem, maar blijkbaar van bijna elk wagenmerk.

skodaboy

Forumguru
deze morgend was ik op pad met onze vw T5 mobiele frigowagen.
de km-teller wijkt ook af,zo'n 7km van de werkelijke snelheid.
dus 80 op de teller is maar 73 echte km's.
wat mij op valt als ik met de vw lt rijd de km-teller afwijking minder is als bij de T5,hoe het met de 02 zit weet ik eigenlijk niet...
onderweg kom ik regelmatig borden met "u snelheid is" of met "u rijdt" tegen...als ik met de lt 80 op de teller doe zegt dat bord "u rijdt" 76 of 77
:D

Erik_NL

Forumguru
Re; kilometertellerafwijking

de kilometerteller van onze Fabia I heeft, over een kalenderjaar gemeten, geen noemenswaardige afwijking t.o.v. de GPS.
De snelheidsmeter geeft boven de 80 ongeveer 5 km/h optimistischer aan.

GPS is ook alles behalva nauwkeurig, als je net de marges ongunstig hebt liggen krijg je grote verschillen. Fabrikanten laten de snelheidsmeter altijd meer aangeven dan werkelijk. Om claims te voorkomen.

Dennis

De reden dat vrachtverkeer minder afwijkt is dat de tachograaf tweejaarlijks geijkt wordt. De chauffeur wordt afgerekend op zijn tachograaf die rij- en rusttijden bewaakt en eveneens de snelheid en afgelegde weg. 2% is daarbij de limiet, ik heb een paar jaar tachografen geijkt en wist ze altijd onder de 0,5 % te krijgen. Als de banden vervangen worden ben je wel weer je precisie kwijt maar goed.

Dennis

van_der_P

Senior Member
Ook een nadeel van een grote afwijking van de snelheidsmeter is de kilometerteller die eraan gekoppeld is. Dat betekend dat je Fabia sneller aan een beurt toe is. Dus als je normaal 7 beurten laat uitvoeren zijn het er nu iets meer dan 8. Bij een afwijking van 15%.
Zijn toch alweer een paar 100 euro, kassa.

LenK

Forumguru
Zijn snelheidsmeter en kilometerteller gekoppeld? Dat hoeft niet zo te zijn.
Als het wel zo is dan is het met de huidige onderhoudsintervallen nog niet zo'n ramp.
Het gros van de auto's draait op tijdschema ipv op km schema.

Bovenaan Onderaan