Kiplampen afstellen

b.erends

Nieuw lid
Sorry voor het typfoutje in de titel
Hoi kan iemand mij uitleggen hoe ik me koplampen kan afstellen van mijn skoda fabia mk1 1.4 benzine uit 2005
Het wieltje staat maximaal omhoog maar nogsteeds heb ik het gevoel dat me dimlicht niet ver genoeg komt
Hooguit netaan 2e hectometer paaltje beetje verlicht

Is er een stelschroef ofzo dat ik.de unit nog omhoog kan zetten

Bvd
 

Tees

Donateur
Op de achterkant van elke koplamp (of koplamp ;)) zitten 2 stelschroeven (meestal inbus). De ene voor de horizontale en de andere voor de verticale verstelling. Overigens is de netste manier wel om dit door de garage te laten doen, om te voorkomen dat je niet te hoog afstelt en tegenliggers gaat verblinden. Je kan wel aangeven dat je graag wil dat ze aan de bovenkant van t bereik afgesteld worden. Meestal wordt er met enige marge naar beneden afgesteld namelijk.
 

hemi24

Forumguru
Hier is al wat over geschreven:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/koplampafstelling-fabia-ii.39218/

Daarnaast, afhankelijk van wat er op de koplampen staat (2,5% ???)

Als je uit zou gaan van 1% zou de lichtbundel elke meter vóór de wagen 1cm moeten afnemen qua hoogte.
Zit de koplamp op 75cm (aanname) zou de lichtbundel dus op 75m vóór de wagen de grond moeten raken.
Dus 2 hectometerpaaltjes ver schijnen met normaal dimlicht gaat nooit lukken…!
 

Canon-Eye

Forumguru
Op de achterkant van elke koplamp (of koplamp ;)) zitten 2 stelschroeven (meestal inbus).
Zitten die niet meestal aan de bovenkant van elke koplamp? Het is alweer 17 jaar geleden tooen mijn Fabia1C eruit ging, maar volgens mij zitten daar 2 wittte kunststof inbusboutjes. En als ik me goed herinner was het bij mijn volgende auto's niet anders.

Andere tip: zorg dat bij het afstellen de kofferbak helemaal en de tank zo goed als leeg is.
 
Bovenaan Onderaan