Kinderstoel verankeren op middenplaats achterbank

vanturenhout

Senior Member
Hoi,

Is er iemand die eens nagedacht heeft (en het misschien ook uitgevoerd) over het volgende:

Ik heb drie kinderen, waarvan de jongste nog in een kinderstoel moet zitten (6 jaar oud). Deze zetten wij altijd in het midden, dit is in alle opzichten het handigst. De middelste plaats is best hard, en met een stoel merk je daar niets van. Probleem is alleen dat in de bochten deze stoel nog wel eens wil kantelen naar de buurkinderen. Ik heb eens zitten kijken hoe ik deze stoel enisgzins kan vast zetten op de achterbank, maar kom er zo snel niet op. Als ik een riem of band achter de billen door de achterbank trek, dan komt de rugleuning weer naar voren, bijvoorbeeld. Ben dus al wel aan het pielen geweest, maar nog niet op de ideale oplossing gekomen. Iemand anders misschien wel?

Rob

Bakkertje

Forumguru
Kun je de stoel niet vastmaken aan de isofix beugels? Ik bedoel dan met een spanband o.i.d. en naar de binnenste ogen van de linker en rechter zitplaats? (beetje lastig uit te leggen)

Ben wel benieuwd trouwens, want dat gaat bij ons ook nog komen op termijn (die van ons zijn 2, 4 en 6 en zitten alledrie nog in een stoel)

vanturenhout

Senior Member
Jawel, dat zou misschien wel kunnen, maar dan geldt nog dat je het niet te strak kunt doen omdat dan de rugleuning te ver in de bank getrokken wordt, en van boven naar voren geduwd wordt (is dat een beetje duidelijk?)
Maar ik neem deze optie ook nog eens in overweging

Waar ik de kinderstoel ook plaats op de achterband, als de driepuntsgordel op de juiste wijze aan de stoel is bevestigd en de gordel is ingeklikt, heb ik geen last van een kantelende stoel.
Als je dan een spanband wil gebruiken, paats dan een los bankkussen tussen rug en zitje.
Vorig jaar ben ik met de auto over de kop (rol over de breedte) gegaan en is mijn kleindochter nog het stoeltje van zijn plaats gegaan.

Chatslet

Forumguru
Als het goed is zitten er achter op de stoel van die doorvoer dingen voor een driepuntsgordel. Als je daar nu eens een spanband door heen doet en die aan de middelste hoofdsteun vast maakt. Is goed genoeg tegen het kantelen en bij een noodstop zal de meeste kracht nog steeds op de gordel komen.

Bakkertje

Forumguru
Bedacht me gisteren ineens dat we ook stoelen van maxi-cosi hebben, die hebben in de rugleuning een brede plastic plaat zitten een een stuk elastiek waarmee je hem aan de poten de hoofdsteunen vast kan maken. De Römer stoelen hebben dat niet.

djmshell

Senior Member
Bedacht me gisteren ineens dat we ook stoelen van maxi-cosi hebben, die hebben in de rugleuning een brede plastic plaat zitten een een stuk elastiek waarmee je hem aan de poten de hoofdsteunen vast kan maken. De Römer stoelen hebben dat niet.

Klopt mijn ervaring is dat als de stoel in het midden staat en kind in de auto gordel zit dit niet afdoende werkt. Althans bij mij. als we dan een scherpen bocht nemen dan wil de stoel toch nog enigzins naar links dan wel rechts kantelen..

Ik heb Nu een spanband rond de base ban de stoel gedaan en onder de bank door gesropt en dan via de achterkant van de bank weer rond de hoofdsteun en dan aan elkaar met vast gezet. en Stoeltje beweegt niet meer heen en weer in bochten en hele stoel is verder nog functioneel.

Onze jongste dochter zit ook nog in een kinderstoel ( verhoger met rugleuning). Beschreven probleem kennen we niet. In mijn beleving moet je redelijk á la Sebastian Vettel rijden om beweging in de stoel te krijgen. Bij onze vorige wagen ( Mitsubishi Carisma ) kon je de gordels op de achterbank op slot zetten. Door deze is eerst volledig uit te trekken kon deze daarna alleen nog maar oprollen. Op deze manier kon je de kinderstoeltjes goed vastzetten.

vanturenhout

Senior Member
Ik heb het opgelost door tussen de hoofdsteun en de rugleuning van de kinderstoel een spanband te doen, die ook om het skiluik van de achterbank zit. De stoel zit nu goed vast! Bedankt voor de reacties!!

Bovenaan Onderaan